Résumé:
هدفت الدراسة إلى الكشف عن حجم أثر برنامج يستند إلى بيداغوجيا اللعب في زيادة الدافعية لتعلم
الرياضيات، و تنمية التفكير الابتكاري و مهاراته (طلاقة، مرونة، و أصالة)،كما بحثت فيما إذا كان هناك ارتباط بين
زيادة الدافعية و نمو الابتكار، و لهذا الغرض تم استخدام المنهج التجريبي، حيث طبقت الدراسة على عينة قوامها 18 متعلما و متعلمة من المستوى الأول الابتدائي للموسم الدراسي 2016/2015 و اعتمدت التصميم التجريبي ذا
المجموعة الواحدة (ضابطة و تجريبية في آن واحد)، و لرصد السلوكات الدالة على دافعية تعلم الرياضيات قبل و بعد
تطبيق البرنامج استخدمت شبكة ملاحظة تم بناؤها من قبل الطالب استنادا إلى التراث النظري و الدراسات السابقة
و كذا جملة من مقاييس الدافعية شائعة الاستعمال، و وجد أنها تتميز بدرجتي صدق و ثبات عاليتين، في حين تم القياس
القبلي و البعدي للابتكار و مهاراته باستخدام اختبار تورانس بصورته الشكلية (أ)، و ذلك بعد تقنينه على البيئة
الجزائرية و على فئة الأطفال الذين يقدر معدل أعمارهم ب 06 سنوات و 03 أشهر و نصف، و لمعرفة أثر هذا
،(t. test) البرنامج تم توظيف جملة من الأساليب الإحصائية مثل المتوسط الحسابي، و الانحراف المعياري، اختبار
لحساب الفروق، و معامل ارتباط بيرسون للدلالة على العلاقة بين الدافعية و الابتكار، و لبيان (z) و ولكوكسن
و بعد تحليل البيانات المتحصل عليها و تفسيرها توصلت الدراسة إلى ،(Ƞ حجم هذا الأثر تم حساب مربع إيتا (2
جملة من النتائج، أهمها: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات التطبيقين القبلي و البعدي
في الدرجة الكلية للتفكير الابتكاري و مهاراته، و الدرجة الكلية للدافعية الداخلية للتعلم و مستوياتها لصالح
التطبيق البعدي، كما كشفت عن حجم أثر كبير للبرنامج في المتغيرين السابقين، الشيء الذي يؤكد فاعلية
البرنامج المستند إلى بيداغوجيا اللعب في زيادة الدافعية لتعلم الرياضيات و تنمية مهارات التفكير الابتكاري.
في حين لم تكشف عن وجود فروق بين الذكور و الإناث في كل من الدافعية و الابتكار تعزى للبرنامج، كما بينت
ضعف العلاقة بين زيادة الدافعية و نمو الابتكار، و بناء على هذه النتائج أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام ببيداغوجيا
اللعب و إدماجها ضمن المساعي و الاستراتيجيات التعليمية لتعلم الرياضيات، بل و توسيعها إلى مختلف الأنشطة
و المستويات، مع التأكيد على ضرورة إستثارة دوافع المتعلمين، و الاهتمام بتنمية الابتكار و المبتكرين، و اقترحت
كذلك إجراء دراسات شبيهة بالدراسة الحالية في أنشطة أخرى، مع إدراج متغيرات غير التفكير الابتكاري،
و دراسات مقارنة بين التعلم ببيداغوجا اللعب و أساليب تعلم أخرى، و كذا توظيفها في علاج مشكلات بعض
الفئات الخاصة كالموهوبين، و المتأخرين دراسيا، و بطيئي التعلم. The study aims at discovering the influence of a based-playing
pedagogy program in raising the motivation to study mathematics and
promoting creative thinking and its skills (fluency, flexibility, and
originality), also it searched further about the relationship between
motivation raising and creative thinking growth using experimental
method on a sample of 18 learners of the first grade of the school year
2015/2016, using experimental design of the only one group (restrictive
and experimental at once). In order to know the behaviours that show
mathematics learning motivation before and after applying the
programme, the student used an observation arena build by him
conforming to theoretical and recent studies as well a group of widely
used motivation measurements. The result was that it has a higher
degree of stability and sincerity; meanwhile before and after
measurement was made for creative thinking and its skills, using
Torrens test in its formal figure (A). This was made after its integration
in the code of Algerian ecology and on children aging between three
months and half and six years. In order to discover the programme
influence, many statistical ways as the arithmetic mean , the standard
deviation, the T.test, and the test of Wilcoxon (Z) to calculate the
differential study and the correlation quotient,in order to measure the
relation between motivation and creativity, In ordre to show the size of
the effect, we calculated ETA squae (Ƞ2(. After data collection analysis
and explanation, many results were achieved such as: differences of statistical meaning exist between average degrees of pre and post
application in global degree of creative thinking and its skills, as well
global degree of internal motivation for learning and its levels for the
sake of pre-application. It also revealed the higher influence of the
programme in the previous variables, which confirms the effectiveness
of the programme based upon playing pedagogy in raising the
motivation to study mathematics and promoting creative thinking and
its skills. Hence; it does not reveal any differences between boys and
girls in both motivation and creative thinking due to the programme,
as well, it reveals the double connection between motivation increase
and creative thinking growth. The study recommended, according to
these results, the importance of playing pedagogy and its integration in
strategies and aims to learn mathematics, therefore to emancipate it to
the diverse activities and levels, ensuring the necessity to appeal learners’
motivation, paying attention to promote creative thinking and creators.
It also proposed the realization of similar studies in other activities,
including variables other than creative thinking and comparative studies
between learning via playing pedagogy and other learning manners, in
addition to its utilization in some specific groups problems cure such as
talented people, latecomers curriculum, and slow learning people.