Résumé:
This research focuses on the season: "The artistic picture in
the contemporary Algerian feminist narrative" on the issues of
narrative photography and image, which has not received their
luck as the case with the poetic side in the Arab world only
recently, although the two terms are frequently visible in the
critiques of some critical studies that Fiction and anecdotal works
dealt with different mechanisms and approaches.
However, the pioneers of the (Tetouan) episode played a
big role in laying the foundations of this new orientation, where I
turned to the books they produced interested in these subjects
within the genre of the novel and the very short story to an
urgent desire that led me to enter this field in an attempt to
approach the narrative image as a new form of interest. Recent
critics, standing on the geometry of narrative script formation;
beyond him as a result of experimentation and dialogues of vision
and perception. The study revolves around a major problem: How are the
features of the narrative image defined in its general context in
light of a comprehensive narrative rhetoric based on the aesthetic
features and the specificity of the literary genus within the
narrative field in which it is produced?
I tried to gather the threads formed by the narrative rhetoric
through what has been circulated about the fictional and
anecdotal images in its partial framework and its expansion to
include the rest of the races (story and short story and very short
story) to find out the specificity of the narrative photography and
picture within each sex, and then within the narrative domain in
general -Determine the points of differentiation with its poetic
picture counterpart from the starting points: composition,
personality, sexual affiliation, and angle of interest.
To answer them I saw that the research plan should be as follows:
Introduction, then introductory chapter, two doors. The first
section includes six chapters, while the second section contains
five chapters, then a conclusion. I studied in the introductory chapter the transfer of attention
from the poetic picture to the narrative image, and then
associated issues and concepts, and the first section has studied the
techniques of narrative photography in the narrative writing of
contemporary Algerian feminist, where each technique represents
a chapter, we provide the following :( Description, dialogue technique, visualization technique, diagnostic technique, symbol
technology, interfering technique). In Chapter 2, I studied the patterns of the narrative picture
in contemporary Algerian feminist narrative writing, where each
style represented a chapter. Here are the following:
(cinematography, portrait, location, time, event). Then
concluded with a conclusion was the outcome of the most
important findings and observations reached during the research
phase. يركز هذا البحث الموسم ب: "الصورة الفنية في السرد النسوي الجزائري المعاصر" على مسألتي
التصوير والصورة السرديين الذين لم ينالا حظهما من الاهتمام مثلما هو الشأن مع الجانب الشعري في
الوطن العربي إلا مؤخراً رغم أن المصطلحين يتواتر حضورهما بشكل ملموس في ثنايا بعض الدراسات
النقدية التي تناولت الأعمال الروائية والقصصية موظفة آليات ومناهج مختلفة.
إلا أن رواد حلقة (تيطوان) لعبوا دورا كبيرا في إرساء دعائم هذا التوجه الجديد حيث تحول وقوفي على ما أنتجوه من مؤلفات تهتم بهذين
المبحثين ضمن جنسي الرواية والقصة القصيرة جدا إلى
رغبة ملحة دفعتني لولوج هذا المضمار محاولاً الاقتراب من الصورة السردية باعتبارها شكلاً جديداً شغل
اهتمام النقاد في الآونة الأخيرة، والوقوف على هندسة التشكيل النصي السردي؛ بعده نتيجة لعمليات
التجريب وحوارية الرؤية والتصور.
تتمحور الدراسة حول إشكالية كبرى هي: كيف تتحدد ملامح الصورة السردية في إطارها
العام في ظل بلاغة سردية نوعية شمولية مبنية على جمالية السمات وخصوصية الجنس الأدبي ضمن الحقل
السردي الذي تنتج في إطاره؟
حاولت أن أجمع الخيوط المشكلة لنسيج البلاغة السردية من خلال ما تم تداوله عن الصو رتين الروائية والقصصية في إطارها الجزئي والتوسع بها
لتشمل باقي الأجناس(القصة والقصة القصيرة والقصة
القصيرة جدا) للوقوف على خصوصية التصوير والصورة السرديين ضمن كل جنس، ثم ضمن إطارالمجال السردي بصفة عامة، وتبيان نقاط التمايز مع نظيرتها الصورة الشعرية من منطلقات: التكوين،
والسمات، والانتماء الجنسي، وزاوية الاهتمام. وللإجابة عنها رأيت أن تكون خطة البحث على النحو الآتي: مقدمة، ثم فصل تمهيدي،
فبابين. يضم الباب الأول ستة فصول، بينما يضم الباب الثاني خمسة فصول، ثم خاتمة.
درست في الفصل التمهيدي انتقال الاهتمام من الصورة الشعرية إلى الصورة السردية، ثم ما يرتبط بهما
من قضايا ومفاهيم، أما الباب الأول فقد درست فيه تقنيات التصوير السردي في الكتابة
السردية النسوية الجزائرية المعاصرة، حيث تمثل كل تقنية منها فصلا، نوردها فيما يأتي:( تقنية الوصف،
تقنية الحوار، تقنية التخييل، تقنية التشخيص، تقنية الرمز، تقنية التناص). في حين درست في الباب الثاني: أنماط الصورة السردية في الكتابة السردية النسوية الجزائرية
المعاصرة، حيث مثل كل نمط فصلا. نذكرها فيما يأتي:( الصورة السينمائية، صورة الشخصية، صورة
المكان، صورة الزمن، صورة الحدث). ثم ختمته بخاتمة كانت حوصلة لأهم النتائج والملاحظات التي
توصلت إليها طيلة مرحلة البحث.