Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3262
Titre: جهود محمد عبد الله دراز في التفسير الموضوعي
Autre(s) titre(s): دراسة و تحليل
Auteur(s): بن عمار, محي الدين
Mots-clés: محمد عبد الله دراز
التفسير الموضوعي
Date de publication: 2012
Editeur: UB1
Résumé: يعد محمد عبد الله دراز من اهم اعلام الفكر الاسلامي المعاصر، الذي وظف منهج التفسير الموضوعي، و عمق التامل في القران، ليستخرج منه الاجابات الشافية و المواقف العلاجية العملية لمشكلات عصره؛ خاصة الخراب الاخلاقي الذي وقعت اوربا - و لا تزال و غيرها - في براثنه العفنة ذلك الزمان. و قد ترك لنا دراز مؤلفات متنوعة المجالات، عميقة الرؤية و الاثر، متشبعة بروح القران، و ملتمسة هديه و نظرياته الكاملة، و في مقدمتها "دستور الاخلاق في القران"، "و النبا العظيم"، و "مدخل الى القران الكريم"، و "حصاد قلم"؛ اذ عالج فيها الكثير من المعضلات النظرية، و المشكلات العملية من طريقي التفسير الموضوعي الاساسيين عنده؛ الموضوع القراني، ثم السورة القرانية. و قد برزت معالم منهجية واضحة و محددة عنده، توزعت بين اصول التفسير الموضوعي، و بين القواعد المنهجية، و الوسائل الالية، و الاهداف المقاصدية المرحلية او النهائية؛ فمن اصول التفسير الموضوعي عنده النظر الكلي و الاستيعاب الشامل لمحور الموضوعي القراني و عناصره الفرعية، و الرؤية الشاملة لنظام السورة المعنوي، و الخطة التفصيلية لهيكل الايات لمواقعها و السور بمراتبها، السابق لنزولها و ارتباطها بوقائعها و احداثها، ثم بيان الوحدة الادبية و المنطقية للنص القراني في كلا النوعين، ثم ثنائية الواقع و النص القراني انطلاقا و انتهاء، و من القواعد المنهجية و الوسائل الالية عنده، التناسب بوجوهه، و الاحصاء و التصنيف، و الكشف و التجميع، و الموازنة الموضوعية و الاسلوبية، ثم استخلاص الدروس و العبر المتمثلة في المواقف النظرية، و العلاجات العملية. اهتم دراز كذلك بقضية الوحدة في القران، او في السورة منه، و قدم مفاهيم تنظيرية لها تختلف عن مفاهيم التفسير الموضوعي اختلاف الفرع عن اصلهن تنوعا في الحدود المنهجية، لاختلاف تضاد بين اصلين متقابلين، و كان تعريفه لها يركز على معاني الائتلاف، و التناسق، و حسن التجاور بين المعاني المختلفة و تشكيل الصورة الحسنة التامة بين العناصر المتفرقة، و لم يشر الى الاجتماع حول النواة المركزية الا قليلا، مما دفع ببعض الدراسات المعاصرة ان تنفي الوحدة الموضوعية في منهجه التفسيري - رغم تحققها عنده تنظيرا و تطبيقا - وقد كان هدف دراز من الاهتمام بقضية الترابط العلائقي، و التناسب البنيوي، الرد على شبهات المستشرقين ضد ربانية و اعجاز هذا القران العظيم، ثم تلبسه بنزعة ادبية جلية غلبت فكره القراني لمفاهيم الوحدة، و مصطلحاتها الأدبية، كالوحدة العضوية، و الادبية، و البيانية، و البناء المتماسك و غيرها، بالاضافة الى كثرة تشبيهاته الادبية بالصورة، و الدمية و الحلة، و امثالها القياسية، و في ذلك خلاف بين الدارسين المعاصرين، متمثل في اشكالية نقل المفاهيم الانسانية من النص الادبي الى النص القراني. و قد توافقت المنهجية المرحلية التفصيلية في دراسات دراز القرانية للتفسير الموضوعي او للوحدة القرانية مع اغلب المنهجيات المعاصرة، ذلك انها كانت تنطلق جميعا من اصول فكرية واحدة من استحضارها للرؤية الشمولية و النظر الكلي، و التجميع الموضوعي، و التصنيف الاستقرائي، و الالتزام بثنائية الواقع و النص، و قد كان دراز مبدعا في بعضها كالتنبه على الخطة الهيكلية المسبقة، و استحضار النظام المنطقي النسقي، و المنهج التبليغي وفق قاعدة التعليم اسلوبا و ثمرات. كما قد ظهر قصوره المنهجي في كثير من معالم هذه المنهجية التفصيلية، من نقص استقراء، و خالفة للترتيب المصحفي او النزولي، و كثرة استطراد و خروج عن جو القران كثيرا على السنة النبوية و الفكر الاسلامي عموما، و ذلك من خلاله توسعه كثيرا في المقارنات على حساب التجميع و التصنيف النصي و الدلالي النسق. اهتم دراز كذلك بمفهوم الوحدة - خاصة على مستوى السورة -، و نادى بوحدة مزدوجة تتفرع الى وحدتين متلازمتين: الاولى ادبية ترابطية بنائية، و الثانية: منطقية موضوعية، معنوية، تكون تالية و ثمرة للوحدة الاولى. و تنوعت بذلك منهجيته في البحث عن الوحدتين من خلال خطتين متمايزتين؛ حيث كان مهتما - من خلال الوحدة الادبية العضوية - بابراز وجوه التعليق و التناسب بين موضوعاتها التفصيلية في تفسيره لسورة البقرة من كتابه "النبا العظيم"، و لم يبرز تفرد السورة بموضوع واحد في ارتباطاته العضوية و الفكرية، و انما ابرز ذلك في تفسيره لسور اخرى من كتابه "حصاد قلم". و قد راينا كيف ضعف عنده مفهوم التفرد للوحدة ضمن المفهوم الثلاثي لها: الارتباط، القوة، و التفرد، كما ضعفت عنده منهجية البحث عن الوحدة الموضوعية، فلم تظهر بصورة جلية، و لم يستكمل منهجية البحث فيها، لانه كان قد استنفد جهده في اظهار الوحدة العضوية الترابطية، و كان امله اثباتها ردا على شبهات المستشرقين، و اثباتا لاعجاز القران الادبي في هذا الجانب. كما انه لم يستحضر كل الحيثيات المنهجية في دراسته لموضوعات السور الست المفسرة من كتابه "الحصاد"، و هذا ما يعني تجزيئيته في الاستعانة بكل العوامل و القواعد المنهجية المحققة للوحدة الموضوعية. و رغم كله ذا فقد قدم دراز دراسات رائعة في التفسير الموضوعي، و كان له نظر ثابت في الوصول على مبادئ القران و مواقفه النظرية و العملية للمشكلات الانسانية المتنوعة، كما كان مشبعا بروح القران، و ملتزما بحدوده و اصوله، و مقدما افكارا سابقة على زمنه، و دراسات اقرانه، مما ترك بصمات قوية في الدراسات المعاصرة للتفسير الموضوعي، او للفكر الاسلامي - بصفة عامة - نوهت بفضله و جهده، و تاصيلاته التنظيرية، و دراساته التطبيقية في هذا المجال. و الحمد لله رب العالمين. Mohammed Abdullah Draz is one of the most distinguished personalities of the contemporary Islamic thought, who employed the approach of an objective interpretation of the Quran, and deepened meditation in it, from which he extracted answers and attitudes as a healing process for the problems of his era, in particular Ethical decay, which took and still taking place in Europe and other places. Draz has left books in miscellaneous areas, with deep vision and impact, saturated in the spirit of the Quran, and seeking its guidance and full theories, first and foremost, "The constitution of Ethics in the Holy Quran", "The Great News", "The introduction to the Holy Quran", and "harvest of a Pen". His books dealt with a lot of theoretical dilemmas and problems through the process of an objective interpretation divided into the Quranic theme and the Quranic SURA. A clear and specific methodological features has emerged with Draz, they were distributed among: the assets of an objective interpretation, the methodological rules and Mechanisms, and the temporary or final objectives. The objective interpretation for him is the full vision and comprehension of the heart of the Quranic theme and its branches. Besides, the comprehensive vison of the moral system of SURA, and the detailed plan of the verses - their structure and position, also former revelation and its link with the events described, and showing the literary unity and logic of the Quranic text in both types, then the bilateral reality and the Quranic text starting and ending. The methodological rules and Mechanism for him also are the proportionality with its modes, statistics and classification, disclosure and the collection, substantive and stylistic balance, and then drawing lessons such as the theoretical attitudes, and practical remedies. Draz also paid attention to the Unity in Quran, or in the SURA, and he suggested theoretical concepts to it different from the concepts of an objective interpretation, a difference of section and its origin as a diversity in the methodology, because of the different incompatible two opposite originals, defined that by focusing on the meanings of the coalition, and consistency, good proximity between different meanings and the formation of the full good picture between the miscellaneous elements. He did not refer to the meeting on the core only slightly, prompting some contemporary studies that deny the substantive unity in his interpretative approach - despite that it was achieved theoretically and practically. The goal from Draz attention to the issue of interdependence conversation and the proportional structure is to respond the suspicious of the orientalists against the diviner and