Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/310
Titre: فاعلية برنامج تدريبي في تعديل إضطراب النشاط الزائد المصحوب بتشتت الإنتباه
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ المرحلة الإبتدائية
Auteur(s): تواتي, فايزة
Mots-clés: الفعالية
البرنامج التدريبي
التعديل
إضطراب تشتت الإنتباه المصحوب بالنشاط الزائد
الأطفال
A.D.H.D: Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Training program
Children
Behavior modification
Date de publication: 2020
Editeur: UB1
Résumé: The study aimed to identify the effectiveness of a training program in modifying Attention deficit hyperactivity disorder among children aged 12 years, followed the experimental design based on a comparison between two experimental and control groups, each group consisted of ten children, to achieve the purposes of the study the following tools were prepared: Translation and codification of The Conners 3rd Edition scale, the third revised version of symptoms of (DSM-5) on the Algerian environment, and the preparation of a scale of criteria for the diagnosis of symptoms of DSM-5, Attention deficit hyperactivity disorder in the Fifth Statistical and Diagnostic Manual, and its codification also on the Algerian environment, the legalization of both Vineland S. Adaptive Behavior and Intelligence Test Otis - Lennon Image (C), a behavior modification based training program was designed based on the diagnosis of the Conners-3 Scale-Diagnostic 3rd Edition of Attention deficit hyperactivity disorder (DSM-5) symptoms, the results of the statistical treatment of the study indicated that The effectiveness of the training program applied in modifying Attention deficit hyperactivity disorder to the standard and typical level, where the volumes of the effects of the estimated capacity in the partial ETA box are a statistically and powerful function of the training program in modifying Attention deficit hyperactivity disorder according to the estimates of both mothers and teachers, which It came respectively equal: the partial ETA squared = (.741, .793) for Attention, and (.655, .604) for hyperactivity . هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي في تعديل اضطراب تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد لدى الأطفال البالغين من العمر 12 سنة، اتبع التصميم التجريبي القائم على المقارنة بين مجموعتين تجريبية وضابطة، حيث تكونت كل مجموعة من عشرة أطفال، ولتحقيق أغراض الدراسة تم إعداد الأدوات التالية: ترجمة وتقنين مقياس كونرز- 3 المعدل الإصدار الثالث على البيئة الجزائرية، و اعداد سلم معايير تشخيص أعراض اضطراب تشتت الانتباه مع النشاط الزائد بالدليل الإحصائي والتشخيصي الخامس وتقنينه أيضا على البيئة الجزائرية، وتقنين كل من مقياس فينلاند للسلوك التكيفي واختبار الذكاء أوتيس لينون الصورة (ج)، تم تصميم برنامج تدريبي قائم على تعديل السلوك بناءا على تشخيص مقياس كونرز- 3 المعدل الإصدار الثالث لأعراض تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد، دلت نتائج المعالجة الإحصائية للدراسة على فعالية البرنامج التدريبي المطبق في تعديل اضطراب تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد إلى المستوى المعياري والنموذجي، إذ أن أحجام آثار البرنامج التدريبي المقدرة بمربع ايتا الجزئي دالة احصائيا وقوية؛ في تعديل اضطراب تشتت الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد، حسب تقديرات كل من الأمهات والمدرسين والتي جاءت مساوية على التوالي : مربع ايتا الجزئي= ( 741.،793.) بالنسبة لتشتت الانتباه، و(655.،604.) بالنسبة للنشاط الزائد .
URI/URL: http://localhost/xmlui/handle/123456789/310
Collection(s) :Sciences humaines [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Faiza Touati.pdffichier PDF13,68 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.