Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3805
Titre: واقع البرامج الحوارية في الفضائيات الجزائرية
Autre(s) titre(s): دراسة تحليلية ميدانية
Auteur(s): شريفي, آمنة
Mots-clés: البرامج الحوارية
التولك شو
القائم بالإتصال
الجمهور
القنوات الفضائية الجزائرية
Dialogue programs
Talk shows
Communicator
Audience
Algerian satellite channels
Date de publication: 2023
Editeur: UB1
Résumé: تشكل البرامج الحوارية لونا إعلاميا بارزا، و مهما في بناء المحتويات الإعلامية و تشكيل الرأي العام، و معالجة أهم القضايا الراهنة في فضاء تواصلي يشرك الجمهور المتلقي في العملية الاتصالية، من حيث فهم و ادراك الحقائق و تأويلها و تحليلها وفق أطره المرجعية، أو أجندات القنوات الفضائية، و كذا القائمين على الاتصال، ما جعل من هذه العملية سلسلة مترابطة الحلقات، تبنى عناصرها على أسس مهنية تستند أصولها لتكامل أطراف العملية الحوارية من محتوى، قائم بالاتصال، و متلقي، و محاولة منا لفهم هذا الواقع، هدفنا من خلال هذه الدراسة إلى توصيف واقع البرامج الحوارية، باعتبارها واحدة من مقومات الإعلام الجزائري، قصد تقييم محتويات الفضائيات الجزائرية ضمن الحوارات التلفزيونية، منتهجين المنهج الوصفي باعتباره الأنسب لبحث و تحليل الواقع الإعلامي الحواري الجزائري كواحد من الظواهر الاتصالية، التي تهدف لفهم بناء الرسالة الإعلامية، و كذا علاقتها بعناصر المنظومة الاتصالية، اعتمادا على عدة أدوات بحثية، بداية بتحليل المحتوى التي سعينا من خلالها لقراءة و تحليل عينة من البرامج الحوارية الجزائرية، مدعمين هذه الأداة بأداة المقابلة، التي حاولنا من خلالها رصد أهم اتجاهات الجمهور الخاص للبرامج الحوارية، دون أن نغفل صحيفة الاستبيان، التي عملنا عليها من أجل دراسة أنماط التلقي للمشاهد الجزائري، الذي يحبذ هذا الشكل البرامجي، لنصل إلى بناء تصور عام شبه متكامل عن الواقع الإعلامي الحواري الجزائري في ظل الانفتاح الذي عرفته القنوات الجزائرية بعد فتح قطاع السمعي البصري. و توصلنا لجملة من النتائج: نلخصها كالآتي: * بالنسبة للدراسة التحليلية لعينة من البرامج الحوارية، نجد أن واقع هذه البرامج الجزائرية، ليس بمنأى عن الواقع العربي للإعلام الحواري عموما، من حيث الأجندات الموضوعاتية المفروضة من قبل سياسات الفضائيات، و كذا من حيث هامش الحرية المحدود و المؤطر من قبل القائمين على البرامج أو المؤسسات الإعلامية، وفقا لما تقتضيه مصالحهم الخاصة. * أما دراسة الجمهور الخاص للبرامج الحوارية نجد أن القائم بالاتصال الجزائري ضمن هذه البرامج يعيش نفس الظروف و القيود، و يفتقر للاحترافية المهنية الحقيقية، سيما في ظل تفعيل شروط التسويق الإعلامي القائمة على رفع نسب المشاهدة و تحقيق الربح من خلال العوائد المالية المحصلة، بغض النظر عن نوعية المحتوى المقدم، ما روج لظواهر إعلامية حديثة، من ضمنها اقحام المشاهير و المؤثرين في عالم التقديم التلفزيوني و الحواري على الرغم من تداعياته السلبية، و هو ما أكده جمهور الإعلاميين و الأكاديميين، فضلا عن كون الواقع الإعلامي الحواري هو ذات الواقع البرامجي و الانتاجي في ظل غياب التأهيل و الدراسات الكفيلة بتطوير هذا الواقع. * أما فيما يتعلق بنتائج الدراسة الميدانية للجمهور العام للبرامج الحوارية من حيث عادات و أنماط التلقي نجد أن المتلقي الجزائري يقبل على متابعة برامج بعينها، في مقدمتها البرامج الثقافية و الاجتماعية، و كذا السياسية التي تشبع حاجاتهم الاجتماعية و المعرفية. * و لا يختلف تعرض المشاهد الجزائري للبرامج الحوارية على اختلاف سماته و خصائصه الديمغرافية، فيما عدا الفئات العمرية الشبابية من 20 إلى 30 سنة تختلف أنماط تلقيها لهذه البرامج من حيث طبيعة البرامج المتابعة و كذا الحاجات التي تلبيها من وراء تلك المتابعة. * يقبل المشاهد الجزائري على القنوات الفضائية الخاصة، أكثر من متابعة القنوات العمومية. * لا تختلف أنماط التلقي بين الجمهور العام الجزائري للبرامج الحوارية، إذ نجد أن المتلقي عادة ما يحبذ مناقشة مصداقية المعلومات ضمن هذه البرامج و تأويلها من وجهة نظره الخاصة، باعتباره عنصرا فعالا و نشيطا يعي مجريات ما يحدث حوله، و له مصادره الشخصية المتنوعة التي يستقي منها المعلومة الموثوقة و الصحيحة. * كما تؤثر هذه المضامين الحوارية على قيم المتلقي الجزائري في الاتجاهين سواء الايجابي أو السلبي، إلا أن التأثير الإيجابي كان بدرجة مرتفعة منه عن التأثير السلبي. * بالنسبة لرضا الجمهور الجزائري عن المضامين الحوارية فهو راض إلى حد ما، و ذلك نسبة لمستوى الإعداد و ضعف الإنتاج مقارنة لما يتطلع إليه المشاهد الجزائري في ظل التطور التكنولوجي و المعلوماتي المتسارع ضمن المنافسة مع وسائط و منصات التواصل الاجتماعي. Talk shows represent a prominent media color that is important in building media contents, shaping public opinion, and addressing the most important current issues in a communicative space that engages the audience in the communicative process, in terms of understanding and realizing facts, as well as interpreting and analyzing them according to their reference frames or the agendas of satellite channels, in