miraculous of this great Quran. and then the overwhelming of his literary style on the Quranic thought concerning the notion of unity and its literary terminology, like unity, coherence, construction and others, in addition to the large number of literary comparisons through the picture ... which lead to a disagreement between contemporary scholars, at the level of the transfer of humanitarian concepts from the literary text to the Quranic text. Draz detailed methodology in Quranic studies of the substantive interpretation or the Quranic Unity agreed with most of contemporary methodologies, as they were all starting from one intellectual vision recovering the general and total view, besides substantive collection, extrapolation classification, and commitment to reality and text, Draz was creative in some like setting a pre-structural plan, bringing the logic order, and the notification curriculum according to the rule of education - method and results. Systematic shortcomings also has appeared in many of the features of his detailed methodology, from a lack of extrapolation, and contrary to the holy book arrangement or downward, frequent aside and exit from the atmosphere of the Quran and the Sunna and Islamic thought in general, because of his expansion in the comparisions at the expense of the textual collection and compilation. Draz cared also about the concept of Unity - in particular at the level of SURA - and he called for a double unity that derives to two twin units: first literary of mutual interdependence construction, and the second: logical objective and moral, being next and the fruit of the initial unit. As a result his methodology diversified in the search for two units through two distinct plans; he was interested in - through literary unity - by highlighting the faces of the commentary and proportionality between its detailed themes in the interpretation the cow SURA in his book "Great News", he did not highlight the uniqueness of theme in this SURA according to his membership and intellectual engagements, but highlighted this in his interpretation of other SURAS in his book "Harvest of a Pen". We have seen how the concept of exclusivity of the unit has weakened within its triangular concept of: the association, the force, and exclusivity, also his search methodology for the subtantive unity has weakened, so it did not show clearly, and he did not complete research methodology in it, because he has exhausted his efforts in showing the associative membership unity, it was his hope to prove in response to suspicions of the Orientalists, and proof the literary miraculous of the Quran in this aspect. Also he did not mind all the reasoning methodology in his study of the topics of the six interpreted SURAS in his book "The Harvest", and this means his fractionation in the use of all the methodological factors and rules that achieves the substantive unity. Despite all of this, Draz provided wonderful studies in the objective interpretation, and had a fixed view in access to the principles of Quran and its theoretical and practical attitudes of the miscellaneous human problems, as he was imbued with the spirit of the Quran, committed to its Hudud and assets, introducing ideas prior to his time, and studies of his peers, leaving strong prints in contemporary studies of the substantive interpretation, or the Islamic Thought - generally noted - thanks to him, to his efforts, his endoscopic rooting, and his applied studies in this domain. Thanks to Allah, the Lord of the worlds.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/3262
Collection(s) :Sciences islamiques

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi بن عمار محي الدين.pdffichier PDF4,12 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.