Résumé:
This thesis is seeking to provide a possibility for dialogue and synthesis
between Rationalism and Constructivism in order to introduce an analytical pluralistic
framework to study international cooperation phenomenon. For this reason, the thesis
has become to be known under the title of ( International Cooperation from the
perspective of Rationalist-Constructivist dialogue ).
Due to epistomological obstacles that incommensurability is posing, the
theoretical synthesis doesn’t seem available in the context of paradigmatic perceptions
hegemony, upon the theoretical view in the field. As a matter of fact, this study
attempted, accross its four Chapters, to find out a pluralistic approach to enable the
study of international cooperation from dialogue and synthesis perspective.
And thus, the research has arisen from the following question: “Is synthesis
between Rationalism and Constructivism possible to design a complementary analytic
framework to study international cooperation phenomenon?”
And as an attempt to achieve its dialogic aim, the study has arisen from
criticising of paradigmatic thesis and Monism tendency. It tried to defend pluralism
and dialogue instead. And thus, the research relied upon the concept of ‘Research
Tradition’ as it was improved by Larry Laudan. The methodological choices of this
research were based on Paragmatism and Analytical eclecticism to achieve the
announced goal in the problematic. These choices have come to belittle
epistomological obstacles in front of the comparison between Rationalism and
Constructivism, in an intention to uncover the continuation sides and the points of
communication and agreements between them and that’s by treating their assumptions
when analysing international cooperation phenomenon.
Eventually,the research has reached a result which sums up that Rationalism
and Constructivism could complete one another accross different levels and various
facets, if the logic of research is changed and dealing with them as if they’re
analytical tools rather than treating them as ontological positions. And that’s could
happen by avoiding meta-theoritical debates and distancing from paradigmatic
ossification. And subsequently, the sharp severing that has been exaggerated for so
long by Paradigmatism is overstated and it’s hard to justify in front real facts. As a
result, the synthetic approach of international cooperation phenomenon is possible
and the theoretical dialogue is even necessary to develop the theoretical practices in
the IR field. تسعى هذه الأطروحة للبحث في امكانية الحوار والتوليف بين العقلانية والبنائية ، وتحاول
تقديم إطار تحليلي تعدّدي لمقاربة ظاهرة التعاون الدولي، لذا جاءت الأطروحة تحت عنوان: (التّعاون
الدولي من منظور الحوار العقلاني البنائي).
فبسبب العقبات الابستيمولوجية التي تطرحها "اللامقايسة لا يبدو التوليف النظري شيئا متيسرا
في ظل هيمنة التصورات البراديغمية على المشهد النظري في الحقل . لذا حاولت هذه الدراسة عبر
فصولها الأربعة البحث عن صيغة تعددية تمكن من مقاربة التعاون الدولي من منظور حواري وتوليفي،
وعليه انطلق البحث من السؤال التالي: هل يمكن التوليف بين العقلانية والبنائية وايجاد اطار تحليلي
متكامل لمقاربة ظاهرة التعاون الدولي ؟
وفي محاولتها لتحقيق مسعاها الحواري انطلقت الدراسة من نقد الطروحات البراديغمية و"النزعة
الأحادية"، وحاولت الدفاع عن الطروحات التعدّدية والحوارية، لذا اعتمد البحث مفهوم "التقليد البحثي"
كما طوره "لاري لودان"، كما واستندت اختياراتها المنهجية على "البراغماتية" و"الانتقائية التحليلية"
لتحقيق الهدف المعلن عنه في الإشكالية. وقد جاءت هذه الاختيارات لتذليل العقبات الابستيمولوجية أمام
المقارنة بين العقلانية والبنائية بهدف الكشف عن جوانب الاستمرارية ونقاط التواصل والإتفاق بينهما،
عبر تفحص افتراضاتهما في تحليل ظواهر التعاون الدولي.
وفي الأخير توصل البحث إلى نتيجة مفادها أن العقلانية والبنائية يمكن أن يتكاملا عبر
مستويات متعددة وفي جوانب متنوعة، إذا تم تغيير منطق البحث والتعاطي معهما كأدوات تحليلية بدل
معاملتهما كمواقف انطولوجية ، وذلك عن طريق تجنب النقاشات الميتا- نظرية والابتعاد عن خط التقوقع
البراديغمي. وبالتالي فالقطيعة الحادة التي طالما ضخمت من قبل أنصار النزعة البراديغمية مبالغ فيها
ويصعب تبريرها واقعيا. وبالنتيجة فإن المقاربة التوليفية لظاهرة التعاون الدولي ممكنة كما أن الحوار
النظري ضروري لتطور الممارسات النظرية في الحقل.