Dépôt DSpace/Manakin

أثر التدريس بإستخدام الفصول الإفتراضية في تنمية دافعية الإتقان و بعض نواتج التعلم

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author رحالي, حليمة
dc.date.accessioned 2022-09-08T09:30:19Z
dc.date.available 2022-09-08T09:30:19Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1826
dc.description.abstract تمثل موضوع الدراسة الحالية في معرفة أثر التدريس باستخدام الفصول الافتراضية في تنمية دافعية الإتقان و بعض نواتج التعلم، و انطلقت الدراسة من مجموعة أهداف تمثلت في: * بناء برنامج تعليمي تعلمي قائم على الفصل الافتراضي. * الكشف عن أثر البرنامج التعليمي التعلمي القائم على الفصل الافتراضي في تنمية دافعية الإتقان و بعض نواتج التعلم لدى المجموعة التجريبية الأولى و المجموعة التجريبية الثانية من خلال : * الكشف عن الفروق بين المجموعات (التجريبيتين و الضابطة) في القياس البعدي لدافعية الإتقان و بعض نواتج التعلم. * الكشف عن الفروق بين القياس القبلي و القياس البعدي لدى المجموعتين التجريبيتين في دافعية الإتقان و بعض نواتج التعلم. * الكشف عن حجم الأثر الذي يتركه البرنامج التعليمي التعلمي القائم على الفصل الافتراضي في تنمية دافعية الإتقان و بعض نواتج التعلم لدي المجموعتين التجريبيتين . * و تم الاعتماد على المنهج الشبه تجريبي باختيار ثلاث مجموعات (تجريبيتين و ضابطة واحدة) مع القياس القبلي و القياس البعدي. * أجريت الدراسة على عينة من طلبة السنة أولى ماستر تخصص توجيه و إرشاد، قدرت ب 40 طالبا و طالبة من جامعة باتنة 1، خلال الموسم الجامعي 2020 / 2021 ، و تم الاعتماد على: * البرنامج التعليمي التعلمي القائم على الفصل الافتراضي )منصة كلاس رومClassroom google ومنصة google meet) ، و استراتيجيات (المحاضرة الإلكترونية، و المناقشة الإلكترونية، و العصف الذهني الإلكتروني، و استراتيجية المشروعات الإلكترونية، و استراتيجية الواجبات المنزلية). - مقياس دافعية الإتقان (من إ عداد الباحثة). - مقياس نواتج التعلم (من إ عداد الباحثة). - و بالاستعانة بنظام التحليل الاحصائي spss v22 تم حساب الخصائص السيكو مترية للمقاييس، وقد توصلت الدراسة إلى ما يلي : - هناك أثر فعال للبرنامج التعليمي التعلمي القائم على الفصل الافتراضي في تنمية دافعية الإتقان لدى المجموعتين التجريبيتين، حيث: * توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعات (التجريبية الأولى و الضابطة في بعدي الجدية و المثابرة في الأداء و الكفاءة العامة) و (التجريبية الثانية و الضابطة و التجريبية الأولى و الثانية في بعد الجدية و المثابرة في الأداء). * توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي و القياس البعدي للمجموعة التجريبية الأولى لصالح القياس البعدي في دافعية الإتقان بأبعادها. * توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي و القياس البعدي للمجموعة التجريبية الثانية في بعد (الجدية و المثابرة في الأداء)، بينما لا توجد فروق في الأبعاد الأخرى. * حجم الأثر الذي يتركه البرنامج التعليمي التعلمي القائم على الفصل الافتراضي لدى المجموعتين في دافعية الإتقان متوسط . * هناك أثر فعال للبرنامج التعليمي التعلمي القائم على الفصل الافتراضي في تنمية بعض نواتج التعلم لدى المجموعتين التجريبيتين، حيث: * توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين (التجريبيتين و الضابطة) في بعض نواتج التعلم في جميع الأبعاد المعرفي، الوجداني، المهاري في القياس البعدي. * توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي و القياس البعدي للمجموعة التجريبية الأولى لصالح القياس البعدي في نواتج التعلم بأبعاده. * توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين القياس القبلي و القياس البعدي للمجموعة التجريبية الثانية في المجال المعرفي، و لا توجد فروق في المجالين (المهاري و الوجداني) في نواتج التعلم بأبعاده. * حجم الأثر الذي يتركه البرنامج التعليمي التعلمي القائم على الفصل الافتراضي لدى المجموعتين التجريبيتين في بعض نواتج التعلم كبير. - و بناء على الدراسات السابقة، و التراث النظري، تمت مناقشة و تفسير النتائج. The subject of the current study was to know the effect of teaching using Virtual Classroom in developing Mastery motivation and some Learning outcomes. The study started frome a set of goals represented in: * Building an educational and Learning program based on the Virtual Classroom. * Revealing the effect of the educational Learning program based on the Virtual Classroom in developing Mastery