Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/430
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorشافعي, حليمة-
dc.date.accessioned2020-11-23T08:30:54Z-
dc.date.available2020-11-23T08:30:54Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/430-
dc.description.abstractThe aim of this study is to know the role of marketing communications in reducing marketing decptive with the existence of consumer protection mechanisms. And for that field study was carried out on a sample of consumer protection organisations in Batna, sample consumers of Batna. In order to achieve the objectives of the study were followers of inductive, for access to the data necessary to identify the design made up of 3 axes (marketing communications, consumer protection mechanisms, marketing deception), included 44 phrases. The sample size has been adopted in this study is equal to 267 individual for consumer protection organisations in Batna, 420 for consumers of Batna. Data analysis and test hypotheses using Spss and v.23 and Amos v.22 programmes, study results showed that there was no direct adverse effect of marketing communications by consumer protection organisations in Batna to minimize fraud and deception marketing, on the one hand, and the lack of effect Consumer protection mechanisms directly opposite to minimize fraud and deception marketing. It also verified There has been an indirect adverse impact of marketing communications on the scaling-up of marketing deception in the presence of consumer protection mechanisms (legal mechanisms, economic mechanisms, ethical mechanisms) as a medium variable. هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الدور الذي تلعبه الاتصالات التسويقية في تخفيض الغش والخداع التسويقي بوجود آليات حماية المستهلك. ومن أجل ذلك تم القيام بدراسة ميدانية على عينة من الهيئات المعنية بحماية المستهلك في ولاية باتنة، وعينة من مستهلكي ولاية باتنة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج الاستقرائي، وللوصول إلى البيانات اللازمة تم تصميم استبانة مكونة من 3 محاور هي (الاتصالات التسويقية، آليات حماية المستهلك، الغش والخداع التسويقي) اشتملت على 44 عبارة. ولقد كان حجم العينة المعتمد عليه في هذه الدراسة مساويا ل 267 مفردة بالنسبة للهيئات المعنية بحماية المستهلك في ولاية باتنة، و 420 مفردة بالنسبة للمستهلكين. تم تحليل البيانات واختبار فرضيات الدراسة باستخدام برنامجي Spss v.23 و Amos v.22 ، وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود تأثير عكسي مباشر للاتصالات التسويقية التي تقوم بها الهيئات المعنية بحماية المستهلك في ولاية باتنة على الغش والخداع التسويقي، من جهة؛ وعدم وجود تأثير عكسي مباشر لآليات حماية المستهلك على الغش والخداع التسويقي من جهة أخرى. كما تم التحقق من وجود تأثير عكسي غير مباشر للاتصالات التسويقية على الغش والخداع التسويقي في ظل وجود آليات حماية المستهلك (الآليات القانونية، الآليات الاقتصادية، الآليات الأخلاقية) كمتغير وسيط.fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectالغشfr_FR
dc.subjectالخداع التسويقيfr_FR
dc.subjectآليات حماية المستهلكfr_FR
dc.subjectالإتصالات التسويقيةfr_FR
dc.subjectمديرية التجارةfr_FR
dc.subjectجمعيات حماية المستهلكfr_FR
dc.subjectFraudfr_FR
dc.subjectMarketing deceptionfr_FR
dc.subjectConsumer protection mechanismsfr_FR
dc.subjectMarketing communicationsfr_FR
dc.subjectTrade directionfr_FR
dc.subjectConsumer protection associationsfr_FR
dc.titleالإتصالات التسويقية لتفعيل آليات حماية المستهلك في ظل الغش والخداع التسويقيfr_FR
dc.title.alternativeدراسة ميدانية لعينة من هيئات حماية المستهلك في ولاية باتنةfr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Sciences de gestion [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ec Halima Chafai.pdffichier PDF20,19 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.