Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3768
Titre: قضايا علم اللغة النصي في التراث اللغوي العربي
Autre(s) titre(s): دراسة تأصيلية
Auteur(s): حاجي, عبد العزيز
Mots-clés: لسانيات النص
الممارسة النصية
المقاربة التأصيلية
التراث النحوي
المنجز البلاغي
علم المناسبة
إنسجام النص القرآني
التناص القرآني
Textual linguistics
Textual practice
Authentic approach
Grammatical heritage
Rhetorical achievement
Science of appropriateness
Consistency of the Qur’anic text
Qur’anic intertextuality
Date de publication: 2022
Editeur: UB1
Résumé: تتناول هذه الدراسة أهم قضايا لسانيات النص من وجهة نظر تراثية، و ذلك في سياق مقاربة تأصيلية لتلك القضايا، و بيان امتداداتها المعرفية في تراثنا اللغوي الثري بعديد المفاهيم و التصورات التي عدها كثير من الباحثين المحدثين من ابتكارات علم اللغة النصّي. و قد عرض الباحث هذه الدراسة في أربعة فصول، تناول الفصل الأول مدخل نظري خصص للكلام عن علم اللغة النصي من حيث النشأة و المفهوم و التشكل، و قد تم التركيز فيه على المعايير النصية السبعة التي ذكرها روبرت دي بوجراند R. De Beaugrande ، و ولفجانج دريسلر W. Dressler ، و هي: الاتساق، الانسجام، القصدية، المقبولية، سياق الموقف، الإعلامية، و التناص، و هي المعايير التي تعد من أهم المسائل النصية التي شكلت موضوع الدراسة لعلم لغة النص. أما الفصل الثاني فقد خصص للحديث عن قضايا علم اللغة النصي في التراث النحوي العربي، و ذلك في محاولة لإثبات أصالتها و تجذرها في الدرس النحوي العربي القديم، و قد تركز العمل في هذا الفصل على معالجة النحويين لقضايا: التماسك البنيوي و الدلالي، الإحالة بالضمائر و أسماء الإشارة، و (أل) التعريف، العلاقات بين الجمل، مراعاة السياق، الاهتمام بقصدية المتكلم، و مراعاة المخاطب في إنتاج الخطاب. و في الفصل الثالث عر ض لقضايا علم اللغة النصي في التراث البلاغي العربي، و قد تمحور الحديث في هذا الفصل حول المقاربات النصية التي قدمها أمثال الجاحظ، و ابن رشيق، و عبد القاهر الجرجاني، و السكاكي، و حازم القرطاجني، و ذلك من خلال تناولهم لقضايا نظم الكلام، و كيفية بناء و تماسك فصول القصيدة، مراعاة المقام أو مقتضى الحال، و اهتمامهم بمقاصد الشعراء و الخطباء، و عنايتهم بأحوال المتلقين ثقافة و بيئة، و معالجتهم لمسألة التفاعل النصي أين أفاضوا الحديث عن تأثر الشعراء بعضهم ببعض في سياق تناولهم لموضوعات: التضمين، الاقتباس، الاحتذاء، و السرقات الأدبية. أما الفصل الرابع فهو بحث في مسالل النصية في كتب التفسير، و لعل أكبر تمظهر للممارسة النصية عند علماء التفسير هو بحثهم في كيفية تماسك النص القرآني، و قد كان الاهتمام منصبا على عناية المفسرين بموضوعات الخطاب من حيث تنظيمها و ترتيبها، و اهتمامهم بالمناسبة بين الآيات و السور، ثم أتبعت مسألة التماسك النصي بالحديث عن مراعاة السياق في مدونة علماء التفسير، و كان اشتغالي في هذا الجانب على رعايتهم لسياق الموقف الذي يتلخص في اعتمادهم على المعرفة بأسباب النزول، و معرفة المكي و المدني. كما يجد القارئ في هذا الفصل حديثا وافيا عن مقاصد النظم القرآني عند أهل التفسير، و عرضا شاملا حول منهج تفسير القرآن بالقرآن الذي اعتمده بعض المفسرين، و علاقة ذلك المنهج بمسألة التناص القرآني و أشكاله و أغراضه. و قد أفضت هذه الدراسة إلى جملة من الاستنتاجات تتلخص في أن الكلام عن التقدم الذي أحرزه الدرس اللغوي الحديث من خلال معطيات اللسانيات النصية؛ لا ينبغي أن ينسينا الإسهامات العربية التراثية في مجال التحليل النصي، فقد عني العلماء العرب بهذا الموضوع عناية كبيرة، و تركوا مباحث و دراسات خصبة تدل على رسوخ قدمهم في المعالجة النصية لا تختلف عما يحاول الباحثون في علم اللغة النصي الإمساك به حين يقاربون أي نص لغوي. This study deals with the most important issues of the textual linguistics from a heritage point of view, in the context of an original approach to these issues, and to show their cognitive extensions in our linguistic heritage, which is rich in many concepts and perceptions that many modern researchers considered innovations of textual linguistics. The researcher presented this study in four chapters, the first chapter dealt with a theoretical introduction devoted to talking about textual linguistics in terms of its origin, concept and formation, and it focused on the seven textual criteria mentioned by Robert De Beaugrande, and Wolfgang Dressler: Cohesion, Coherence, Intentionality, Acceptability, Situationality, Informativity, and Intertextuality, which are the criteria that are among the most important textual issues that formed the subject of study for linguistics of the text. As for the second chapter, it is devoted to talking about issues of textual linguistics in the Arabic grammatical heritage, in an attempt to prove its authenticity and rootedness in the ancient Arabic grammatical lesson. The work in this chapter focused on the grammarians treatment of the following issues: structural cohesion, semantic coherence, reference with personal pronouns, demonstratives, and definite article, relationships between sentences, taking into account the context, paying attention to the intention of the speaker, and taking into account the addressee in the production of the speech. In the third chapter, a presentation of the issues of textual linguistics in the Arab rhetorical heritage. The chapters of the poem, taking into account the place or the appropriate situation, and their interest in the purposes of poets and orators, their care for the conditions of the recipients in culture and environment, and their treatment of the issue of textual interaction where they elaborated on the poets’ influence on each other in the context of their dealing with topics: inclusion, quotation, emulation, and literary thefts. As for the fourth chapter, it is a discussion of textual issues in the books of interpretation, and perhaps the biggest manifestation of the textual practice of the scholars of interpretation is their research on how the Qur’anic text is coherent. The issue of textual coherence by talking about taking into account the context in the code of interpretation scholars, and my work in this aspect was on their care for the context of the situation, which is summarized in their dependence on knowledge of the reasons for revelation, and knowledge of Mecca and Medina. The reader also finds in this chapter a comprehensive talk about the purposes of the Qur’anic organizational aspect at the Quran translators and interpreters, and a comprehensive presentation on the approach to interpretation of the Qur’an with the Qur’an adopted by some commentators, and the relationship of that approach to the issue of Qur’anic intertextuality, its forms and purposes. This study has led to a number of conclusions, which are summarized in the fact that talking about the progress made by the modern linguistic lesson through the data of textual linguistics; We should not forget the traditional Arab contributions in the field of textual analysis, as Arab scholars have taken great care in this subject, leaving fertile investigations and studies that indicate their solid foothold in textual processing, not different from what researchers in textual linguistics try to catch when they approach any linguistic text.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3768
Collection(s) :Langue, littèrature arabes et des arts

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
le Abdelaziz Hadji.pdffichier PDF7,54 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.