Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3647
Titre: نشأة الكون و فناؤه في القرآن الكريم
Autre(s) titre(s): دراسة في المنهج المعرفي على ضوء العلم الحديث
Auteur(s): حدبون, محمد
Mots-clés: الكون
النشأة
الفناء
القرآن الكريم
العلم الحديث
النظريات الحديثة
Date de publication: 2013
Editeur: UB1
Résumé: Search seeks to stand at the Quranic text and configured to imagine right about the origins of the universe and its end, which is the basic idea that research seeks to collect, and spine being done by Audi; due attention theme because of the boost Koranic that, based on the verses that alerted us to the exact origins of the universe and the end, and abundance verbal whale details the origins of the universe and the end of the particular, and the effort in this research only seek to manage verses hurry their understanding. The study of a subject out of Qur'anic is what he calls Yahya Howeidi and Akkad and others "philosophy Quranic", and the focus of this philosophy is based on the deepening perception ontological God, take this perception pivot in the philosophy of public identifies the relationship between man and pantheist, and the relationship of the individual Bochaabaha of people and the society in which they live. It behooves Muslims to turn to deepen philosophy Quranic in various topics you're interested Bashaab life; though palaces to attend this vision Quranic in these subjects to confirm claims by some Orientalists and historians of that mental Arab / Muslim is capable of philosophizing, this German historian "Tnman tennemann" in his book (Manual in the history of philosophy) believes that Arabs are incapable of any mental production, and alleged that the Quran is that impedes free of mental! So was the starting point that Thort this search and painted objectives derived from the Koran itself; can have a Muslim and every reader of the Koran text that comes out as accurately depicting the beginning and end of the universe? أيعنيه is the beginning of the universe to the same degree of interest to an end? As long as the Koran is the lifeblood of ideas held by believers, and perceptions of him, studying this rooting make raises of perceptions toward the universe origination and end outside the circle of the Koran, in need of cash and scrutiny from the point of Quranic, but must first be drafting Nazem systematic, and the perception exists, the basis of the Koran, be sentenced thoughts Mstndha what only the Koran, the book dominant power on the other. Thus, the search on the subject of cosmogony and end takes two dimensions; one dealing with subject in itself, and can be collected compiled verses related to it, within the curriculum interpretation objective; and other Abstima Gnostic heading cash and scrutiny to all deal with the subject, before the coming of the Holy to the United previous After coming off, but in every age, and towards all philosophy; Holy his dominant, and conceived the present, which should be set and identify features; This search will be distributed material dimensions Grace of God. البحث يسعى الى الوقوف عند النص القراني و تكوينه للتصور الحق عن نشاة الكون و فنائه، و هي الفكرة الاساسية التي يسعى البحث الى تحصيلها، و عموده الفقري الذي يقوم به عوده؛ و يرجع الاهتمام الموضوع نظرا للدفعة قرانية التي، اساسها الايات التي نبهتنا الى دقيق النشاة و الفناء، و الغرزارة اللفظية التي حوت تفاصيل نشاة الكون وفنائه على الخصوص، و ما الجهد في هذا البحث الا سعي الى تدبر ايات امرنا بفهمها. ان دراسة موضوع ما من منطلق قراني هو ما يسميه يحيي هويديو العقاد و غيرهما "الفلسفة القرانية"، و محور اهتمام هذه الفلسفة يقوم على تعميق التصور الانطولوجي لله، و تتخذ من هذا التصور محور الارتكاز في فلسفة عامة تتبين فيها علاقة الانسان بالكون و خالقه، و علاقة الفرد باشباهه من الناس و بالمجتمع الذي يعيش فيه. و حري بالمسلمين ان يتجهوا الى تعميق الفلسفة القرانية في شتى الموضوعات التي تهتم بشعاب الحياة؛ و ان قصورا لحضور هذه الرؤية القرانية في هذه الموضوعات ليؤكد مزاعم بعض المستشرقين و المؤرخين من ان العقلية العربية / الاسلامية غير قادرة على التفلسف، فهذا المؤرخ الالماني "تنمان Tennemann" في كتابه (المختصر في تاريخ الفلسفة) يرى ان العرب عاجزون عن اي انتاج عقلي، و يزعم ان القران هو الذي يعوق النظر العقلي الحر! لذلك كانت نقطة الانطلاق التي ثورت هذا البحث و رسمت اهدافه منبثقة من القران نفسه؛ فهل يملك المسلم و كل قارئ للنص القران ان يخرج بادق تصور عن بداية الكون و نهايته؟ ايعنيه امر بداية الكون بنفس الدرجة التي تهمه نهايته؟ و ما دام القران يشكل عصب الحياة للافكار التي يحملها المؤمنون به، و للتصورات الصادرة عنه، فان دراسة بهذا التاصيل تجعل ما يطرح من تصورات تجاه الكون نشاة و فناء خارج دائرة القران، في حاجة الى نقد و تمحيص من وجهة قرانية، لكن لابد اولا من صياغة ناظم منهجي، و تصور قائم، اساسه القران، يكون حكما على الافكار التي مستندها ما سوى القران، ذلك الكتاب المهيمن و الحكم على غيره. و عليه، فان البحث في موضوع نشاة الكون و فنائه ياخذ بعدين؛ احدهما يتناول الموضوع في حد ذاته، و يمكن تحصيله بتجميع الايات المتعلقة به، ضمن منهج التفسير الموضوعي؛ و الاخر ابستيمي معرفي يتوجه بالنقد و التمحيص الى كل تعامل مع الموضوع، قبل نزول القران لدى الامم السابقة، و بعد نزوله، بل وفي كل عصر، و تجاه كل فلسفة؛ فان للقران كلمته المهيمنة، و تصوره الحاضر، الذي ينبغي ضبطه و تحديد معالمه؛ و على هذا البعدين ستتوزع مادة البحث بحول الله تعالى.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3647
Collection(s) :Sciences islamiques

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi حدبون محمد.pdffichier PDF124,51 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.