Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/633
Titre: أثر الإتجاهات اللسانية المعاصرة في تجديد النحو العربي
Autre(s) titre(s): دراسة و تقويم
Auteur(s): عبداوي, أسماء
Mots-clés: اللسانيات الوصفية
النظرية التوليدية التحويلية
النظرية الوظيفية
اللسانيات النسبية
الإبستيمولوجيا
الكتابات النقدية
المدرسة الخليلية
اللسانيات الكلية
Descriptive linguistics
Transformational-generative theory
The functional theory
Epistemology
Linguistics theory
The Khalile school
Universal linguistics
Relativity linguistics
Date de publication: 2019
Editeur: UB1
Résumé: This study is an attempt to monitor major linguistic approaches and classify them according to the major goals of innovation in contemporary scholars. These are either description, interpretation or highlighting of external relations that control the production of language as well as internal language relations. However, the study does not aim at mere collection and classification, insofar as it aims to identify the strengths and weaknesses that characterized these linguistic approaches in order to evaluate them in view of the mechanisms of analysis in light of the nature of Arabic and what is imposed by the linguistic reality, The study does not stop at the limits of criticism only, but it is an attempt to employ the ideas obtained from the calendar in the establishment of a vision of the theory describing the Arab structures and interpreted correctly, Through the elimination of the defects of contemporary linguistics, in light of the provision of epistemology of the criteria and mechanisms of objective assessment of knowledge. To achieve these goals, the research consists of four chapters, Each chapter dealt with one of the contemporary linguistic trends and its role in renewing the Arabic grammar, starting from the descriptive descriptive approach, which was divided into two directions according to the approach adopted in the study of sentence, While the first trend focused on the aspect of the form in the study of the structure of the Arabic sentence and its meaning, which represents the approaches of formal descriptive direction, the second trend was opened on the semantic side in the study of the Arabic sentence, with - Generative Theory. Although Chomsky sought to interpret the structures and not only to determine their formal structure, whether in the study of the Arabic sentence rank or its semantic structure, This is because the research did not open on an important area responsible for the production of the structures, which is the Maqam area.The third chapter dealt with the approaches of Ahmad al-Mutawakil and Muhammad al-Auraghi, who were involved in expanding the research on the various relations that control the production of the language, including internal and external relations as well, By adding the deliberative component of the descriptive grammatical system, As the functional approach dealt with the issue of rank and meaning on the syntactic, semantic and Pragmatic side, Muhammad al-Auraghi's approach dealt with the issue of rank and meaning on the same side, but on the basis of new principles that differed from the principles of Universal linguistic, The fourth chapter was devoted to the evaluation of the linguistic discourse in the light of the epistemological practice, in order to create a new grammatical project based on epistemology that goes beyond the defects of the approaches of contemporary Arab scholars and at the same time exploits the Arabic grammatical heritage and the writings of Muhammad al-Uraghi in studying the structure and significance of the Arabic sentence. The study concluded by acknowledging the inability of contemporary Arab linguistics to present an Arabic grammatical theory, either because the serious grammatical project presented by