Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
دحماني, وهيبة |
|
dc.date.accessioned |
2022-09-11T09:17:26Z |
|
dc.date.available |
2022-09-11T09:17:26Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1832 |
|
dc.description.abstract |
The current study aims to identify the effectiveness of an informational school
counseling program to build a perception of the student's personal project in
light of quality standards through developing knowledge with self, and with
academic, formative and professional environment.
To test the proposed program, the researcher used the experimental method by
one-group design, with pre-, post- and follow up tests. The informational
school counseling program took 13 sessions at a rate of two sessions per
week, and the participants number in the program was seven pupils of third
year (middle school) . The study tools were : The perception of the student's
personal project questionnaire prepared by the researcher, The informational
school counseling program prepared by the researcher
The study results are:
The informational school counseling program is effective in building
the pupil's personal project perception in light of the quality standards
1. _ There are statistically significant differences between pupils on the
pupils's personal project perception questionnaire between the pre
and post tests in favor of the post test.
a. There are statistically significant differences in the self-knowledge of
the group members between the pre and post tests in favor of the post
test.
b. There are statistically significant differences in the knowledge of the
academic and formative environment among the group members
between the pre and post tests in favor of the post test.
c. There are statistically significant differences in knowledge of the
professional environment among the group members between the pre
and post tests in favor of the post test.
_ The effect size and the effectiveness results also indicated a high
degree of the effect and effectiveness
2. There are no statistically significant differences between pupils on
the pupil's personal project perception questionnaire between the
post and follow up tests.
a. There are no statistically significant differences in the self-knowledge
of the group members between the post and follow up tests. b. There are no statistically significant differences in the knowledge of
the academic and formative environment among the group members
between the post and follow up tests.
c. There are no statistically significant differences in knowledge of the
professional environment among the group members between the post
and follow up tests. هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي_إعلامي مدرسي لبناء تصور للمشروع الشخصي للتلميذ في ضوء معايير الجودة من خلال تنمية المعرفة بالذات و بالمحيط الدراسي و التكويني و المهني. و لاختبار البرنامج المقترح اعتمدت الباحثة على المنهج التجريبي ذو المجموعة الواحدة بقياس قبلي و بعدي و تتبعي، حيث استغرق تطبيق البرنامج الإرشادي_الإعلامي المدرسي 13 جلسة بمعدل جلستين اسبوعيا، و قد كان عدد المشاركين بالبرنامج سبعة تلاميذ من تلاميذ السنة الثالثة متوسط. اما بالنسبة للادوات المستخدمة في هذه الدراسة فهي: 1- استبيان تصور المشروع الشخصي للتلميذ الذي تم بناءه من طرف الباحثة. 2- البرنامج الإرشادي_الإعلامي المدرسي لبناء تصور للمشروع الشخصي للتلميذ الذي تم بناءه من طرف الباحثة. كما تم استخدام عدة اساليب احصائية و التي تم حسابها باستخدام الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS. و قد توصلت الدراسة الى النتائج التالية: 1. للبرنامج الإرشادي_الإعلامي المدرسي فاعلية في بناء تصور للمشروع الشخصي للتلميذ في ضوء معايير الجودة حيث وجد: 1- ان هناك فروق ذات دلالة احصائية بين استجابات التلاميذ على استبيان تصور المشروع الشخصي للتلميذ بين نتائج القياسين القبلي و البعدي لصالح القياس البعدي. أ. ان هناك فروق ذات دلالة احصائية في معرفة الذات لدى افراد المجموعة التجريبية بين نتائج القياسين القبلي و البعدي لصالح القياس البعدي. ب. ان هناك فروق ذات دلالة احصائية في معرفة المحيط الدراسي و التكويني لدى افراد المجموعة التجريبية بين نتائج القياسين القبلي و البعدي لصالح القياس البعدي. ج. ان هناك فروق ذات دلالة احصائية في معرفة المحيط المهني لدى افراد المجموعة التجريبية بين نتائج القياسين القبلي و البعدي لصالح القياس البعدي. كما اشارت نتائج حجم الاثر و الفاعلية الى درجة مرتفعة من التاثير و الفعالية. 2. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين استجابات التلاميذ على استبيان تصور المشروع الشخصي للتلميذ بين نتائج القياسين البعدي و التتبعي. أ. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في معرفة الذات لدى افراد المجموعة التجريبية بين نتائج القياسين البعدي و التتبعي. ب. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في معرفة المحيط الدراسي و التكويني لدى افراد المجموعة التجريبية بين نتائج القياسين البعدي و التتبعي. ج. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في معرفة المحيط المهني لدى افراد المجموعة التجريبية بين نتائج القياسين البعدي و التتبعي. |
fr_FR |
dc.publisher |
UB1 |
fr_FR |
dc.subject |
البرنامج الإرشادي_الإعلامي |
fr_FR |
dc.subject |
المشروع الشخصي للتلميذ |
fr_FR |
dc.subject |
معايير الجودة |
fr_FR |
dc.subject |
تلاميذ التعليم المتوسط |
fr_FR |
dc.subject |
Information-counseling program |
fr_FR |
dc.subject |
The pupil's personal project |
fr_FR |
dc.subject |
Quality standards |
fr_FR |
dc.subject |
Middle school pupils |
fr_FR |
dc.title |
فاعلية برنامج إرشادي_إعلامي مدرسي لبناء تصور للمشروع الشخصي للتلميذ في ضوء معايير الجودة |
fr_FR |
dc.title.alternative |
دراسة تجريبية بمرحلة التعليم المتوسط |
fr_FR |
dc.type |
Thesis |
fr_FR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée