Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3808
Titre: التزكية و التعليم من خلال القرآن و السنة
Autre(s) titre(s): دراسة موضوعية
Auteur(s): بن قديدح, أمينة
Mots-clés: التزكية
العلم
التعليم
القرآن الكريم
السنة النبوية
Date de publication: 2021
Editeur: UB1
Résumé: يندرج هذا البحث ضمن التفسير الموضوعي، و يتناول بالدراسة ثنائية التزكية و التعليم، منطلقا من إشكالية رئيسة تتمثل في بيان منهج القرآن و السنة في التزكية و التعليم، و قد اشتمل على فصل تمهيدي استعرضت فيه مفهوم التزكية و التعليم، و أنواعهما و أهميتهما و العلاقة القائمة بينهما في القرآن و السنة، يليه بابان، خصصت الأول لعنصر التزكية في القرآن و السنة، تضمن وسائل التزكية، و في مقدمتها أركان الإيمان، ثم العبادات الفعلية ممثلة في أركان الإسلام العملية، بالإضافة إلى العبادات القولية، كالدعاء و الذكر و قراءة القرآن. لتكتمل الوسائل ببيان دور الأخلاق في تحقيق التزكية، و من ذلك خلق العفة عن شهوات البطن و الفرج، يضاف إلى ذلك حسن الظن و الالتزام بآداب الاستئذان، فقد جاءت النصوص الشرعية مبينة أثر هذه الأخلاق في تحقيق التزكية. كما تناولت بالدراسة موانع التزكية، و ركزت على فتنة الشيطان و أعوانه، و مانع الاغترار بالدنيا، بالإضافة إلى مانع الكبر و الحسد، و مانع الجهل و التقليد الأعمى. و ختم هذا الباب ببيان آثار التزكية في الدنيا و الآخرة، ففي الدنيا يوفق من زكى نفسه للانتفاع بالمواعظ و الآيات، و تتحقق له السعادة، و ينال محبة الله تعالى، و يحظى بالقبول في الأرض، كما يتحقق بالتزكية الأمن و الرخاء، بالإضافة إلى التآخي بين أفراد المجتمع المسلم. و أما آثار التزكية في الآخرة، فمنها حصول الثبات و البشارة عند الاحتضار، و الأمن من عذاب القبر و تحصيل نعيمه، بالإضافة إلى السلامة يوم القيامة و دخول الجنة. أما الباب الثاني فخصصته لعنصر التعليم في القرآن و السنة، تناولت فيه آداب المعلم و المتعلم، استعرضت بداية الآداب المشتركة بينهما و هي: الإخلاص و العمل بالعلم، و الصبر، و التواضع و الاعتناء بالهيئة. ثم أوردت آداب المعلم، و منها الرفق و الرحمة بالمتعلمين و مراعاة واقعهم، و الجلوس في مكان بارز، بالإضافة إلى مخاطبة المعلم باسمه أو كنيته، و عدم كتمان العلم، و ضرورة تشجيع المتعلم و الثناء عليه. و استعرضت في الأخير آداب المتعلم في القرآن و السنة، تضمن احترام المعلم، و الحرص على العلم، و تقييده بالكتابة، مع ضرورة الابتعاد عن الحسد. و تركز الحديث بعد ذلك عن أساليب التعليم و آثاره في القرآن و السنة، أوردت سبعة أساليب، و هي: أسلوب التدرج، ثم أسلوب المناقشة و الحوار، ثم أسلوب التعليم بالسؤال، ثم أسلوب القصص، ليأتي بعده أسلوب الممارسة و التطبيق، يليه أسلوب ضرب الأمثال، لأختم بأسلوب استخدام الإشارة و الرسم البيان ثم أسلوب القصص. و استكملت البحث ببيان آثار العلم في القرآن و السنة، حيث إن له دورا في تحقيق الإيمان و السعادة، كما أن العلم سبيل للتمكين في الأرض و نيل الرفعة، و هو الطريق لمعرفة الحق و التمييز بين النافع و الضار، و له دور في نيل البركة في الدنيا و النجاة يوم القيامة. ختمت البحث بخاتمة أوضحت فيها أهم النتائج المتوصل إليها منها: بيان الصلة الوثيقة بين المعنى اللغوي و الاصطلاحي للتزكية، كما اتضح أنا قائمة على التحلية و التخلية، و هي عملية متواصة في سبيل الارتقاء، تشمل الفرد و الجماعة، و من أهم وسائل تحقيقها العلم، فبينهما علاقة تكاملية؛ إذ العلم وسيلة للتزكية، و الارتقاء في مراتبها يوصل العبد للعلم النافع و العمل الصالح، و قد اتضح أن شرائع الإسلام التي جاءت لترسيخ الإيمان و تنظيم علاقات الناس كلها عوامل مؤثرة في تحقيق التزكية، كما تبين أن القرآن و السنة غنيان بالمبادئ التعليمية و التربوية، و لهما قصب السبق في تقرير الكثير من الأساليب الناجعة في العملية التَعليمية، و تمتاز طرق التدريس في القرآن و السنة باعتبارها شاملة و متكاملة و مرنة و واقعية و متوازنة. This research is part of thematic exegesis, and it deals with the duality of purification and education, starting from a major problematic consisting of explaining the methodology of the Qur’an and Sunnah in purification and teaching. It includes an introductory chapter in which I reviewed the concept of purification and education, their types, their importance and the relationship between them in the Qur’an and Sunnah, followed by two chapters : The first one which is dedicated to purification in the Qur’an and the Sunnah, includes the means for purification, foremost among which are the pillars of faith, then actual acts of worship represented in the practical pillars of Islam, in addition to verbal acts of worship, such as supplication (dua), invocation and reading the Qur’an. To complete the means