Résumé:
Language is a means of communication and expression used by individuals in
their communities. It also guarantees for the individual to record his history and
that of his nation. As such, teaching language, especially at younger ages, is
considered and social and civic necessity as thorough language the individual
can move side by side with advanced societies and keep pace with developments
in different walks of life. The Algerian society, being in no way the exception,
has also to walk in the midst of this trend. As such, the present study aims at
showing the linguistic situation and the interference prevailing in the speech
community in general, and its implications on the language of the Algerian
primary school learner in particular. This is achieved through revealing the
repercussions of the linguistic situation with its various manifestations on the
language of teaching and learning Arabic. The study builds on a set of
theoretical assumptions and hypotheses investigated in a sample population.
This study was concerned with linguistic interference of the primary education
learner. The aim was to circle the reasons behind the spread of interference in
education in general and primary school in particular. The study also had as
objective to show the linguistic levels that are more subject to this phenomenon.
The types of linguistic interference were presented with regard to oral and
writing expressions of the learner. To achieve the purpose of the study, it was
opted for the descriptive approach supported by systematic analysis. This means
conveying and describing the linguistic performance of learners, counting,
analysing and discussing the results. On the basis of the sample and the research
approach, the study revealed a number of results; the most important ones are
sketched below:
-linguistic interference in the first stage of primary education is a natural
phenomenon. It becomes a handicap to acquire/learn the faculty of language
when it exceeds to other stages which, in turn, has negative repercussions on
learning achievement in the sense that Standard Arabic is an incidental
competence for the learner of such a stage.
The study concluded that:
The linguistic profile of Algeria is characterized by a linguistic and cultural
richness as members of the community use more than one language variety for
communication. Such varieties are distributed countrywide, but they are also
gathered in the same region. This linguistic diversity has influenced many areas
of communication not least education. This general framework brings together
language and education of the Algerian learner at a stage of his school life
mixed with the facets of language contact. The purpose was to address in
particular linguistic performance during the educational process to call all actors
in this aspect along with circling the implications of linguistic interference
resulting from knowledge and use of a number of language varieties inside the educational institution. All this builds on the belief that education is not isolated
from the cultural and linguistic context that characterizes all societies in general
and the Algerian one in particular, especially in the primary school. تعد اللغة بمختلف تمظهوراتها وسيلة للتواصل والتعبير عن الرأي بالنسبة للفرد داخل
منظومته الاجتماعية كما تضمن للفرد إثبات ذاته وتدوين تاريخه وتاريخ أمته، وتعليمها
خاصة في الفئات الدنيا، وتعتبر ضرورة اجتماعية وحضارية إذ بفضلها يستطيع الفرد مواكبة
المجتمعات المتقدمة، ومسايرة التطورات الحاصلة في مختلف مناحي الحياة، والمجتمع
الجزائري واحد منها الذي وجب عليه السير في خضم هذا التوجه، لذلك تهدف هذه الدراسة
إلى تبيان الوضعية اللغوية وما يعتريها من تداخل للمجتمع اللغوي عموما، وانعكاساتها
على لغة متعلم المدرسة الابتدائية الجزائرية خصوصا، من خلال كشف تداعيات الوضعية
اللغوية بمختلف مظاهرها، على لغة تعليم وتعلم اللغة العربية، انطلاقا من مجموعة من
التصورات والفرضيات النظرية التي يجيب عنها ميدان مجتمع العينة.
تعنى هذه الدراسة تتبع ظاهرة التداخل اللغوي بوصفها ظاهرة لافتة للانتباه
وتحليلها عند متعلم المرحلة الابتدائية، وقد سعت الدراسة لمعرفة أسباب استشراء ظاهرة
التداخل اللغوي في التعليم عموما وفي هذه المرحلة على وجه خاص ، كما هدفت إلى تبيان
مستويات اللغة الأكثر جلاء للظاهرة، وقد تم عرض هذه الأنواع من التداخلات اللغوية في
جانبي لغة متعلم المرحلة المنطوق والمكتوب .
وقد اعتمدت في هذه الدراسة لبلوغ الأهداف المتوصل إليها على المنهج الوصفي المدعم
بآلية التحليل المنهجي، وذلك بنقل ووصف أداءات المتعلمين اللغوية والتي يليها القيام
بتحليلها ومناقشتها، إلى جانب إحصائيا. ومن خلال ما سبق ذكره عن العينة المختارة وطريقة المعالجة وفق المنهج المختار، فقد
توصلت في هذه الدراسة إلى عدة نتائج أهمها : أن ظاهرة التداخل اللغوي في المرحلة الابتدائية في طورها الأول ظاهرة طبيعية في حين
إن تجاوزتها إلى الأطوار الأخرى فهي ظاهرة معيقة لاكتساب الملكة اللغوية وبالتالي
للتحصيل الدراسي باعتبار اللغة العربية الفصحى كفاءة عرضية بالنسبة لمتعلم هذه المرحلة.
وخلصت إلى أن :
المشهد اللغوي الجزائري يتميز بثرائه اللغوي والثقافي حيث يستعمل أفراد المجتمع الجزائري
في تواصلهم أكثر من لغة ، وتتوزع هذه اللغات في مختلف أنحاء الوطن الواحد تجتمع في
الآن نفسه وفي المناطق نفسها، وقد أضفى وجود هذه اللغات طابعا تأثيريا على مجالات
عديدة في مختلف مواطن التواصل وأهمها التعليم، ضمن هذا الإطار العام الذي يجمع اللغة
في علاقتها مع التعليم الخاص بالمتعلم الجزائري في مرحلة من مراحل حياته المدرسية
الممزوج بحيثيات الاحتكاك اللغوي، سعيا مني إلى معالجة على وجه الخصوص الحضور
اللغوي الأدائي خلال العملية التعليمية لاستدعاء جميع العناصر الفاعلة في هذا الجانب مع
قراءة تداعيات التداخل اللغوي الذي أنتجه الاحتكاك من خلال استغلال مجموعة من اللغات،
داخل المؤسسة التعليمية الابتدائية تحديدا، وهذا إيمان مني أن التعليم ليس في معزل عن
السياق الثقافي واللغوي الذي يميز كل المجتمعات عموما والمجتمع الجزائري خصوصا وفي
المدرسة الابتدائية تحديدا.