Dépôt DSpace/Manakin

أثر سياسات المزيج التسويقي لخدمة النقل على تنمية سلوك مسؤول لدى الأفراد

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author دواس, نادية
dc.date.accessioned 2020-10-01T10:18:49Z
dc.date.available 2020-10-01T10:18:49Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://localhost/xmlui/handle/123456789/259
dc.description.abstract This study dealt with the subject of marketing mix as a factor affecting the behavior of individuals. It aimed to know the extent to which it is possible to influence the individuals under study and motivate them to adopt responsible behavior in transport. The researcher relied on a combination of questionnaire and interview tools, The interview was addressed to the transport authorities in Algiers, Such as to the Ministry of Transport, the Directorate of Transport, officials of the Urban and Semi-Urban Transport Corporation of Algiers (ETUSA). In addition to a questionnaire for tires in the organization, In addition to a questionnaire for individuals using mass transit that was distributed to a random sample and retrieved 387 questionable questionnaires. Data analysis and hypothesis testing were performed using a number of statistical methods in the SPSS program. The study proved that ETUSA has positive attitudes towards adopting the requirements of the marketing mix, which also proved its impact on the behavior of the individuals under study. At the micro level, the study showed differences in both the general and behavioral characteristics of ETUSA bus users and their responsible behavior. تناولت هذه الدراسة موضوع المزيج التسويقي كعامل مؤثر على سلوك الأفراد. فهدفت إلى معرفة مدى إمكانية التأثير في الأفراد محل الدراسة ودفعهم لتبني سلوك مسؤول في النقل. حيث اعتمدت الباحثة على مزيج من ادتي الاستبيان والمقابلة حيث وجهت المقابلة إلى الجهات المسؤولة على النقل في الجزائر العاصمة على غرار وزارة النقل، مديرية النقل، مسؤولي مؤسسة النقل الحضري وشبه حضري بالجزائر العاصمة إضافة إلى استبيان وجه لإطارات بالمؤسسة، إضافة إلى استبيان للأفراد مستعملي النقل الجماعي تم توزيعه على عينة عشوائية وسترجاع 387 استبانة قابلة للتحليل، وتم تحليل المعطيات واختبار الفروض باستخدام عددا من الأساليب الإحصائية في برنامج . أثبتت الدراسة أن مؤسسة النقل الحضري و شبه حضري لها توجهات إيجابية لتبني متطلبات المزيج التسويقي والذي اثبت الدراسة أيضا اثره على سلوك الأفراد محل الدراسة. أما على المستوى الجزئي أظهرت الدراسة وجود فروق بالنسبة لكل من الخصائص العامة والخصائص السلوكية لمستعملي حافلات مؤسسة النقل الحضري و شبه حضري والسلوك المسؤول لديهم. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject تسويق النقل fr_FR
dc.subject المزيج التسويقي للنقل fr_FR
dc.subject التنمية المستدامة fr_FR
dc.subject السلوك المسؤول fr_FR
dc.subject ETUSA مؤسسة النقل الحضري والشبه حضري fr_FR
dc.subject Transport marketing fr_FR
dc.subject Transport marketing mix fr_FR
dc.subject Sustainable development fr_FR
dc.subject Responsible behavior fr_FR
dc.subject ETUSA fr_FR
dc.title أثر سياسات المزيج التسويقي لخدمة النقل على تنمية سلوك مسؤول لدى الأفراد fr_FR
dc.title.alternative (ETUSA) دراسة حالة المؤسسة العمومية للنقل الحضري والشبه حضري للجزائر العاصمة fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte