Dépôt DSpace/Manakin

الأنماط القيادية السائدة في الجامعة الجزائرية و أثرها على الروح المعنوية لدى العاملين

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author مقلاتي, مرزوق
dc.date.accessioned 2021-06-21T10:41:18Z
dc.date.available 2021-06-21T10:41:18Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1207
dc.description.abstract هدفت الدراسة الحالية التعرف الى الانماط القيادية لدى مديري الجامعات و علاقتها بالروح المعنوية للعاملين من وجهة نظرهم، و لتحقيق اهداف هذه الدراسة، فقد اتبع الباحث المنهج الوصفي، و قد تم اختيار عينة قصدية تالفت من 234 عامل من جامعات ام البواقي و تبسة و خنشلة، كما تم تطوير استبانتين هما: استبانة الانماط القيادية و تكونت من 37 فقرة موزعة على ثلاث مجالات و هي نمط القيادة الديموقراطي و نمط القيادة الدكتاتوري و نمط القيادة النسبي، و استبانة الروح المعنوية و تكونت من 42 فقرة تقيس الدرجة الكلية للروح المعنوية لدى العاملين و قد تم استخراج صدق الاستبانتين و ثباتهما. و ثباتهما. و لغايات استخراج نتائج الدراسة تم الاعتماد على الاحصاء الوصفي لاستخراج تكرارات و متوسطات و الانحرافات المعيارية لاجابات افراد العينة، و اسلوب الانحدار الخطي البسيط لاختبار فرضيات الدراسة. و بعد التطبيق على افراد العينة توصلت الدراسة الى نتائج منها الاتي: ان النمط القيادي السائد في الجامعة الجزائرية من وجهة نظر العاملين كان نمط القيادة الديموقراطي و جاء في المرتبة الثانية نمط القيادة الدكتاتوري و جاء في المرتبة الاخيرة نمط القيادة النسبي. كان مستوى الروح المعنوية للعاملين من وجهة نظرهم متوسطا. وجود علاقة ايجابية ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة 0.05=& بين مستوى ممارسة الانماط القيادية لمديري الجامعات للنمط التسيبي و بين الروح المعنوية للعاملين، كما وجدت علاقة سلبية ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة 0.05=& بين ممارسة الانماط القيادية لمديري الجامعات للنمط الدكتاتوري و بين الروح المعنوية للعاملين. كما توصلت الدراسة ايضا الى قياس مستوى الاثر لمختلف الانماط على الروح المعنوية حيث كان بدرجات متفاوتة فقد احتل النمط القيادي الديمقراطي المرتبة الاولى وفسر ما مقداره 17.9% من التباين في الروح المعنوية للعاملين في الادارة الجامعية، تلاه النمط القيادي الدكتاتوري بنسبة 12.8% وفي الاخير جاء النمط التسيبي بنسبة 10.8%. كما اوصلت الدراسة باجراء المزيد من الدراسات الوصفية المتعلقة بانماط القيادة في الادارة الجامعية و علاقتها بمتغيرات اخرى كالجامعات الخاصة مستقبلا. و كذا الاهتمام بدراسة روح المعنوية للعاملين و العوامل المؤثرة فيها. كما اوصت هذه الدراسة بالاهتمام بجوانب الرواتب و الحوافز و المكافات سعيا لتحسين مستوى الروح المعنوية. The present study aims at identifying the universities' directors' leadership types and their relation with the employees' morale, according to their perspective. For the sake of attaining this study's objectives, the researcher has followed the descriptive approach. An intended sample of 234 employees has been chosen from Oum El Bouaghi, Tebessa, Khenchela universities. Meanwhile, two surveys have been developed. The leadership types' survey, which is made up of 37 paragraphs, and spread over 3 domains: the democratic leadership type, the dictator leadership type, and the negligent leadership type. The morale survey comprises 42 paragraphs measuring the total score of the employees' morale. The two surveys' sincerity and steadiness have been extracted. Until the study's result have been extracted, the descriptive statistics has been followed in extracting the repeats, the averages, and the standard deviations of the sample's individuals' answers. The study's hypothesis have been scrutinized through the simple linear regression method. After the application on the sample's individuals, the study has concluded with the following results: - According to the employees' perspective, the prevailing leadership type, within the Algerian universities, is the democratic leadership, then then the dictator leadership, and then the negligent leadership respectively. - According to the employees' perspective, their morale level was average. The existense of a positive relation, of a statistical between the level of 0.05=& significance, at the significance level exercising leadership types for the universities' directors the democratic and the laxity types, and the employees' morale. As there's a negative 0.05=& relation, of a statistical significance, at the significance level between the universities' directors' exercising of the dictator leadership and the employees' morale. - The study has also attained the results of measuring the level of various leadership types' impact on the morale. This impact has been in varying degrees; the democratic leadership type has ranked the first, and an amount of 17.9% of the divergence in the University's administration's employee's morale has been interpreted. The dictator leadership type has ranked second with 12.8%. Finally, the negligent leadership type has ranked third with 10.8%. The study has also recommends more descriptive studies in relation to the leadership types at the university's administration and its relation with other variables such as: the private universities in future. It also recommends looking after the employees' morale and the factors influencing it, as well as looking after their salaries, incentives, and rewards for the sake of improving their morale level. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject الأنماط القيادية fr_FR
dc.subject الروح المعنوية fr_FR
dc.subject الجامعة الجزائرية fr_FR
dc.subject العاملين fr_FR
dc.subject جامعة أم البواقي fr_FR
dc.subject جامعة تبسة fr_FR
dc.subject جامعة خنشلة fr_FR
dc.subject Leadership types fr_FR
dc.subject Morale fr_FR
dc.subject Algerian university fr_FR
dc.subject staff fr_FR
dc.subject University of Oum El Bouaghi fr_FR
dc.subject University of Tebessa fr_FR
dc.subject University of Khenchela fr_FR
dc.title الأنماط القيادية السائدة في الجامعة الجزائرية و أثرها على الروح المعنوية لدى العاملين fr_FR
dc.title.alternative جامعة أم البواقي، جامعة تبسة، جامعة خنشلة أنموذجا fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte