Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/512
Titre: إدارة الجودة الشاملة كآلية لتحسين الخدمات الصحية
Autre(s) titre(s): دراسة حالة المراكز الإستشفائية الجامعية للشرق الجزائري
Auteur(s): أوشن, ريمة
Mots-clés: إدارة الجودة الشاملة
الخدمات الصحية
المركز الإستشفائي الجامعي
العوامل الحرجة
Total Quality Management (T.Q.M)
Health services
University hospital center
Critical factors
Date de publication: 2018
Editeur: UB1
Résumé: This study aims to identify the reality of health services within the Algerian east university hospital centers, and how ready they are to adopt Total Quality Management (TQM), by analysing the critical success factors to this implementation’s success under what Algeria is witnessing of health system reforms circumstances. And this through knowing the trends of the respondents from doctors to the relevance degree of both top management commitment, human resources conditions, quality, and the communication and information system adopted within the university hospital centers. In order to achieve the previous, we relied on analysing health indicators, interviewing process, observation and the survey as tools of the study; where the questionnaire was distributed to four university hospital centers, then statistical methods were used to analyse and interpret the recorded results. The study reached several results, mainly that human resources conditions are fulfilling acceptable levels especially with regard to training, despite the fact that the administration does not provide the appropriate conditions to offer health services; the quality of the latter was assessed as at its lowest levels, and the need to update the communication and information system which has been unable to achieve its desired objectives. Through these results, it can be said that the university hospital centers are required to study their internal and external environment to identify the most important challenges and obstacles that prevent improving the quality of health services and choosing the appropriate procedures and methods from the sum of what Total Quality Management proposes with what fits these conditions. تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على واقع الخدمات الصحية في المراكز الاستشفائية الجامعية للشرق الجزائري، ومدى جاهزيتها لتبني إدارة الجودة الشاملة عن طريق تحليل العوامل الحرجة لنجاح التطبيق في ظل الظروف التي تمر بها الجزائر من إصلاحات في المنظومة الصحية، وذلك عن طريق معرفة اتجاهات المبحوثين من الأطباء نحو درجة ملاءمة كل من التزام الإدارة العليا، ظروف الموارد البشرية، الجودة، ونظام الاتصال والمعلومات المعتمد في المراكز الاستشفائية الجامعية. لتحقيق ذلك تم الاعتماد على كل من تحليل المؤشرات الصحية، المقابلة، الملاحظة، والاستبيان كأدوات للدراسة، حيث تم توزيع الاستبيان على أربعة مراكز استشفائية جامعية، وتم اللجوء إلى الأساليب الإحصائية لتحليل وتفسير النتائج المسجلة. وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها أن ظروف عمل الموارد البشرية تحقق مستويات مقبولة خصوصا ما تعلق بالتكوين رغم أن الإدارة لا توفر الظروف الملائمة لتقديم الخدمات الصحية، تم تقييم جودة هذه الأخيرة على أنها في أدنى مستوياتها، والحاجة إلى تحديث نظام الاتصال والمعلومات الذي أصبح عاجزا عن تحقيق الأهداف المرجوة منه. من خلال هذه النتائج يمكن القول أن المراكز الاستشفائية الجامعية مطالبة بدراسة بيئتها الداخلية والخارجية للوقوف على أهم التحديات والمعوقات التي تحول دون تحسين جودة الخدمات الصحية، واختيار الطرق والأساليب الملائمة من مجموع ما تقترحه إدارة الجودة الشاملة مع ما يتلاءم وهذه الظروف.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/512
Collection(s) :Sciences de gestion [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ec ريمة أوشن.pdffichier PDF9,01 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.