by explaining the role of morality in achieving nomination, that includes chastity from the desires of the stomach and sexual parts, in addition to that good thought and adherence to the etiquette of seeking permission. The study also dealt with impediments to purification, and focused on the temptation of Satan and his associates, being dazzled by this world, in addition to the obstacle of arrogance and envy, ignorance and blind imitation. This chapter has been concluded with an explanation of the effects of putification in this world and the hereafter, as in this world the one who purifies himself is reconciled to benefit from the sermons and verses, to achieve happiness, to obtain the love of God Almighty, and to be accepted on the earth, as well as to safety and prosperity, in addition to brotherhood among the members of the Muslim community. The effects of purification in the Hereafter include steadfastness and good tidings at the time of death, protection from the torment of the grave and the attainment of its blessings, in addition to safety on the Day of Resurrection and entry into Heaven. I devoted the second chapter to the teaching aspect in the Qur’an and Sunnah, in which I dealt with the etiquette of the teacher and the learner, and reviewed the beginning of the common ethics between them, namely: sincerity and acting on one’s knowledge, patience, humility and taking care for the body. Then I mentioned the teacher's etiquette, including kindness and compassion for learners, taking into account their reality, sitting in a prominent place, in addition to addressing the learner with his name or nickname, not concealing knowledge, and the necessity of encouraging and praising the learner. . In the end, it reviewed the manners of the learner in the Qur’an and the Sunnah, which included four etiquette, which are respect for the teacher, concern for knowledge, and restriction of writing, with the need to avoid envy. The discussion then focused on the methods of education and their effects in the Qur’an and the Sunnah. Seven methods were presented, which are: the method of graduation, then the method of discussion and dialogue, then the method of teaching by questioning, then the method of telling stories, followed by the method of practice and application, followed by the method of stating proverbs, to conclude with the method of using signs and graphs. The research was supplemented by an explanation of the effects of knowledge in the Qur’an and the Sunnah, as it has a role in achieving faith and happiness, just as knowledge is a way to empower on earth and gain elevation, and it is the way to know the truth and distinguish between beneficial and harmful, and it has a role in gaining blessing in this world and salvation on the Day of Resurrection. I concluded the research with a conclusion in which I explained the most important results reached, including: Explaining the close relationship between the linguistic and idiomatic meaning of recommendation, and it became clear that it is based on desalination and abandonment, and it is a continuous process for the sake of advancement, which includes the individual and the group, and one of the most important means of achieving science, between them is an integrative relationship. Since knowledge is a means of praise, and advancing its ranks leads the servant to useful knowledge and righteous deeds, and it has become clear that the laws of Islam that came to consolidate faith and organize the relationships of people are all influential factors in achieving praise, and it has also been shown that the Qur’an and the Sunnah are rich in educational principles, and they are the first in deciding a lot. It is one of the effective methods in the educational process, and the teaching methods in the Qur’an and Sunnah are distinguished as being comprehensive, integrated, flexible, realistic and balanced.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3808
Collection(s) :Sciences islamiques [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Amina Ben Kedidah.pdffichier PDF24,39 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.