the the Khalile linguistic was ignored, and the machine was given a detached description regardless of the epistemological and philosophical background it established. ,With a view to achieving the college, All this required caution in dealing with this linguistic achievement, in order to construct a grammatical theory derived from the Arabic language and using the tools of the Khalil school whose epistemology has proven the validity of its theoretical principles, While maintaining a high degree of logical coordination that proves to be scientific by circulating results. هذه الدراسة هي محاولة لرصد المقاربات اللسانية الكبرى، وتصنيفها بحسب الغايات الكبرى من التجديد لدى الباحثين المعاصرين، وهي إما الوصف التقريري، أو التفسير أو تسليط الضوء على العلاقات الخارجية التي تتحكم في إنتاج اللغة بالإضافة إلى العلاقات الداخلية للغة، غير أن الدراسة لا تهدف إلى مجرد الجمع والتصنيف، بقدر ما تهدف إلى الوقوف على مواطن القوة والضعف التي ميزت هذه المقاربات اللسانية من أجل تقييمها بالنظر إلى آليات التحليل في ضوء طبيعة العربيّة وما يفرضه الواقع اللغوي، كما لا تتوقف الدراسة عند حدود النقد فقط، بل هي محاولة لتوظيف الأفكار المتحصل عليها من التقويم سعيا نحو إقامة تصور لنظرية تصلح لوصف وتفسير التراكيب العربية تتجاوز ما وقعت فيه اللسانيات المعاصرة من نقائص، وذلك في ضوء ما تمد به الإبستيمولوجيا من معايير وآليات موضوعية يحتكم إليها في تقييم المعرفة. ولأجل تحقيق هذه الأهداف تشكلت بنية البحث من أربعة فصول، تناول كل فصل منها اتجاها من الاتجاهات اللسانية المعاصرة ودورها في تجديد النحو العربي، بدء من الاتجاه الوصفي التقريري الذي انقسم إلى اتجاهين بحسب المنهج المتبنى في دراسة الجملة، فبينما ركّز الاتجاه الأول على الجانب الشكلي في دراسة بنية الجملة العربية ودلالتها وهي مقاربات أصحاب الاتجاه الوصفي الشكلي، انفتح الاتجاه الثاني على الجانب الدلالي في دراسة الجملة العربية، وهي مقاربات أصحاب الاتجاه الوصفي الوظيفي. أما الفصل الثاني فقد تناول دور الاتجاه التفسيري في تجديد النحو العربي، والذي لم يتخلص في بداية البحث مع المقاربات التوليدية التحويلية من المنهج البنيوي في دراسة الجملة العربية بالرغم مما سعى إليه من تفسير للتراكيب لا مجرد الوقوف على بنيتها الشكلية، سواء في دراسة رتبة الجملة العربية أو بنيتها الدلالية، وذلك لأنه لم ينفتح على منطقة مهمة مسئولة عن إنتاج التراكيب وهي منطقة المقام. وتناول الفصل الثالث مقاربتا أحمد المتوكل ومحمد الأوراغي اللذان اشتركا في توسيع دائرة البحث على مختلف العلاقات التي تتحكم في إنتاج اللغة بما فيها العلاقات الداخلية والخارجية أيضا، بإضافة المكون التداولي للجهاز النحوي الواصف، وكما تناولت المقاربة الوظيفية قضية الرتبة والدلالة من جانب تركيبي ودلالي وتداولي، تناولت مقاربة محمد الأوراغي قضية الرتبة والدلالة من نفس الجانب ولكن بناء على مبادئ وأسس جديدة تختلف عن المبادئ التي انطلقت منها اللسانيات المعاصرة خاصة اللسانيات الكلية. أما الفصل الرابع فخُصّص لتقييم الخطاب اللساني في ضوء الممارسة الإبستيمولوجية، في محاولة لخلق مشروع نحوي جديد مؤسس إبستيمولوجيا يتجاوز عيوب مقاربات الدارسين العرب المعاصرين ويستفيد في الآن نفسه من التراث النحوي العربي ومن كتابات محمد الأوراغي في دراسة البنية الموقعية للجملة العربية ودلالتها. وقد توصل البحث في الأخير إلى الإقرار بفشل اللسانيات العربية المعاصرة في تقديم نظرية نحوية عربية، إما بسبب تجاهل المشروع النحوي الجاد الذي قدمته اللسانيات الخليلية وتلقي آلة واصفة منقطعة السند الإبستيمولوجي والفلسفي في المقابل، وإما بسبب تجاوز المعطيات اللغوية، تقديسا للنظرية وطمعا في تحقيق الكلية، كل ذلك استدعى منا الحذر في التعامل مع هذا المنجز اللساني، سعيا نحو بناء نظرية نحوية تستمد معطياتها من اللغة العربية وتستعين بأدوات المدرسة الخليلية التي ثبت إبستيمولوجيا صحة منطلقاتها التنظيرية، مع الاحتفاظ في الآن نفسه بقدر عال من النسق المنطقي في سبيل إثبات علميتها من خلال تعميم النتائج.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/633
Collection(s) :Langue, littèrature arabes et des arts [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
le Asma Abdaoui.pdffichier PDF7,98 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.