Dépôt DSpace/Manakin

براديغم السيولة و تطبيقاته النقدية عند زيجمونت باومان

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author جدراوي, عفاف
dc.date.accessioned 2021-11-17T14:18:08Z
dc.date.available 2021-11-17T14:18:08Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1349
dc.description.abstract The human interest in Western modernity was the liberation of the human self from the clutches of myth and myths, so that the human being is a solid center for everything and a master in the world, and here are those who emerged new concepts that raise the value of the self, and linguistics takes a slogan. This is the truth of the Modernity Project. Among his philosophical edifice built on an arsenal of sayings such as progress and rationality ... and other sayings drawn by an solid modernity man, who promised to achieve the promised heaven on earth. Soon, however, these statements ended in reality, and the stance against him receded in the stage of liquid modernity. This is the term “Zygmunt Bauman” rather than the more well-known term “postmodernism”, thus liquidity is the predominant sign of the current situation, as it has seeped into all aspects of life and sectors. `` It is further strengthened by the phenomenon of globalization, the rule of the consumption model and the process of modern individualism, the tyranny of digital rationality, and all this pushed the contemporary individual to run behind the values of instant gratification and achieve the desired pleasure, and this is what made Bauman looking to a human world in which the individual discovers himself as an object.A conscious one gets to know his existence with others, but his existence is only perceived as being for the other, and only here he goes beyond liquidity and lives with the other according to the values of "love", "cooperation" and "solidarity". لقد كان الهم البشري لانسان الحداثة الغربية، هو تحرير الذات البشرية من براثين الخرافة و الاسطورة، ليكون الانسان مركزا صلبا لكل شيء و سيدا على العالم، و هنا انبثقت افاهيم جديدة تعلي من قيمة الذات، و تتخذ من اللغوس شعارا لها. و هذا هو حقيقة المشروع الحداثي الذي بنى صرحه الفلسفي وفق ترسانة من المقولات كالتقدم و العقلانية... و غيرها من المقولات التي رسمها انسان الحداثة الصلبة، و وعد بتحقيق الجنة الموعودة في الارض. و لكن سرعان ما انتهت هذه المقولات الى واقع مرير، ليؤول الحال الى ضده في مرحلة الحداثة السائلة؛ و هو المصطلح الذي يتخذه "زيجمونت باومان" بديلا عن مصطلح الاكثر شهرة "ما بعد الحداثة"، و عليه تكون السيولة هي العلامة البارزة للوضع الراهن، كونها تسربت الى كل مناحي الحياة، و تعززت اكثر مع ظاهرة العولمة، و سيادة النموذج الاستهلاكي، و سيرورة النزعة الفردية، و طغيان العقلانية الرقمية، و كل هذا جعل الفرد المعاصر يلهث وراء قيم الاشباع الفوري، و تحقيق اللذة المطلوبة، و هذا الامر الذي جعل "باومان" ينظر لعالم انساني يكتشف فيه الفرد ذاته ككائن واع يتعرف على وجوده بمعية الاخرين، بل ان وجوده لا يتحقق الا بكونه وجودا من اجل الاخر، و هنا فقط يتجاوز السيولة و يعيش مع الاخر وفق قيم "المحبة" و "التعاون" و "التضامن". fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject زيجمونت باومان fr_FR
dc.subject الحداثة fr_FR
dc.subject الحداثة الصلبة fr_FR
dc.subject الحداثة السائلة fr_FR
dc.subject السيولة fr_FR
dc.subject براديغم السيولة fr_FR
dc.title براديغم السيولة و تطبيقاته النقدية عند زيجمونت باومان fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte