Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/603
Titre: أهمية التسويق السياحي الإلكتروني في تنمية الطلب السياحي الداخلي
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية لعينة من الهيئات السياحية الوطنية بالجزائر
Auteur(s): بن نوي, راضية
Mots-clés: التسويق السياحي الإلكتروني
السياحة الإلكترونية
الطلب السياحي
الطلب السياحي الداخلي
المستهلك السياحي
الهيئات السياحية الجزائرية
الجزائر
E-tourism marketing
E-tourism
Tourism demand
Domestic tourism demand
Tourism consumer
Algerian tourism organisms
Algeria
Date de publication: 2020
Editeur: UB1
Résumé: This study dealt with the subject of electronic tourism marketing as a mechanism to develop internal tourism demand, as it aimed to know and define the reality of applying the principles of electronic tourism marketing within the various components of the marketing mix in the internal tourism market by the tourism organisms in the subject of the study in Algeria, as it aims to identify the most important obstacles and problems that The internal tourism market knows that prevents the Algerian tourist consumer from increasing his tourism expenditures inside the country, on the one hand, and on the other hand, an attempt to highlight the most important deficiencies that prevent the effective application of electronic tourism by. Tourism organisms in algeria. Where the researcher relied on interviews with some officials in the tourism organisms, in addition to the use of questionnaires as another tool to support the field study, where a questionnaire was distributed to a sample of tourism organisms consisting of 61 bodies distributed among hotels And the offices of tourism in the algeria. In addition to distributing a questionnaire to a sample of tourist consumers in Algeria. The study proved that e-tourism marketing with its components (e-tourism product, e-tourism pricing, e-tourism distribution, e-tourism promotion, e-environment, human element, and the process of providing service), has a contribution to the development of the internal tourism demand from the view of the tourism organisms and from The view of the tourist consumers in Algeria. As for the obstacles and shortcomings, the study concluded that there are several obstacles that prevent the tourist consumer from going to the practice of domestic tourism, most notably the level of cleanliness of tourist sites and prices, as well as several shortcomings in the field of electronic tourism in Algeria, the most important of which is the lack of a framework and regulatory rules for electronic work and electronic payment. تناولت هذه الدراسة موضوع التسويق السياحي الإلكتروني كآلية لتنمية الطلب السياحي الداخلي، حيث هدفت إلى معرفة وتحديد واقع تطبيق مبادئ التسويق السياحي الإلكتروني ضمن مختلف مكونات المزيج التسويقي في السوق السياحي الداخلي من طرف الهيئات السياحية في الجزائر محل الدراسة، كما تهدف إلى تحديد أهم المعيقات والمشاكل التي يشهدها سوق السياحة الداخلي التي تحول دون توجه المستهلك السياحي الجزائري إلى زيادة نفقاته السياحية داخل الوطن، هذا من جهة، ومن جهة أخرى محاول تسليط الضوء على أهم النقائص التي تمنع التطبيق الفعال للسياحة الإلكترونية من طرف الهيئات السياحية في الجزائر. حيث اعتمدت الباحثة على المقابلات مع بعض المسؤولين في الهيئات السياحية، إضافة إلى الاستعانة بالاستبيانات كأداة أخرى لتدعيم الدراسة الميدانية، حيث تم توزيع استمارة استبيان على عينة من الهيئات السياحية تتكون من 61 هيئة توزعت بين فنادق عمومية ودواوين التنشيط السياحي المتواجدة في مختلف ولايات الوطن. إضافة إلى توزيع استمارة استبيان على عينة من المستهلكين السياحيين في الجزائر . أثبتت الدراسة أن التسويق السياحي الإلكتروني بمكوناته (المنتج السياحي الإلكتروني، التسعير السياحي الإلكتروني، التوزيع السياحي الإلكتروني، الترويج السياحي الإلكتروني، البيئة الإلكترونية، العنصر البشري، وعملية تقديم الخدمة)، له مساهمة في تنمية الطلب السياحي الداخلي من وجهة نظر الهيئات السياحية محل الدراسة ومن وجهة نظر المستهلكين السياحيين في الجزائر. أما فيما يخص المعيقات والنقائص، خلصت الدراسة بوجود عدة معيقات تحول دون توجه المستهلك السياحي إلى ممارسة السياحة الداخلية كانت أبرزها مستوى نظافة المواقع السياحية والأسعار، كما سطرت عدة نقائص في مجال تطبيق السياحة الإلكترونية في الجزائر أهمها عدم وجود إطار وقواعد تنظيمية للعمل الإلكتروني والدفع الإلكتروني.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/603
Collection(s) :Sciences de gestion [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ec Radhia Bennoui.pdffichier PDF6,88 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.