Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/373
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorزنينة, أسماء-
dc.date.accessioned2020-11-11T10:13:47Z-
dc.date.available2020-11-11T10:13:47Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/373-
dc.description.abstractThe study has for discussion topic the relationship between human resource development and the distinction of academic performance at the University of Batna -1- According to a field study at the Faculty of Law and Political Science, it is based on the fact that training strategies and stimulation of functional creativity contribute to the development of human resources performance, arguing that the success of the university relies on its human energy which is considered to be the source of its performance, that is why we must invest in it through the development strategies that are supposed to be made, and that is the training and stimulation of functional creativity. And to discuss the subject, the study sought in theoretical and conceptual frameworks to develop human resources and manage performance and its distinction. In terms of practice, it includes an evaluation of the impact of the strategies of the Faculty of Law and Political Science of the University of Batna-1- on the distinction between the performance of employees (professors and administrative staff) and the latter. The study came to the conclusion that despite the importance of training strategies and stimulation of functional creativity in improving the quality of the human element at the university's Faculty of Law and Political Science of Batna -1- and his role in distinguishing his performance, there is a deficiency in the practice of these strategies which decreases their effectiveness. ناقشت الدراسة طبيعة و اتجاه العلاقة بين تنمية الموارد البشرية و تميز الأداء الجامعي في جامعة باتنة -1- من خلال دراسة ميدانية في كلية الحقوق و العلوم السياسية. و استندت إلى إفتراض أن إستراتيجيات التدريب و التحفيز و محفزات الإبداع الوظيفي تساهم في تحقيق تميز أداء الموارد البشرية. محاججة بأن نجاح الجامعة يعتمد على طاقاتها البشرية التي تعتبر مصدرا لتميز أدائها، لهذا يجب الاستثمار فيها من خلال الإستراتيجيات التنموية المفترضة المتمثلة في التدريب، التحفيز والإبداع الوظيفي. و لمناقشة الموضوع بحثت الدراسة في الأطر النظرية و المفاهيمية لتنمية الموارد البشرية و إدارة الأداء و تميزه. بالإضافة إلى رهانات الجامعة الجزائرية لتميز أداء موردها البشرية. أما في جانبها الميداني، فتضمنت قياس تأثر تميز أداء موظفي (أساتذة و إداريين) كلية الحقوق و العلوم السياسية في جامعة باتنة -1- بإستراتيجيات تنميتهم و المتبعة من الكلية المشار إليها. توصلت الدراسة إلى أنه على الرغم من أهمية إستراتيجيات التدريب، التحفيز و الإبداع الوظيفي في تنمية و تجويد العنصر البشري في كلية الحقوق و العلوم السياسية بجامعة باتنة -1-، و دورها في تميز أدائها إلا أن هناك بعض القصور في ممارسات هذه الإستراتيجيات و التي قللت من فعاليتها.fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectHuman resources developmentfr_FR
dc.subjectPerformance distinctionfr_FR
dc.subjectUniversity of Batna 1fr_FR
dc.subjectFaculty of law and political sciencesfr_FR
dc.subjectTrainingfr_FR
dc.subjectStimulationfr_FR
dc.subjectFunctional Creationfr_FR
dc.subjectتنمية الموارد البشريةfr_FR
dc.subjectتميز الأداءfr_FR
dc.subjectجامعة باتنة 1fr_FR
dc.subjectكلية الحقوق و العلوم السياسيةfr_FR
dc.subjectالتدريبfr_FR
dc.subjectالتحفيزfr_FR
dc.subjectالإبداع الوظيفيfr_FR
dc.titleتنمية الموارد البشرية مدخلا لتميز الأداء الجامعيfr_FR
dc.title.alternativeدراسة ميدانية بجامعة باتنة 1fr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Sciences politiques [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
dr Asma Zenina.pdffichier PDF13,12 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.