Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3896
Titre: أساليب إدارة وقت الفراغ لدى المراهق المتمدرس و علاقتها بكل من مستوى الطموح و بعض سمات الشخصية
Autre(s) titre(s): التنظيم الذاتي، الإتزان الإنفعالي نموذجا
دراسة ميدانية على عينة من التلاميذ ببعض الثانويات بولايتي خنشلة و باتنة
Auteur(s): سطحاوي, منى
Mots-clés: وقت الفراغ
إدارة وقت الفراغ
أساليب إدارة وقت الفراغ
مستوى الطموح
سمات الشخصية
التنظيم الذاتي
الإتزان الإنفعالي
المراهقة
المراهق المتمدرس
عينة من التلاميذ ببعض الثانويات بولايتي خنشلة و باتنة
Leisure time
Leisure time management
Leisure time management methods
Level of ambition
Personality traits
Self-regulation
Emotional balance
Adolescent
Educated adolescent
Sample of students in some secondary schools in the states of Khenchela and Batna
Date de publication: 2022
Editeur: UB1
Résumé: تهدف الدراسة الحالية و المعنونة ب: أساليب إدارة وقت الفراغ للمراهق المتمدرس و علاقتها بكل من مستوى الطموح و بعض سمات الشخصية (التنظيم الذاتي، الاتزان الانفعالي نموذجا) دراسة ميدانية على عينة من التلاميذ ببعض الثانويات بولاية باتنة إلى تحقيق الأهداف التالية : * الكشف على أساليب إدارة وقت الفراغ لدى المراهق المتمدرس في مرحلة التعليم الثانوي . * الكشف عن مدى وجود فروق بين المراهقين المتمدرسين في أساليب إدارة وقت الفراغ تعزى ل (الجنس و التخصص العلمي و المستوى التعليمي و المستوى الإقتصادي. * الكشف عن طبيعة العلاقة الموجودة بين أساليب إدارة وقت الفراغ و مستوى الطموح لدى المراهق المتمدرس في مرحلة التعليم الثانوي . * الكشف عن طبيعة العلاقة الموجودة بين أساليب إدارة وقت الفراغ و سمة التنظيم الذاتي لدى المراهق المتمدرس في مرحلة التعليم الثانوي . * الكشف عن طبيعة العلاقة الموجودة بين أساليب إدارة وقت الفراغ و سمة الاتزان الانفعالي لدى المراهق المتمدرس في مرحلة التعليم الثانوي . و لاختبار الفرضيات أجرت الباحثة الدراسة على عينة مكونة من(509) تلميذ و تلميذة من مرحلة التعليم الثانوي تم إختيارها بطريقة عرضية، في ولاية باتنة و إستخدمت فيها الأدوات التالية: إستبيان أساليب إدارة وقت الفراغ، إستبيان مستوى الطموح، إستبيان التنظيم الذاتي، إستبيان الإتزان الإنفعالي، جميع الاستبيانات من إعداد الباحثة، ،حيث تم التأكد من خصائصها السيكومترية،و قد تم الإعتماد على المنهج الوصفي بنمطيه الارتباطي و المقارن، كونه هو الأنسب لهذه الدراسة كما تم إستخدام مجموعة من الأساليب الإحصائية للتحقق من الفرضيات، و في الأخير توصلت الدراسة إلى النتائج التالية : * الأسلوب الترفيهي هو الأسلوب الأكثر إعتمادا في إدارة وقت الفراغ لدى المراهقين المتمدرسين في مرحلة التعليم الثانوي. * توجد فروق ذات دلالة احصائية بين المراهقين المتمدرسين في اساليب ادارة وقت الفراغ تعزى لمتغيرات (الجنس - التخصص العلمي - المستوى التعليمي و المستوى الإقتصادي) و للتفاعلات بينها. * توجد علاقة إرتباطية موجبة بين أساليب إدارة وقت الفراغ و مستوى الطموح لدى المراهقين المتمدرسين في مرحلة التعليم الثانوي . * توجد علاقة إرتباطية موجبة بين أساليب إدارة وقت الفراغ و سمة التنظيم الذاتي لدى المراهقين المتمدرسين في مرحلة التعليم الثانوي . * لا توجد علاقة إرتباطية بين أساليب إدارة وقت الفراغ و سمة الإتزان الإنفعالي لدى المراهقين المتمدرسين في مرحلة التعليم الثانوي. Leisure time management methods for the schooled teenager and their relationship to each of the level of ambition And some personality traits - self-regulation, emotional balance - a model The current study, entitled: Leisure time management methods for the educated adolescent and its relationship to the level of ambition and personality traits (self-regulation, emotional balance) as a model in the secondary education stage, aims to achieve the following objectives: • Examination of the methods of leisure time management among the adolescent educated in the secondary education stage. • Detecting the extent to which there are differences between educated adolescents in the methods of managing leisure time due to (gender, scientific specialization, educational level and economic level). • Revealing the nature of the relationship between the methods of leisure time management and the level of ambition of the adolescent educated in the secondary education stage. • Revealing the nature of the relationship between the methods of leisure time management and the trait of self-regulation among the adolescent educated in the secondary education stage. • Revealing the nature of the relationship between the methods of leisure time management and the trait of emotional balance among the adolescent educated in the secondary education stage. To test the hypotheses, the researcher conducted the study on a sample of (509) male and female students from the secondary education stage, who were chosen by chance, and the following tools were used: a questionnaire about leisure time management methods, a questionnaire on the level of ambition, a questionnaire on self-regulation, and a questionnaire on emotional balance prepared by the researcher, , where its psychometric properties were confirmed, and the descriptive approach was relied on with its correlational and comparative patterns, as it is the most appropriate for this study. 1. The recreational method is the most relied method in the management of leisure time among adolescents studying in the secondary education stage. 2. There are no interactions between the study variables (gender, educational level, academic specialization, economic level) in the methods of managing leisure time for adolescents studying in secondary education, except for gender and academic level. 3. There is a positive correlation between leisure time management methods and the level of ambition among adolescents studying in secondary education. 4. There is a positive correlation between leisure time management styles and self-regulation among adolescents studying in secondary education. 5. There is no positive correlation between leisure time management styles and the emotional balance trait among adolescents studying in secondary education.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3896
Collection(s) :Sciences humaines [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Mouna Sethaoui.pdffichier PDF17,41 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.