Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/7489
Titre: بلاغة الصورة السردية في القصة النسوية الجزائرية القصيرة جدا
Auteur(s): مرزاقة, حنلن
Mots-clés: الصورة السردية
المكونات
اللإمتاع
الإقناع
السمات
القصة القصيرة جدا
Date de publication: 2024
Editeur: Université de Batna 1
Référence bibliographique: أطروحة مقدمة لنيل شهادة دكتوراه علوم في الدراسات الأدبية
Résumé: يعد موضوع بلاغة الصورة من المواضيع التي استهوت النقاد منذ القدم، والتي تطورت آلياتها وتقنياتها بتطور الأدب والمناهج النقدية، وهذه الدراسة التي أتت معنونة بـ "بلاغة الصورة السردية في القصة النسوية الجزائرية القصيرة جدا"، ماهي إلا نقطة من بحر البلاغة وإن كانت تتسم بالجدة والحداثة، فهي تكملة وتوضيح لبعض القضايا التي أهملها النقد الحديث في مجال الصورة والدراسات السردية. وإن كان الاهتمام بمجال الصورة يعود إلى بداية البلاغة والنقد، إلا أن اهتمام النقاد بها ضمن جنس السرد أتى حديثا مع ستيفن أولمان، وجماعة مو، التي رأت أن السرد مايزال يدرس دراسة إيديولوجية بعيدة عن لغة النص ومكنوناته الفنية. غير أن هذه الدراسات لم تتسم بالجدة والحداثة برغم جدة الطرح؛ إذ اعتمدت البلاغة الكلاسيكية أو الصور الفنية التي تعد من سمات الشعر، والتي لا تتوافق مع السرد الذي يعتمد اللغة التقريرية.ومن البلاغة الكلاسيكية إلى بلاغة الحجاج التي يرى فيها شارل بيرلمان ومحمد مشبال البديل الأمثل لدراسة الصورة في السرد، غير أن هذا وإن ساهم بجانب مهم في الدراسات السردية إلا أنه يبتعد عن خصوصية السرد. وفي الأخير بعد الدراسة والبحث كانت البلاغة الموسعة التي تعود بداياتها لأرسطو والتي طورها كل من جيرار جنيت ومحمد أنقار لتكون البديل للمناهج النقدية في دراسة النصوص السردية من خلال مكونات السرد وسماته، إلا أن بنية النص لا تكفي في تحديد بلاغة النص، فللغة جمالياتها وتداوليتها، لذلك أتت هذه الدراسة مزجا بين البلاغات بلاغة الصورة بصفتها الموسعة معتمدة، بعديها الإمتاعي والإقناعي مع الخصائص البنيوية للنص دون نسيان ما للصورة البصرية من أهمية في تشكيل النصوص السردية. ووفق هذا تمت دراسة نصوص القصة القصيرة جدا في السرد النسوي الجزائري من خلال تشكيل مكونات وسمات النص السردي انطلاقا من الصور الجزئية إلى الصورة الكلية للنص، معتمدين على بلاغة الصور الفنية من استعارات ومجازات في تشكيل شخصيات وزمان ومكان الومضة، ومن خلال الصور الحداثية التي تمثلت في سماتها من خلال المفارقة والتناص، الرمز والعجائبية والميتاسردية التي تحمل في طياتها بعدين إمتاعي وإقناعي. دون نسيان مقاصد القاصة وتأثيرها في المتلقي من خلال الصور الكلية للنص التي تعبر عن واقعه وتؤدي وظائف معرفية إقناعية وجمالية. The topic of the eloquence of the image is one of the topics that has attracted critics since ancient times, and whose mechanisms and techniques have evolved with the development of literature and critical approaches. This study, which is entitled “The eloquence of the narrative image in the very short Algerian feminist story,” is only a drop in the ocean of eloquence, even if it is characterized by novelty and modernity. It complements and clarifies some of the issues neglected by modern criticism in the field of image and narrative studies. Although interest in the field of images goes back to the beginning of rhetoric and criticism, the interest of critics in it within the genre of narrative came recently with Stephen Ullman and the Moe group, who saw that narrative is still an ideological study far removed from the language of the text and its artistic components. However, these studies were not characterized by novelty or modernity, despite the novelty of the proposal. It adopted classical rhetoric or artistic images, which are among the characteristics of poetry, and which are not compatible with narration that relies on narrative language. And from classical rhetoric to the rhetoric of pilgrims, in which Charles Perelman and Muhammad Mishbal see the ideal alternative to studying the image in narration. However, even if this contributes in an important aspect in narrative studies, however, it departs from the specificity of narrative. In the end, after study and research, the expanded rhetoric, whose beginnings go back to Astolu, was developed by Gerard Genette and Muhammad Anqar to be an alternative to critical approaches in studying narrative texts through the components and characteristics of narrative. However, the structure of the text is not sufficient in determining the rhetoric of the text, as language has its aesthetics and pragmatics, therefore This study brought together the rhetoric of the image in its expanded and approved capacity, its entertaining and persuasive dimensions, with the structural characteristics of the text, without forgetting the importance of the visual image in forming narrative texts. According to this, the texts of the very short stories in the Algerian feminist narrative were studied by forming the components and characteristics of the narrative text, starting from the partial images to the overall image of the text, relying on the eloquence of artistic images of metaphors and metaphors in forming the characters, time and place of the flash, and through the modernist images that were represented in its features. Through the paradox of intertextuality, the symbol, the miraculous, and the metanarrative, which carries within it two dimensions of persuasive enjoyment. Without forgetting the intentions of the intender and their influence on the recipient, persuasively and entertainingly, through the overall images of the text that express its reality and perform cognitive, persuasive, and aesthetic functions.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/7489
Collection(s) :Langue, littèrature arabes et des arts [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
بلاغة الصورة السردية في القصة النسوية الجزائرية القصيرة جدا 1.pdf8,55 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.