addition to those in charge of communication. This made it a series of interconnected episodes whose elements are built on professional foundations and its origins are based on the integration of the dialogue process parties from content, communicator, and recipient. In an attempt to understand this reality, this study describes the reality of talk shows as one of the Algerian media components in order to evaluate the contents of the Algerian satellite channels within the televised dialogues. The descriptive approach is adopted for it is more appropriate for researching and analyzing the Algerian dialogue media reality as one of the communicative phenomena, which aims to understand the construction of the media message as well as its relationship with the elements of the communication system. Depending on several research tools, initially with the content analysis through which a sample of Algerian talk shows is analyzed, we supported this tool with the interview through which the most important trends of the talk shows audience are monitored, with regard to the questionnaire through which the Algerian viewer’s patterns of reception are targeted. Therefore, we arrive at constructing a semi-integrated general perception of the Algerian media reality in light of the openness that Algerian channels witnessed after the opening of the audiovisual sector. We reached a number of results, summarized as follows:  As for the analytical study of a sample of talk shows, we find that the reality of these Algerian programs is not farther than the Arab talk-show reality in general, in terms of thematic agendas imposed by the policies of satellite channels, and the limited margin of freedom framed by those in charge of programs or media institutions as required by their own interests.  As for the study of the talk shows audience for talk shows, we find that the Algerian communicator within these programs lives the same conditions and restrictions, and lacks true professionalism, especially in light of the activating media marketing conditions based on raising viewership rates and making profit through the financial returns obtained, regardless of the content quality. This promoted modern media phenomena such as the inclusion of celebrities and influencers in the world of television and talk show presentation despite its negative repercussions, which was confirmed by the mass media and academics. In addition, the dialogue media reality is the same programmatic and productive reality in the absence of qualification and studies to develop this reality.  As for the field study results, on the talk shows’ general public in terms of habits and patterns of reception, we find that the Algerian recipient accepts to follow specific programs, foremost of which are cultural and social programs, as well as political programs that satisfy their social and cognitive needs.  The Algerian viewer’s exposure to talk shows does not differ according to its different characteristics and demographic characteristics, with the exception of youth age groups from 20 to 30 years, whose receiving patterns differ in terms of the nature of the viewed programs as well as the needs they meet through following them.  The Algerian viewer accepts private satellite channels, rather than following public channels.  The reception patterns do not differ among the Algerian talk shows general public, as we find that the recipient usually prefers to discuss the credibility of information within these programs and interpret it from his own point of view, as s/he is an active element, aware of what is happening around them, with their own various sources of reliable and accurate information.  These dialogue contents also affect the values of the Algerian recipient positively and negatively, but the positive impact was higher than the negative one.  As for the Algerian audience’s satisfaction with the dialogue contents, they are somewhat satisfied due to the level of preparation and poor production compared to what the Algerian viewer is expecting in light of the rapid technological and information development within the competition with social media platforms.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3805
Collection(s) :Sciences humaines [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Amina Cherifi.pdffichier PDF8,7 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.