Résumé:
The present study aimed to prepare a counseling program to
reduce the psychological burnout among middle school teachers,
through developing some personality variables (psychological
hardiness and psychological resilience), based on cognitive
behavioral counseling techniques and methods, and to identify its
effectiveness and its effect after the end of the sessions and during the
follow-up period, among middle school teatcher in Tegargarh-Batna
during the academic year 2018-2019.
The researcher used the quasi-experimental method, with one
group design, by pre, post tests and follow-up test after two months .
The program took 12 sessions with two sessions per week from 60 to
120 minutes, and included lecture and discussion techniques of
relaxation training, problem-solving training, self-reinforcement and
homework.
The purposive sample of this study consisted of 10 teatchers who
obtained high scores on the psychological burnout questionnaire and
low scores in both the psychological hardiness and psychological
resilience questionnaires, who showed their participation in the
counseling program. Where the study community amounted to 137 of
the total middle schools in Manaa.
The study tools are :
Psychological Burn out Questionnaire prepared by the researcher.
Psychological Resilience Questionnaire prepared by the researcher.
Counseling Program prepared by the researcher. Psychological Hardiness Questionnaire prepared by Imad
Mohammad Mukhaimar.
The study results are :
There are statistical significant differences between the pre and
the post tests scores on the psychological resilience
questionnaire for post test.
There are statistical significant differences between the pre and
the post tests scores on the psychological hardiness
questionnaire for post test.
There are statistical significant differences between the pre and
the post tests scores on the psychological burnout questionnaire
for post test.
There are statistical significant differences between the post and
follow-up tests scores on the psychological resilience for the
follow-up test.
There are statistical significant differences between the post and
the follow-up tests scores on the psychological hardiness for
follow-up test.
There are statistical significant differences between the post and
the follow-up tests scores on the psychological burnout for
follow-up test.
The effect of the proposed counseling program on the
experimental sample members by reducing the level of
psychological burnout.
The proposed behavioral cognitive counseling program is
effective in reducing psychological combustion among the study
sample individuals.
The proposed behavioral cognitive counseling program is
effective in developing personality variables (psychological
rigidity, and psychological resilience) among the study sample individuals. اهداف الدراسة:سعت الدراسة الحالية الى تحقيق هدف رئيس و هو التاكد من فعالية برنامج ارشادي لتخفيف الاحتراق النفسي لدى اساتذة التعليم المتوسط، من خلال تنمية بعض متغيرات الشخصية (الصلابة النفسية و المرونة النفسية)، يستند الى فنيات و اساليب الارشاد المعرفي السلوكي، و الكشف عن فعاليته و مدى استمرارية اثره بعد انتهاء جلساته و اثناء فترة المتابعة، من خلال تطبيقه على عينة من الاساتذة الذين يدرسون بمتوسطة -تيغرغار- باتنة خلال الموسم الدراسي 2018-2019م. منهج الدراسة: استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي، بتصميم المجموعة الواحدة، كما تم اجراء القياس القبلي لمقاييس الدراسة، ثم طبق البرنامج الارشادي و تم القياس البعدي عند الانتهاء من تطبيق البرنامج، و القياس التتبعي بعد مرور شهرين للوقوف على استمرار اثر البرنامج الارشادي. و الذي استغرق 12 جلسة بواقع جلستين في الاسبوع تراوحت مدتها من 60 الى 120 دقيقة، و تضمن فنيات المحاضرة و المناقشة و التدريب على الاسترخاء و التدريب على حل المشكلات، و التعزيز الذاتي و الواجبات المنزلية. عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة من 10 استاذات ممن تحصلن على درجات مرتفعة على مقياس الاحتراق النفسي و درجات منخفضة في كل من مقياس الصلابة النفسية و المرونة النفسية و التي ابدين مشاركتهن في البرنامج الارشادي. تم اختيار عينة الدراسة بطريقة قصدية من مجتمع الدراسة و الذي بلغ 137 من مجموع المتوسطات التابعة لدائرة منعة و البالغ عددها خمس متوسطات. ادوات الدراسة: استخدمت الباحثة الادوات التالية في البحث:- استبيان الاحتراق النفسي، من اعداد الباحثة. -استبيان المرونة النفسية، من اعداد الباحثة. - البرنامج الارشادي، من اعداد الباحثة. - مقياس الصلابة النفسية من اعداد عماد محمد مخيمر. و قد تم التحقق من صلاحية المقاييس المستخدمة قبل التطبيق النهائي لها من حيث صدقها و ثباتها. نتائج الدراسة: توصلت الباحثة من خلال الدراسة الحالية الى النتائج التالية: توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات القياس القبلي و القياس البعدي على مقياس المرونة النفسية لصالح القياس البعدي. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات القياس القبلي و القياس البعدي على مقياس الصلابة النفسية لصالح القياس البعدي. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات القياس القبلي و القياس البعدي على مقياس الاحتراق النفسي لصالح القياس البعدي. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات القياس البعدي و التتبعي على مقياس المرونة النفسية لصالح القياس التتبعي. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات القياس البعدي و التتبعي على مقياس الصلابة النفسية لصالح القياس التتبعي. توجد فروق ذات دلالة احصائية بين درجات القياس البعدي و التتبعي على مقياس الاحتراق النفسي لصالح القياس التتبعي. للبرنامج الارشادي المعرفي السلوكي المقترح فعالية في تخفيف الاحتراق النفسي لدى افراد عينة الدراسة. للبرنامج الارشادي المعرفي السلوكي المقترح فعالية في تنمية متغيرات الشخصية (الصلابة النفسية، و المرونة النفسية) لدى افراد عينة الدراسة.