Afficher la notice abrégée
dc.contributor.author |
بضیاف, سوھیلة |
|
dc.date.accessioned |
2021-12-09T10:35:10Z |
|
dc.date.available |
2021-12-09T10:35:10Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1406 |
|
dc.description.abstract |
تهدف هذه الدراسة الى معرفة العلاقة بين الشبكات الاجتماعية الالكترونية و تشكيل الراي العام لدى الشباب الجزائري من خلال معرفة تمثلاته و استخداماته لشبكة الفايس بوك، و لقد انطلقت الدراسة
من التساؤل الرئيسي التالي: ما هي العلاقة بين شبكة الفايس بوك و تشكيل الرأي العام لدى الشباب
الجزائري؟
اعتمدنا في الدراسة على المنهج الوصفي و منهج تحليل الخطاب و ذلك باستخدام مجموعة من الأدوات
تتمثل
في الشبكة الترابطية، المقابلة نصف الموجهة، و مجموعة النقاش، و لقد طبقت هذه الأدوات على عينة
تتكون من 50 مفردة من الشباب.
و خلصت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: - يتمثل الشباب شبكة الفايس بوك كوسيلة تواصل اجتماعي و ترفيه بالدرجة الأولى و يحملون نظرة متوازنة
و عقلانية عن الفايس بوك؛ حيث يفرقون بين الايجابي و السلبي فيه. - يختلف استخدام الشباب لشبكة الفايس بوك وفقا للمتغيرات السوسيوديمغرافية، و يظهر الشباب بعض
التغييرات في عادات و أنماط التعامل مع شبكة الفايس بوك، ترتبط بالخصائص الوظيفية التقنية للفايس بوك من
جهة و تمثلاته له من جهة أخرى. - يعتبر الفايس بوك مصدرا مكملا لوسائل الإعلام التقليدية في الحصول على الأخبار حول القضايا السياسية،
ماعدا في حالة الأزمات و الانتخابات، فيتحول إلى مصدر رئيس بسبب المعالجة المنحازة و نقص المعلومة في وسائل
الإعلام التقليدية. - تختلف نظرة الشباب للفايس بوك كفضاء عام للنقاش و تشكيل الرأي العام وفقا للمعطيات السوسيوديمغرافية
و ميول الشباب للسياسة، و لكن تميل الأغلبية إلى تأثيره المحدود في ذلك و هو ما يتوافق مع تمثلاته للفايس بوك. - بالنسبة لتملك الشباب لشبكة الفايس بوك كأداة لتشكيل الرأي العام، فإن أغلبية الشباب تميل إلى الإطلاع
فقط، أي الاتجاه نحو القيمة الاستعمالية في مستويات بسيطة، و يمثل الشباب الذين لهم ميولا سياسيا الأكثر اتجاها إلى القيمة التبادلية و تملك الفايس بوك كوسيلة لإنتاج المضامين
بهدف تشكيل رأي عام. The study aims to identify the relationship between electronic social
networks and the shaping of public opinion among the Algerian youth
through the knowledge of its representations / perceptions and uses of
Facebook. The study starts up from the following main question: What is
the relationship between Facebook network and the shaping of public
opinion among Algerian youth?
We used the descriptive approach and the discourse analysis with set of
tools the Network association the interview semi-directed, group
discussion. Those tools were applied on a sample of 50 young individuals.
Our study concluded with a number of results/The main findings of this study
are:
- Algerian youth see the facebook network as a means of social
communication and mainly of entertainment. They carry a balanced and
rational vision about it, in which they distinguish between the positive and
negative side of it. .
- The youth use of the Facebook network varies according to sociodemographic
variable, They shows some differences in their habits and
manners in dealing with Facebook, which is related to the technical
features of this network in one hand, and their conceptions in the other.
- Facebook is considered as complementary source of news on political
issues besides the traditional media. Except in times of crisis and
elections, it turns as a major source due to the biased treatment and lack of
information in traditional media.
- Youth's perception of Facebook as a public space for discussion and
shaping public opinion varies according to sociodemographic data and
youth leanings to politics, But the majority of them believe that it has a
limited influence which is correspond to their conception/ representation
to Facebook.
- in terms of the young people appropriation of Facebook as a tool for
shaping public opinion, the majority of them tend only to see / find out
what is written on Facebook. While others with more political leanings
are more inclined to the exchange value, when Facebook is considered as
tool for producing contents for public opinion shaping. |
fr_FR |
dc.publisher |
UB1 |
fr_FR |
dc.subject |
الشبكات الإجتماعیة الإلكترونیة |
fr_FR |
dc.subject |
الرأي العام |
fr_FR |
dc.subject |
الجزائر |
fr_FR |
dc.subject |
التمثلات |
fr_FR |
dc.subject |
الإستخدامات |
fr_FR |
dc.subject |
الشباب |
fr_FR |
dc.subject |
الشباب الجزائري |
fr_FR |
dc.subject |
موقع الفايسبوك |
fr_FR |
dc.subject |
Electronic social networks |
fr_FR |
dc.subject |
Public opinion |
fr_FR |
dc.subject |
Algeria |
fr_FR |
dc.subject |
Social representation |
fr_FR |
dc.subject |
Uses |
fr_FR |
dc.subject |
Youth |
fr_FR |
dc.subject |
Algerian youth |
fr_FR |
dc.subject |
Facebook site |
fr_FR |
dc.title |
الشبكات الإجتماعیة الإلكترونیة و تشكیل الرأي العام في الجزائر |
fr_FR |
dc.title.alternative |
دراسة في تمثلات و إستخدامات الشباب لشبكة الفایس بوك |
fr_FR |
dc.type |
Thesis |
fr_FR |
Fichier(s) constituant ce document
Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)
Afficher la notice abrégée