Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/4483
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorBelakhdar, Okba-
dc.contributor.authorLaib, Yacine-
dc.date.accessioned2023-04-01T22:43:35Z-
dc.date.available2023-04-01T22:43:35Z-
dc.date.issued2021-07-01-
dc.identifier.issn2543-375X-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/4483-
dc.descriptionالمجلة الجزائرية للأمن الإنساني Volume 6, Numéro 2, Pages 1067-1083 2021-07-01fr_FR
dc.description.abstractMany countries tend to focus on road transport as one of the most important sectors affecting economic growth. This study comes to answer the following problem: How the impact of land transport vehicles on GDP could be understood? To answer this problem, descriptive and analytical methods were used. This study aims to analyze the impact of road transport (freight and passenger transport) on Tunisia's Gross Domestic Product during the period 2005-2017. Based on GDP and the size of road transport vehicles in Tunisia, The study uses the simple linear regression method. The study suggests three main results: 1. The best case for the Tunisian economy is to increase its freight transport vehicles within an industry-based economy. 2. The worst case to be avoided is to increase its passengers transport vehicles within a service-based economy. 3. The more freight transport vehicles in a multi-sectorial Tunisian economy, the better the impact would be on GDP, when comparing the best and worst case scenarios. تميل العديد من البلدان إلى التركيز على النقل البري على اعتباره أحد أهم القطاعات التي تؤثر على النمو الاقتصادي. تأتي هذه الدراسة لمعالجة الإشكالية التالية: كيف يمكن فهم تأثير مركبات النقل البري على الناتج المحلي الإجمالي لأجل تعزيز هذا الأخير بشكل أكبر؟ للإجابة على هذه الإشكالية، تم الاعتماد على المنهجين الوصفي والتحليلي. تهدف هذه الدراسة إلى تحليل تأثير النقل البري (نقل البضائع ونقل الركاب) على الناتج المحلي الإجمالي لتونس خلال الفترة الزمنية 2005 - 2017. بناءً على الناتج المحلي الإجمالي وعدد مركبات النقل البري في تونس، تستخدم الدراسة طريقة الانحدار الخطي البسيط. تقترح الدراسة ثلاثة نتائج رئيسية: 1. أفضل حالة للاقتصاد التونسي هي زيادة مركبات نقل البضائع ضمن اقتصاد قائم على الصناعة، 2. أسوأ الحالات التي يجب تجنبها هي زيادة مركبات نقل الركاب ضمن اقتصاد قائم على الخدمات، و3. كلما زاد عدد مركبات نقل البضائع في الاقتصاد التونسي متعدد القطاعات، كان التأثير أفضل على الناتج المحلي الإجمالي، عند مقارنة أفضل السيناريوهات وأسوئها.fr_FR
dc.language.isoenfr_FR
dc.publisherجامعة باتنة 1fr_FR
dc.subjectRoad transportfr_FR
dc.subjectTransport Vehiclesfr_FR
dc.subjectGross Domestic Productionfr_FR
dc.subjecteconomic growthfr_FR
dc.titleThe Impact Of Road Transport On The Growth Of Gross Domestic Product: Case Study Of Tunisiafr_FR
dc.typeArticlefr_FR
Collection(s) :العدد 02

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
The Impact of Road Transport on the Growth of Gross Domestic Product_ Case Study of Tunisia.pdfلمجلة الجزائرية للأمن الإنساني Volume 6, Numéro 2, Pages 1067-1083 2021-07-011,35 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.