Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/6089
Titre: واقع انتشار التنمر الالكتروني في الجامعة الجزائرية في ظل تفشي جائحة كورونا دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم العلوم الاجتماعية بجامعة خميس مليانة
Autre(s) titre(s): The reality of the spread of cyberbullying at the Algerian University During the Corona pandemic A field study on a sample of students from the Department of Social Sciences at the University of Khemis Miliana
Auteur(s): لحول, فايزة
Mots-clés: الجامعة
التنمر الالكتروني
جائحة كورونا
cyberbullying
pandemic corona
the University
Date de publication: sep-2022
Editeur: -جامعة باتنة 1 الحاج لخضر -الجزائر
Collection/Numéro: 07;02
Résumé: هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى انتشار التنمر الالكتروني في الجامعة الجزائرية في ظل تفشي جائحة كورونا، من خلال دراسة ميدانية على عينة قوامها 120 طالبا وطالبة تم اختيارها بطريقة عشوائية طبقية من قسم العلوم الاجتماعية بجامعة الجيلالي بونعامة بخميس مليانة خلال السداسي الأول من العام الدراسي 2021-2022. تم استخدام المنهج الوصفي، وتطبيق مقياس التنمر الالكتروني للشناوي (2014) بعد التحقق من الخصائص السيكومترية له على عينة تتكون من 30 طالب وطالبة. وقد توصلت الدراسة إلى أن: مستوى انتشار التنمر الالكتروني في الوسط الجامعي الجزائري في ظل تفشي الجائحة كان مرتفعا، فقد أكدت المعطيات الميدانية أن ما نسبته 97.5% من أفراد عينتنا قد تعرضوا للتنمر الالكتروني في ظل انتشار جائحة كورونا بمستوى مرتفع، و2.5% من مجموع أفراد العينة تعرضوا للتنمر الالكتروني في ظل الجائحة بمستوى متوسط. كما توصلت الدراسة إلى أن: الاستهزاء وتشويه السمعة بالدرجة الأولى يليه الإقصاء يليه الإزعاج وإنتهاك الخصوصية ثم التحرش الجنسي وأخيرا الإهانة والتهديد هي أشكال التنمر الالكتروني الأكثر انتشارا لدى طلبة الجامعةThe study aimed to determine the prevalence of cyberbullying at the University of Algeria in the light of the outbreak of the coronavirus pandemic, through a field study of a sample of 120 students selected in a random class manner from the Department of Social Sciences of the University of Djilali Bounaama in khemis miliana, during of the academic year 2021-2022. The descriptive approach was used, and the electronic bullying scale for Echenaoui (2014) was applied after checking its psychometric properties on a sample of 30 students. The study found that the prevalence of cyberbullying in Algeria's university environment was high, as field data confirmed that 97.5% of our sample individuals were subjected to cyberbullying as the coronavirus pandemic spread at a high level, and 2.5% of the total sample individuals were subjected to cyberbullying under the pandemic at a medium level. The study also found that: mockery and defamation in the first place followed by exclusion followed by disturbance, violation of privacy, sexual harassment and, finally, insult and threats are the most widespread forms of cyberbullying among university students
Description: مجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف المجلد 07 العدد 02
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/6089
ISSN: 2602-554x
Collection(s) :العدد 02

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
23.pdfمجلة دراسات في سيكولوجية الانحراف المجلد 07 العدد 02238,36 kBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.