Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/430
Titre: الإتصالات التسويقية لتفعيل آليات حماية المستهلك في ظل الغش والخداع التسويقي
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية لعينة من هيئات حماية المستهلك في ولاية باتنة
Auteur(s): شافعي, حليمة
Mots-clés: الغش
الخداع التسويقي
آليات حماية المستهلك
الإتصالات التسويقية
مديرية التجارة
جمعيات حماية المستهلك
Fraud
Marketing deception
Consumer protection mechanisms
Marketing communications
Trade direction
Consumer protection associations
Date de publication: 2019
Editeur: UB1
Résumé: The aim of this study is to know the role of marketing communications in reducing marketing decptive with the existence of consumer protection mechanisms. And for that field study was carried out on a sample of consumer protection organisations in Batna, sample consumers of Batna. In order to achieve the objectives of the study were followers of inductive, for access to the data necessary to identify the design made up of 3 axes (marketing communications, consumer protection mechanisms, marketing deception), included 44 phrases. The sample size has been adopted in this study is equal to 267 individual for consumer protection organisations in Batna, 420 for consumers of Batna. Data analysis and test hypotheses using Spss and v.23 and Amos v.22 programmes, study results showed that there was no direct adverse effect of marketing communications by consumer protection organisations in Batna to minimize fraud and deception marketing, on the one hand, and the lack of effect Consumer protection mechanisms directly opposite to minimize fraud and deception marketing. It also verified There has been an indirect adverse impact of marketing communications on the scaling-up of marketing deception in the presence of consumer protection mechanisms (legal mechanisms, economic mechanisms, ethical mechanisms) as a medium variable. هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الدور الذي تلعبه الاتصالات التسويقية في تخفيض الغش والخداع التسويقي بوجود آليات حماية المستهلك. ومن أجل ذلك تم القيام بدراسة ميدانية على عينة من الهيئات المعنية بحماية المستهلك في ولاية باتنة، وعينة من مستهلكي ولاية باتنة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم اتباع المنهج الاستقرائي، وللوصول إلى البيانات اللازمة تم تصميم استبانة مكونة من 3 محاور هي (الاتصالات التسويقية، آليات حماية المستهلك، الغش والخداع التسويقي) اشتملت على 44 عبارة. ولقد كان حجم العينة المعتمد عليه في هذه الدراسة مساويا ل 267 مفردة بالنسبة للهيئات المعنية بحماية المستهلك في ولاية باتنة، و 420 مفردة بالنسبة للمستهلكين. تم تحليل البيانات واختبار فرضيات الدراسة باستخدام برنامجي Spss v.23 و Amos v.22 ، وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود تأثير عكسي مباشر للاتصالات التسويقية التي تقوم بها الهيئات المعنية بحماية المستهلك في ولاية باتنة على الغش والخداع التسويقي، من جهة؛ وعدم وجود تأثير عكسي مباشر لآليات حماية المستهلك على الغش والخداع التسويقي من جهة أخرى. كما تم التحقق من وجود تأثير عكسي غير مباشر للاتصالات التسويقية على الغش والخداع التسويقي في ظل وجود آليات حماية المستهلك (الآليات القانونية، الآليات الاقتصادية، الآليات الأخلاقية) كمتغير وسيط.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/430
Collection(s) :Sciences de gestion [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ec Halima Chafai.pdffichier PDF20,19 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.