Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/459
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorصلحاوي, سمير-
dc.date.accessioned2020-11-26T10:55:57Z-
dc.date.available2020-11-26T10:55:57Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/459-
dc.description.abstractHuman resources, better known as human capital, is considered as crucial factor that promotes enterprise success. It took a significant intention in last decades, where it is shifted from being a secondary factor among other production factors, often seen as individual's physiological efforts, to be a key factor that represents scientific and cultural wealth, a main resource of creativity, excellence, and a value production element that helps modern enterprises to achieve their ultimate goals, and Perhaps the most important of these goals at all, is improving performance to its highest level possible From this perspective, and aiming to reveal the reality of investment of Algerian. ع. companies in human resources, we projected the theoretical study that links between human capital and performances on three Algerian companies that exercise thier activities in the telecommunication sector. Practically, we distributed a questionnaire, designed for that purpose, to a sample of 284 employees from theses companies, Findings, gathered from statistical evidences, show that there is a strong impact of investment in human capital, which is represented by the three dimensions (training, knowledge and healthcare), on the performance level of the studied companies (Djezzy, Nedjma, and mobilis). تعد الموارد البشرية أو ما يعرف ب رأس المال البشري من أهم موارد المؤسسة على الإطلاق، وواحدة من الدعائم الأساسية للنجاح، وازدادت اهميتها بشكل كبير خصوصا خلال السنوات و العقود الأخيرة حيث تغيرت النظرة اتجاهها من مجرد كونها عامل ثانوي ضمن عوامل الإنتاج الأخرى قد تحصر في كثير من الأحيان في الجهد الفيسيولوجي للفرد، إلى ثروة علمية وفكرية و ما تمثله كمورد للإبداع والتميز، ومصدرا للقيمة ومحددا أساسيا في اكتساب أفضليات تنافسية هامة تخدم مساعي المؤسسة في تحقيق أهدافها، ولعل أهم هذه الاهداف على الاطلاق تحسين الأداء والرقي به الى اعلى مستوى ممكن، ومن هذا المنطلق وبغية التعرف على واقع استثمار المؤسسات الجزائرية في هذا المورد الجوهري، اسقطنا الدراسة النظرية على ثلاث مؤسسات تمثل في مجملها قطاع الاتصالات في الجزائر، حيث تم توزيع استبيان معد لهذا الغرض على عينة من 284 موظفا في المؤسسات الثلاث، وبعد المعالجة الإحصائية، خلصت الدراسة الى وجود أثر للاستثمار في راس المال البشري ممثلا في أبعاده الثلاثة (التدريب، المعرفة والصحة) في مستوى أداء المؤسسات المعنية بالدراسة (جيزي، نجمة وموبيليس)، فيما أظهرت النتائج كذلك عدم وجود اثر لبعد الكفاءات والمهارات في مستوى أداء هذه المؤسسات .fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectرأس المال الفكريfr_FR
dc.subjectرأس المال البشريfr_FR
dc.subjectالإستثمار في رأس المال البشريfr_FR
dc.subjectالأداءfr_FR
dc.subjectشركة جازيfr_FR
dc.subjectشركة موبيليسfr_FR
dc.subjectشركة نجمةfr_FR
dc.subjectIntellectual capitalfr_FR
dc.subjectHuman capitalfr_FR
dc.subjectHuman capital investmentfr_FR
dc.subjectPerformancefr_FR
dc.subjectDjezzy companyfr_FR
dc.subjectMobilis companyfr_FR
dc.subjectNedjma companyfr_FR
dc.titleالإستثمار في رأس المال البشري و أثره على الأداءfr_FR
dc.title.alternativeدراسة مقارنة لمؤسسات الإتصالات في الجزائر (جيزي، نجمة، موبيليس)fr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Sciences de gestion

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ec Samir Salhaoui.pdffichier PDF7,22 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.