Dépôt DSpace/Manakin

بناء الرأي العام و تشكيله في المجتمعات الإفتراضية عبر مواقع الشبكات الإجتماعية

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author زودة, مبارك
dc.date.accessioned 2021-05-23T10:27:54Z
dc.date.available 2021-05-23T10:27:54Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1152
dc.description.abstract نسعى من خلال دراستنا هذه الى استكشاف عمليتي بناء الراي العام، و تشكيله، في المجتمعات الافتراضية عبر موقعي فيسبوك و تويتر، و ذلك من خلال مراجعة للادبيات البحثية ذات الصلة بكيفية بناء الراي العام، و تشكيله في مختلف منصات مواقع الشبكات الاجتماعية، التي وفرت لمستخدميها عوالم افتراضية تتيح لهم مناقشة مختلف قضايا المصلحة العامة. كما نهدف كذلك الى تسليط الضوء مساهمة مواقع الاعلام الاجتماعي في تحويل المجتمعات، من مجتمعات جماهيرية الى مجتمعات شبكية افتراضية، تتناول مختلف القضايا التي تهمها في مجال عام شبكي، اتاحته مواقع الشبكات الاجتماعية لبناء و تشكيل راي عام حول عديد القضايا ذات الاهتمام المشترك. حيث عملنا على الاشارة الى عدم اتفاق الكثير من الادبيات البحثية حول العديد من القضايا البحثية المتعلقة بدراسات الراي العام بدءا مفهوم الراي العام، مظاهره و طرق قياسه، و هذا ما نتج عنه تعدد المسارات البحثية و اختلاف المدارس الفكرية و المؤسسات العلمية في تصور كيفية بناء الراي العام و تشكيله. و لتحقيق الاهداف دراستنا، قمنا بتوزيع استمارة الكترونية على عينة عرضية، مكونة من 390 مفردة من مستخدمي فايسبوك، و عينة اخرى مكونة من 390 مفردة من مستخدمي تويتر، و هذا من كشف لدوافع، عادات، و انماط استخدام المبحوثين لموقعي فيسبوك و تويتر، بيان تصوراتهم نحو ظاهرة الراي العام، ثم شرح كيفية بناء الراي العام في المجتمعات الافتراضية، ثم بيان الاشكال التي يظهر بها الراي العام في المجال العام الواقعي. و في الاخير قمنا بمناقشة نتائج الدراسة بالنسبة لموقعي فايسبوك و تويتر ثم عمدنا على المقارنة بين نتائجهما، و اشرنا في الختام الى بعض القيود التي تقف في وجه تعميم نتائج دراستنا، و نضيف ان دراستنا قد تفتح افاقا مستقبلية في دراسات الراي العام، في قضية التفريق بين عمليتي بناء الراي العام و تشكيله، اذ تمثل كل منهما كعملية مستقلة قائمة بذاتها، و هذا ما تناولناه في دراستنا. We aim by our study, to explore the processes of Constructing and Shaping public opinion in Virtual Societies (VS) through Facebook and Twitter, by a literature review of the topic literature related to how public opinion is Constructed and shaped in various social network sites (SNSs) plateforms, which offered to their users with Virtual Societies which allow them discuss different public interest issues. We also aim to put the light on the contribution of social media sites in transforming societies, from mass societies to virtual networked societies, that address various issues of public concern in a networked public Sphere, provided by social network sites to construct and shape a public opinion on many issues of common interest. As we worked to point out the lack of agreement in much of the research literature on many research issues related to public opinion research, such as the concept of public opinion and its definition , its types and methods of measuring it, and this resulted in the multiplicity of research paths and the difference in schools of throught and scientific institutions in the perception of how to construct and shape public opinion. In order to achieve the goals of our study, we distributed an electronic questionnaire on an occasional sample, consisting of 390 individual of Facebook users, and another sample of 390 individual of Twitter users, and this revealed the motives, habits, and patterns of the respondents'use of Facebook and Twitter, showing their perceptions towards the phenomenon of public opinion then, discovering how public opinion is constructed in virtual societies, then explaining the forms in which public opinion appears in the real public sphere. Finally, we discussed the results of the study with regard to Facebook and Twitter, then we made a comparison between their results, and we conclude by pointing some limitation that stand in the way of generalizing the results of our study, and we add that our study may open future horizons in public opinion studies, in the issue of differentiating between the two processes of opinion constructing and shaping, as each is represented as an independent process, and this is what we offer by our study. fr_FR
dc.publisher UB1 fr_FR
dc.subject البناء fr_FR
dc.subject التشكيل fr_FR
dc.subject الرأي العام fr_FR
dc.subject المجتمعات الإفتراضية fr_FR
dc.subject مواقع الشبكات الإجتماعية fr_FR
dc.subject الفايسبوك fr_FR
dc.subject التويتر fr_FR
dc.subject Construction fr_FR
dc.subject Shaping fr_FR
dc.subject Public opinion fr_FR
dc.subject Virtual Societies (V.S) fr_FR
dc.subject Social Network Sites (S.N.Ss) fr_FR
dc.subject Facebook fr_FR
dc.subject Twitter fr_FR
dc.title بناء الرأي العام و تشكيله في المجتمعات الإفتراضية عبر مواقع الشبكات الإجتماعية fr_FR
dc.title.alternative موقعي الفايسبوك و تويتر أنموذجا fr_FR
dc.type Thesis fr_FR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte