Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3875
Titre: منظومة الأنترنت في المؤسسة الجامعية و علاقتها بنظام التعليم عن بعد
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية بجامعة الحاج لخضر - باتنة
Auteur(s): براهمي, صباح
Mots-clés: الأنترنت
منظومة الأنترنت
المؤسسة الجامعية
التعليم
التعليم عن بعد
نظام التعليم عن بعد
جامعة الحاج لخضر: جامعة باتنة 1
Date de publication: 2015
Editeur: UB1
Résumé: تهدف هذه الدراسة إلى البحث في قضية استخدام منظومة الانترنت في المؤسسة الجامعية و علاقتها بنظام التعليم عن بعد، حيث تناول الجانب النظري محاولة المعالجة السوسيولوجية التنظيمية لمتغيرات الدراسة من منظومة الانترنت، المؤسسة الجامعية، نظام التعليم عن بعد خاصة و أن الموضوع نادر التناول في مجال التخصص، من خلال استكشاف الدور الذي تؤديه منظومة الانترنت في المؤسسة الجامعية سواء على مستوى التنظيم الاجتماعي من تنظيم رسمي و غير رسمي أو على مستوى تدعيم النسق الكلي للمؤسسة الجامعية، أو على مستوى المهام الأساسية من تعليم و بحث علمي و خدمة المجتمع أو على مستوى نظام التعليم عن بعد و دور منظومة الانترنت في تحقيق هذا النظام. أما الدراسة الميدانية فقد أجريت في جامعة الحاج لخضر باتنة فيما يتعلق بالجزء الأول من الدراسة و هو منظومة الانترنت في المؤسسة الجامعية، و خلية التعليم عن بعد لجامعة فرحات عباس بسطيف فيما يتعلق بالجزء الثاني للدراسة و هو علاقة منظومة الانترنت بنظام التعليم عن بعد بسبب قطع هذه الخلية شوط كبير في مجال التعليم عن بعد على عكس خلية التعليم عن بعد لجامعة باتنة التي لا تزال في المرحلة الأولى، و في كلا الجزئين تم اعتماد المنهج الوصفي لما له من قدرة على كشف الحقائق و تصنيف البيانات و تحليلها تحليلا دقيقا، و تم استخدام الاستمارة كأداة أساسية لجمع البيانات و بسبب عدم تجانس مجتمع الدراسة ارتأينا اعتماد ثلاث استمارات: الأولى موجه للإداريين و الأساتذة الإداريين، الثانية موجهة للأساتذة و الباحثين و الأخيرة موجهة للأساتذة الذين يدرسون عن بعد لتسهيل الأمر على المبحوثين أما الملاحظة البسيطة المقابلة الحرة و المقننة، الوثائق و السجلات، فقد تم استخدامها كأدوات ثانوية في الدراسة. و استخدمنا في جمع البيانات أسلوب المسح الشامل بالنسبة لفئة الأساتذة و الباحثين بسبب عدم القدرة على تحديد دقيق لهذه الفئة و فئة الأساتذة الذين يدرسون عن بعد، و أسلوب العينة بالنسبة لفئة الإداريين و الأساتذة الإداريين. و في الأخير توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج تلخصت في الآتي: - استخدام منظومة الانترنت في المؤسسة الجامعية يؤثر تأثيرا إيجابيا على التنظيم الاجتماعي بها، سواء على مستوى التنظيم الرسمي أو على مستوى التنظيم غير الرسمي من حيث مساهمتها في ظهور و نمو الجماعات غير الرسمية، و تحتل الخدمات ذات الطبيعة الاتصالية موقع الصدارة في الاستخدام و التأثير بالمقارنة مع الخدمات ذات الطبيعة المعرفية في كلا التنظيمين الرسمي و غير الرسمي، لكن ذلك لا يمنع وجود مجموعة من المعيقات التي تقف عائقا في وجه الاستخدام الأمثل لها من معيقات تقنية و بشرية و مادية. استخدام منظومة الانترنت يساهم و بدرجة كبيرة في تفعيل مهام المؤسسة الجامعية سواء على مستوى المهمة التعليمية أو على مستوى المهمة البحثية أو على مستوى خدمة المجتمع و تحتل الخدمات ذات الطبيعة المعرفية موقع الصدارة في الاستخدام و التأثير بالنسبة لمهمة التعليم، و الخدمات الاتصالية بالنسبة لمهمة خدمة المجتمع، و كليهما بالنسبة لمهمة البحث العلمي. - تساهم منظومة الانترنت بدرجة متوسطة في تحقيق نظام التعليم عن بعد في المؤسسة الجامعية، سواء عن طريق المواقع التعليمية أو عن طريق منصة التعليم عن بعد موودل، و يرجع توسط منظومة الانترنت في تحقيق نظام التعليم عن بعد في المؤسسة الجامعية إلى مجموعة من المعيقات التقنية و البشرية و التشريعية التي تتعلق بدرس على الخط و التي تقف عائقا في وجه التحقيق الكامل لنظام التعليم عن بعد و نجاحه. - تؤدي منظومة الانترنت مجموعة من المهام الفعالة في المؤسسة الجامعية سواء على مستوى التنظيم الاجتماعي من خلال تفعيل التنظيم الرسمي بشقيه الإداري و البيداغوجي من جهة و التنظيم غير الرسمي بظهور و نمو الجماعات غير الرسمية من جهة أخرى، أو على مستوى المهام الأساسية للمؤسسة الجامعية من خلال تفعيل المهمة التعليمية من جهة، و المهمة البحثية من جهة ثانية، و خدمة المجتمع من جهة ثالثة، أو على مستوى تحقيق نظام التعليم عن بعد من خلال المواقع التعليمية و منصات التعليم عن بعد الجاهزة رغم أن درجة تحقيقها متوسطة نوعا ما بسبب مجموعة من المعيقات التقنية و البشرية و المادية و التشريعية التي تقف عائقا في وجه التحقيق الأمثل لنظام التعليم عن بعد في المؤسسة الجامعية الجزائرية بصفة عامة. The present study aims to look at the issue of the use of the internet system in the university institution and its relation with the e-learning system. The theoretical side of the study deals with an attempt to treat, organizationally and sociologically, the variables of the study from the internet system, the university institution and the e-learning system, especially since the topic has rarely been considered in our area of specialization. The study deals with the exploration of the role of the internet system in the university institution whether at the level of the social formal or informal organization; at the level of strengthening the overall layout of the university institution; on the core functions of teaching, the scientific research and the community service level; or at the level of the e-learning system and the role of internet in achieving this system. The field study was first conducted at the El Hadj Lakhdar University of Batna and was concerned with the internet system in the university institution. However the second part of the field study dealt with the relationship between the internet system and the e-learning system and was conducted in the cell of the e-learning system of Farhat Abbas University of Setif, given that this cell acquired a long experience in the field of e-learning system unlike the university of Batna which is still in the first stage. In both sections, the descriptive approach was adopted because of its ability to uncover the facts, classify data and analyse them quite precisely. The questionnaire was used as an essential tool for the data collection. The heterogeneity of the population of the study leads us to adopt three forms of questionnaires: the first targets the administrators and professor administrators; the second deals with professors and researchers; and the last one targets professors who are studying in the e-learning system to make things easier for the respondents. However, the simple observation, the free and targeted interview, documents and records all have been used as secondary tools in the present study. In addition to that, we used the method of general collection in the data survey with professors and researchers because of the inability to accurately determine this category and the one of professors who are studying in the e-learning system. The sampling method was used rather with the administrators and professor administrators. Finally, the present study reached a set of results which have been summarised as follows: - The use of the internet system in the university institution has a positive effect on its social organization, both at the level of the formal or informal organization in terms of its contribution to the emergence and growth of the informal groups. Add to this, the services of a communicative nature occupies the forefront position in terms of the use and influence if compared to the services of the knowledge nature in both the formal and informal organizations, but this does not preclude the existence of a set of technical, human and material obstacles that prevent its optimal use. - The internet system contributes moderately in the realization of the e-learning system in the university institution both on the level of the education duty/mission; on the level of the research duty/mission; or on the level of the society service. The services of an epistemological nature occupy the forefront position in the use and the influence regarding the education duty/mission; the communicative services occupy the forefront position regarding the mission of the society service; and both of them are in the forefront position in what concerns the scientific research mission. - The internet system contributes moderately in the achievement of the e-learning system in the university institution, whether through educational sites or through the e-learning system platform “moodle”. The cause of the mediocre position of the internet in the realization of the e-learning system in the university institution is due to a range of technical, human and legislative obstacles concerning an on-line instruction which inhibit the complete realisation of the distance education system and its success. - The internet system performs a set of active tasks in the university institution. On the level of the social organization, it participates in the activation of the formal administrative and pedagogical organization from one hand, and the activation of the informal organisation through the emergence and development of the informal groups from the other. On the level of the main duties of the university institution, it participates in the activation of the educative mission from one hand, the research mission from the second, and the society service from the third. On another level, it participates in the realization of the distance educational system through the already established educative sites or distance education platforms, although the degree of their achievement is somewhat moderate due to a combination of technical, human, material and legislative obstacles that restrain the perfect realization of the distance educational system in the Algerian university institution in general.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3875
Collection(s) :Sciences sociales

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi صباح براهمي.pdffichier PDF4,13 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.