Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/928
Titre: منهج قراءة التراث البلاغي عند محمد محمد أبي موسى
Auteur(s): بلعمش, اليزيد
Mots-clés: القراءة
القراءة المعرفية
المعرفة
قراءة القراءة
التراث
إعادة إنتاج التراث
محمد محمد أبو موسى
البلاغة
التراث البلاغي
Reading
Knowledgeable reading
Knowledge
Reading of reading
Heritage
Reproduction of heritage
Mohamed Mohamed Abu Moussa
Rhetoric
Rhetorical heritage
Date de publication: 2016
Editeur: UB1
Résumé: The Arabic rhetorical production had during several centuries a major role in reading and analyzing theological letters with clarifying their aims. In this era, a lot of methods has appeared with a specific role, consequently; concepts have been enlarged, analysis methods have been increased… all that led to mixing and exchanging cultures, integrating and fusing concepts, which caused a widening in the frameworks that preserve scientific definitions among sciences and knowledge in place of acquiring richness with preserving the original personality. In this regard, Mohamed Mohamed Abu Moussa attempted to give a push to Arabic rhetoric among those modern methods to render it finally a method that has its originality by preserving its scientific bases and its ruling intellectual authority, and in the same time a modern method by enabling its scientific contents and restructuring them to guarantee the accompaniment of the era requirements. Our study of the ideas of Abu Moussa and others aims to establish a fruitful strategy of heritage reading and reproducing, considering the changes in individuals and society which demand a new treatment that differ from the existent one. لقد كان للمنجزِ البلاغي العربي على مدى عدة قرون دور فعال في قراءة الرسائلِ الكلامية و تحليلها, و توضيحِ مراميها. و في هذا العصرِ , ظهرت العديد من المناهجِ الأخرى التي رصدت الغايَة نفسها, فاتسعت المفاهيم و كثرت وسائل التحليلِ , فأدى كل هذا إلى امتزاج الثقافات و تلاقحها, و اندماج المفاهيمِ و تلاحمها, فكان من وراء ذلك تماه في الأطرِ التي تحفظ الحدود المعرِفية بين العلومِ و المعارِف , بدل أن يكون هناك ثراء و اثراء بينها مع المحافظة على شخصيتها و هويتها الأصلية . ومن هذا المنظور حاول محمد محمد أبو موسى إعطاء دفع للبلاغة العربية وسط تلك المناهجِ الحادثة لتكون في النهاية منهجا له أصالته من حيث محافظته على أسسه المعرفية و سلطاته الفكرِية التي تسيره , و منهجا حديثا من خللِ تحرِيكِ محتوياته المعرفيةِ و اعادة تنظيمها تنظيما يضمن لها مسايرة العصر و مقتضياته . و جاءت دراستنا لأفكارِ أبي موسى و أفكار غيره من أجل السعي إلى وضع استراتيجية مثمرة في قراءة التراث و إعادة إنتاجه في ضوء المتغيرات التي يشهدها الفرد و المجتمع, و التي تطلب نوعا من التعامل مغايرا لما كان مألوفا أول الأمر .
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/928
Collection(s) :Langue, littèrature arabes et des arts

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
le اليزيد بلعمش.pdffichier PDF4,88 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.