Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/534
Titre: دور السياسات الترويجية في تسويق المنتجات الإلكترونية
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية للصناعات الإلكترونية الجزائرية
Auteur(s): عبدو, عيشوش
Mots-clés: الترويج
الإتصالات التسويقية المتكاملة
الأداء التسويقي
المنتج
Promotion
Integrated marketing communications
Marketing performance
Product
Date de publication: 2017
Editeur: UB1
Résumé: The main objective of this study presents on identifying the role of promotional policies, with its five various elements, which can play in the marketing of electronic products, through knowing the perceptions of individuals working in institutions under consideration, about the fact of practicing such policies in their institutions, and its impact on the evolution of market shares and sales growth, in addition to test differences in these perceptions depending on their personal characteristics differences. It has been relying on the questionnaire, to achieve this goal, as a key tool to collect data from eight Algerian institutions; its main activity is to provide electronic products. Where the questionnaire was distributed to marketing department or commercial department’s employees, to reach the study sample size 68 individuals. Where data collection and analysis and test hypotheses had done using SPSS program, which helped to use a combination of statistical methods such: averages, multiple regression, analysis of variance, correlation matrix, etc… Where the study leads to several conclusions, notably there is statistically significant effect of personal selling and public relations on the marketing activity including its two dimensions, market share and sales, in addition to the presence of statistically significant differences for respondents’ perceptions on certain themes of study due to some personal variables: age and function. تمثل الهدف الأساسي لهذه الدراسة في التعرف على الدور الذي يمكن أن تلعبه السياسات الترويجية، بمختلف عناصرها الخمسة، في تسويق المنتجات الإلكترونية. وذلك من خلال معرفة تصورات الأفراد العاملين بالمؤسسات محل الدراسة حول واقع ممارسة هذه السياسات بمؤسساتهم، وأثر ذلك على تطور حصصهم السوقية ونمو مبيعاتهم، بالإضافة إلى اختبار الفروق في تلك التصورات تبعا لاختلاف خصائصهم الشخصية. وقد تم الاعتماد لتحقيق هذا الهدف على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات من ثماني مؤسسات جزائرية تمثل نشاطها الرئيسي في تقديم منتجات إليكترونية، تم فيها توجيه الاستبيان إلى العاملين في مصلحة التسويق أو في المصلحة التجارية تحرزا لعدم امتلاك بعضها لمصلحة خاصة بالتسويق، ليصل بذلك حجم عينة الدراسة إلى 86 مفردة، الذي ساعد على استخدام ،spss حيث تم في ضوء ذلك جمع وتحليل البيانات واختبار الفرضيات باستخدام برنامج مجموعة من الأساليب الإحصائية على غرار: المتوسطات، الانحدار المتعدد، تحليل التباين الأحادي، مصفوفة الارتباط...، حيث توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها وجود أثر ذو دلالة إحصائية لكل من البيع الشخصي والعلاقات العامة على النشاط التسويقي ببعديه: الحصة السوقية والمبيعات، إضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتصورات المبحوثين حول بعض محاور الدراسة تعزى إلى بعض المتغيرات الشخصية وهي: السن والوظيفة.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/534
Collection(s) :Sciences commerciales

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ec عبدو عيشوش.pdffichier PDF11,38 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.