motivation and some Learning outcomes for the first experimental group and the second experimental group through: * Detecting differences between groups (experimental and control) in the dimensional measurement of Mastery motivation and some Learning outcomes. * Detecting the differences between the pre- and post-measurement of the two experimental groups in Mastery motivation and some Learning outcomes. * Revealing the size of the impact left by the educational Learning program based on the Virtual Classroom in developing Mastery motivation and some Learning outcomes for the two experimental groups. The quasi-experimental approach was relied upon by choosing three groups (two experimental and one control) with a pre- and post-measurement. * The study was conducted on a sample of first-year master’s students, specializing in guidance and counseling, estimated at 40 male and female students from the University of Batna 1, during the academic year 2020/2021, and it was relied on: * The Learning educational program based on the Virtual Classroom (Classroom google platform and google meet platform), and stratégies (electronic lecture, electronic discussion, electronic brainstorming, e-projects strategy, and homework strategy). * Proficiency Motivation Scale (prepared by the researcher). ❖ Learning Outcomes Scale (prepared by the researcher). ❖ Using the statistical analyses system spss v22, the psychometric characteristics of the scales were calculated, and the study reached the followin ❖ There is an effective effect of the educational Learning program based on the Virtual Classroom in developing the Mastery motivation of the two experimental groups, as: ❖ There are statistically significant differences between the groups (the first and control experimental in the dimensions of seriousness and efficiency) (for the second experimental and the control, and the first and second experimental in the seriousness dimension). ❖ There are statistically significant differences between the pre-test and the post-measurement of the first experimental group in favor of the post-measurement in its dimensions of Mastery motivation. ❖ There are statistically significant differences between the pre- and post-measurement of the second experimental group in the (seriousness) dimension, while There are no differences in the other dimensions. ❖ The size of the effect That the educational educational program based on the Virtual Classroom leaves for the two groups in the motivation for Mastery is average. ❖ The virtual classroom education program has an effective impact on the development of some learning products in the two pilot groups: ❖ There are statistically significant differences between (experimental and control) some learning outcomes in all dimensions (cognitive, emotional, skills) in distance measurement. ❖ There are statistically significant differences between pre- and post-test for the first experimental group in favor of telemetry in learning-in-dimensions outputs. ❖ There are statistically significant differences between pre- and post-test series II in the cognitive domain, and there are no differences in the two areas (skills and emotional) in the learning outcomes in its dimensions. ❖ The impact of the virtual classroom education program of the two pilot groups on some learning outcomes is significant. ❖ Based on previous studies, and theoretical heritage, the results were discussed and interpreted. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject الفصول الإفتراضية fr_FR
dc.subject الإتقان fr_FR
dc.subject الدافعية fr_FR
dc.subject دافعية الإتقان fr_FR
dc.subject نواتج التعلم fr_FR
dc.subject طلبة علوم التربية - جامعة باتنة 1 fr_FR
dc.title أثر التدريس بإستخدام الفصول الإفتراضية في تنمية دافعية الإتقان و بعض نواتج التعلم fr_FR
dc.title.alternative دراسة تجريبية على طلبة علوم التربية - جامعة باتنة 1 fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte