Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/416
Titre: التسویق كآلیة لإنشاء جامعة ریادیة بالجزائر
Autre(s) titre(s): دراسة میدانیة بجامعة باتنة 1
Auteur(s): شنه, آسیة
Mots-clés: تسویق مخرجات الجامعة
الجامعة الریادیة
التوجه الریادي للجامعة
الوظیفة الثالثة للجامعة
الجامعة الجزائرية
جامعة باتنة 1
Marketing outcomes of the university
Entrepreneurial University
Entrepreneurial orientation of the university
Third mission of the university
Algerian University
University of Batna 1
Date de publication: 2018
Editeur: UB1
Résumé: This research treated how to apply marketing in the university since it is considered an effective mechanism in supporting the creation of an entrepreneurial university, and it interested at answering five partial questions . The research tried to treat the problematic question through putting a theoretical perception for an entrepreneurial orientation university outputs marketing in first stage. By moving to field study in a second stage, the readiness extent of the Algerian university in general and Batna1 university in particular has been searched, in order to adopt the suggested model. The research used both deductive and inductive approaches, as it has been essentially based on the interview as a study tool, by targetting a sample of 12 interviewers representing a number of administrative levels and scientific specialties at Batna1 university. The research results showed that the marketing model in the economic entreprises can be adapted and applied at the university. As it confirmed that there is a positive recognition of the Algerian universities switch to entrepreneurial ones must by the responsible ministry. On the level of Batna 1 university, the results confirmed that the university owns a considerable capabilities to be developped to entrepreneurial university, as there is a possibility to report the marketing project at the university, and its entrepreneurial orientation may support this project. Depending on the induction, the research confirmed that marketing contributes to entrepreneurial university creation, by applying marketing practices on its outputs, in order to activate the relationship between it and its external environment. عالج هذا البحث كیفیة تطبیق التسویق في الجامعة باعتباره آلیة فعالة تدعم إنشاء جامعة ریادیة، واهتم بالإجابة على خمسة أسئلة جزئیة. حاول البحث معالجة الإشكالیة من خلال وضع تصور نظري لتسویق مخرجات جامعة ذات توجه ریادي في مرحلة أولى. وبالانتقال إلى الدراسة المیدانیة، في مرحلة ثانیة، تم بحث مدى جاهزیة الجامعة الجزائریة بشكل عام وجامعة باتنة 1 بشكل خاص لتبني النموذج المقترح. استعمل البحث المنهجین الاستنباطي والاستقرائي. كما تم الاعتماد على المقابلة بشكل أساسي كأداة للدراسة، عبر استهداف عینة من 12 مبحوثا مثلوا عدة مستویات إداریة وتخصصات علمیة في . جامعة باتنة 1 أظهرت نتائج البحث أنه یمكن تكییف نموذج التسویق في المنظمات الاقتصادیة وتطبیقه على الجامعة. كما أكدت على أن هناك إدراك ایجابي من قبل الوزارة الوصیة بوجوب تحول الجامعات الجزائریة إلى جامعات ریادیة. وعلى مستوى جامعة باتنة 1، أكدت النتائج أن الجامعة تملك إمكانیات معتبرة للتطور إلى جامعة ریادیة، كما توجد إمكانیة لتقریر مشروع التسویق في الجامعة وأن توجهها الریادي یمكن أن یدعم هذا المشروع. وبالاعتماد على الاستقراء، أكد البحث على أن التسویق یساهم في إنشاء جامعة ریادیة من خلال تطبیق الممارسات التسویقیة على مخرجاتها لتفعیل العلاقة بینها وبین بیئتها الخارجیة.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/416
Collection(s) :Sciences de gestion [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ec asai chana.pdffichier PDF5,66 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.