Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3923
Titre: الشيخ محمد باي بالعالم ومنهجه في تناول مسائل العقيدة
Auteur(s): شيباني, عمر
Mots-clés: الشيخ محمد باي بالعالم
منهج الشيخ محمد باي بالعالم
العقيدة
التوحيد
Date de publication: 2023
Editeur: UB1
Résumé: يعتبر الشيخ محمد باي بلعالم أحد العلماء المصلحين المعاصرين، و الذين جادت بهم الصحراء الجزائرية، و رغم عدم اشتهار منطقته توات بالتأليف و التصنيف، إلا أنه قد تميز بكثرة مؤلفاته التي تركها و في شتى أصناف العلوم الشرعية و حتى التراجم و التاريخ، و هذا يعكس سعة علمه و اطلاعه بما ألف من علوم، و منها علم أصول الدين، و الذي خدمه تأليفا و تصنيفا بما نظم فيه من متون و شرحٍ لبعضها الآخر، كما خدمه تعليما و تجسيدا بما نشره من العقيدة الصحيحة بين الناس، و بما صححه من مخالفات و اعتقادات خاطئة فيها. و لأهمية ذلك الجهد الذي قام به الشيخ باي في سبيل علوم الشريعة بصفة عامة، و العقيدة بصفة خاصة، و مساهمة منا في رد بعض الجميل و نشر ذلك الخير و العلم حتى يعم الناس، سعيت و من خلال هذا البحث الموسوم ب" الشيخ محمد باي بلعالم و منهجه في تناول مسائل العقيدة"، و بعد طرحي لجملة من التساؤلات الرئيسية و التي ينبني البحث على إجابتي عليها، و هي على النحو التالي: - من هو الشيخ محمد باي بلعالم العالم المصلح؟ و كيف كانت حياته التعلمية و التعليمية؟ ما منهج الشيخ في بيان التوحيد و نواقضه؟ و كيف تناول أنواعه و مسائله؟ - و ما هو منهجه في بيان الإيمان و مسائله؟ و ما موقفه من بعض قضاياه؟ - كيف كان تعامل الشيخ مع القضايا التطبيقية في العقيدة الإسلامية كالكفر و التبديع، و التصوف و الولاية؟ سعيت لإنجاز هذا البحث من خلال الإجابة على التساؤلات السابقة، و التي اعتمدت في الإجابة عليها على ثلاثة مناهج هي: الاستقرائي و التحليلي و المقارن، و قد بنيِت هاته الدراسة على مقدمة و طئت فيها للموضوع و ذكرت أسباب اختياري للموضوع و الهدف منه و غير ذلك من النقاط اللازم ذكرها في هذا المقام؛ كما احتوى البحث على بابين؛ جاء الباب الأول منها في ترجمة الشيخ باي معرفا به و بعلمه، كما جاء فيه بيان التوحيد و نواقضه و أنواعه و مسائله عند الشيخ؛ و أما الباب الثاني فخصص لبيان منهج الشيخ في الإيمان و مسائله، و موقفه من بعض قضاياه، كما نوقش فيه موقف الشيخ من بعضل قاضايا التطبيقية كالكفر و التبديع، و التصوف و الولاية؛ و ينتهي البحث بخاتمة ضمنتها نتائج ما توصلت إليه من خلال البحث. و خلصت هاته الدراسة في نهايتها إلى ما يلي: 1- عرِف الشيخ باي نشأة تعليمية مهمة مكنته من التصدر تعليما و تأليفا في شتى فروع الشريعة. 2- سعى الشيخ باي في كل حياته للإصلاح الديني بصفة عامة و العقدي بصفة خاصة بقلمه و لسانه و حاله. 3- حاول الشيخ أن يؤصل في القضايا العقدية لكل مسألة تناولها من الكتاب و السنة و أقوال من سبقه من السلف. 4- اعتقد الشيخ معتقد أهل السنة الأشاعرة منهم في جل مسائل العقيدة و خالفهم في بعضها كتأويل الصفات. 5- حاول الشيخ أن يوفق في بعض المسائل بين رؤية الأشاعرة و أهل الحديث كمسألة أول واجب على المكلف. 6- خالف الشيخ في مسألة البدعة ما اشتهر عند بعض العلماء من ذمها، و ذهب مذهب البعض الآخر منهم من أنها تعتريها الأحكام الخمسة. 7- أنصف القضايا التطبيقية التي اخطأ الناس في حقها و حق أهلها، و بين ما يصلح فيها و ما لا يصلح. Sheikh Mohamed BeyBelalem is considered as one of the contemporary reformist scholars, and a pioneer figure of the Algerian Saharan region. This region was not famous for authoring;however, the Sheikh was distinguished by the abundance of his writings, which heproduced in the various types of legal religious sciences, translation and history.Such writings reflect his broad knowledge about a number of sciences, including the science of the fundamentals of Islamic religion. This latterhe served by denying the false interpretation; distinguishing what is in this systemsfrom what is not. He also served to reform the education; correcting information among people as well asfalse beliefs. Due to the importance of that effort that Sheikh Bey made for the sake of the sciences of Sharia in general, and the Islamic faith in particular, and as a contribution to paying back some of the favors and spreading that goodness and knowledge so that the people could spread, this research entitled “Sheikh Muhammad BeyBalaalem and his methodology in presenting matters of Islamic faith” sought to present a number of main questions that this work is based on. These questions are as follows: Who is Sheikh Muhammad Bey, a reformed scientist? How was his educational life? What is the Sheikh’s approach in explaining monotheism and its breaks? How did he deal with its types and issues? What is his method for explaining faith and its issues? What is his position on some of this cases? How did the Sheikh deal with the applied issues of the Islamic creed, such as disbelief and innovation, mysticism and guardianship? This research sought to answer the previous questions on three approaches: inductive, analytical, and comparative. This study is based on an introduction to the topic and mentions the reasons for choosing it, the purpose of it, and other points that need to be mentioned in this regard. The research also contained two chapters: The first chapter of it comes as the translation of Sheikh Bey; knowing him and his knowledge, as well as to explain monotheism and all what could break or invalid it, dealing with its types and issues that were deal with by the Sheikh. As for the second chapter, it is devoted to explaining the sheikh’s approach to Islamic faith and its issues, and his position on some of related topics, as well as to discuss the Sheikh’s attitudes on some applied issues such as disbelief and religious innovation, Sufism and guardianship. The research ends with a conclusion that includes the results of the research findings. This study concluded with the following: 01 - Sheikh Beyreceived an important educational upbringing that enabled him to be a leader in teaching and writing in various branches of Sharia. 02 - Sheikh Bey has struggled throughout his life for religious reform in general and belief in particular with his pen, tongue and status. 03 - The sheikh tried to root in the doctrinal issues of every issue he dealt with from the Qur’an and Sunnah, and the sayings of his predecessors. 04 - The sheikh believed in the doctrine of the Ahl al-SunnahAsha'ari in most matters of belief and disagreed with them in some of them, such as the interpretation of attributes of Allah the Almighty. 05 - The sheikh tried to balance, in some matters, between the views of the Ash'ari and the people of hadith as in the matter of the first duty of the Muslim reaching puberty. 06 - The Sheikh disagreed with the issue of religious innovation, which was well-known among some scholars regarding its denunciation, and went to the doctrine of some of them that this matter may fall in the five judgments. 07 –He was fair with the practical cases in which people were mistaken and explained what works in them and what is does not.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3923
Collection(s) :Sciences islamiques

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Omar Chibani.pdffichier PDF5,14 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.