Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/569
Titre: تقنيات السرد في الرحلة الورثيلانية
Auteur(s): طهاري, عيسى
Mots-clés: الرحلة الورثيلانية
الرحلة
تقنيات السرد
آليات الخطاب
البنية الزمكانية
التزامن
Werthilanian journey
The journey
Narration techniques
Speech mechanics
Space-time structure
Synchronization
Date de publication: 2020
Editeur: UB1
Résumé: The thesis of narrative techniques in the Werthilanian trip studies, first, the trip and its literature (through heritage, tracks, notatioins and motives). Second, the mechanisms of nomadic speech and character building which covers narration in the trip through embedded and framed narrative, the narrator through the narrative modes of travelers and their functions, and the reader. Last, the space-time structure that deals with time's structure in the trip; the natural trip time (synchronization), temporal fragmentation (the narrative paradox). And trip's time (permanence). The trip's space between habitation and movement. الأطروحة[ تقنيات السرد في الرحلة الورتيلانية]،في ثلاثة فصول، تدرس أولا:(الرحلة وأدب الرحلة) من خلال أدب الرحلة والتراث، ثم الرحلة الو رتيلانية بواعثها، تدوينها، مسارها، وثانيا:تدرس(آليات الخطاب الرحلي وبناء الشخصية)، وتشمل: 1. السرد في الرحلة. من خلال: السرد الإطار، والسرد المضمن، 2. السارد في الرحلة، من . خلال: الوضعيات السردية للرحالة، ووظائف السارد، 3. المسرود له. ثالثا: تدرس(البنية الزمكانية)، وتشمل: 1 بنية الزمان في الرحلة من الزمن الطبيعي في الرحلة (التزامن)، وكذلك التشظي الزمني في الرحلة(المفارقة السردية)، و الاستغراق الزمني في الرحلة (الحركة الزمنية /الديمومة)، كما يدرس 2. بنية الفضاء في الرحلة، إشكالية المصطلح: الفضاء/ المكان، وتأسيس فضاء الرحلة، وفضاء الرحلة بين الإقامة والانتقال.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/569
Collection(s) :Langue, littèrature arabes et des arts [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
le Aissa Tahari.pdffichier PDF2,67 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.