Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/277
Titre: إستراتيجية تصحيح المدركات المشوهة لنماذج السلطة وتعديل السلوك الإجرامي لدى الأحداث ذوي الخطورة الإجرامية
Autre(s) titre(s): دراسة عيادية تجريبية بمركز الملاحظة والتوجيه في الوسط المفتوح في بعض ولايات الشرق
Auteur(s): لبرارة, إيمان
Mots-clés: الخطورة الإجرامية
إستراتيجية تصحيح المدركات المشوهة
الأحداث
تعديل السلوك الإجرامي
Date de publication: 2020
Editeur: UB1
Résumé: The present study aimed at determining the effect of a strategy within a cognitivo-behavioral program meant to correct juvenile distorted perceptions about different types of authority as well as to amend their behavior, if at risk of engaging in criminal acts. The study was based on an experimental method. The procedure consisted in a comparison between pre-measurement and postmeasurement data findings gathered from an experimental group whose members were involved in the strategy program, and a control groups. Each group consisted of ten young people, ranging from 8 to 17 years old, within a child protecting center. The data gathering tools were; interviews, questionnaires, one centered on the juvenile's perceptions of the authority types, and the other on the risk of criminal behavior. Finally, a strategy was designed within a cognitivo-behavioral program meant to correct distorted perceptions of authority and reduce risks of juvenile criminal behavior. The findings showed the following results: 1. Implementing the strategy of correcting distorted perceptions about authority types had a statistically significant positive impact by reducing risks of juvenile criminal behavior. 2. There were statistically significant differences among the experimental group in mean scores between the pre and post measurements as to perceptions of authority. 3. There are statistically significant differences within the experimental group as to Criminal behavior risk. Between pre and post measurement mean scores. 4. There are statistically significant differences between the experimental and control groups on the criminal behavior risk in post-measurement mean scores. 5. There are statistically significant differences between the experimental and the control groups as to Perceptions of Authority types in the postmeasurement mean scores. تهدف الدراسة الحالية إلى بيان تأثير استراتيجية تعتمد برنامج معرفي سلوكي في تصحيح المدركات الموهة لنماذج السلطة وتعديل السلوك الإجرامي لدى الأحداث ذوي الخطورة الإجرامية . منهج الدراسة : اعتمدت الباحثة في هذه الدراسة على المنهج التجريبي و ذلك بالإعتماد على إيجاد الفروق بين القياس القبلي و القياس البعدي لدى مجموعة تجريبية تم إشراك أفرادها في برنامج الأستراتيجية و مجموعة ضابطة الأدوات المستخدمة في الدراسة : المقابلة . استبيان مدركات نماذج السلطة لدى الأحداث من إعداد الباحثة استبيان الخطورة الإجرامية لدى الأحداث من إعداد الباحثة . استراتييجية تعتمد برناج معرفي سلوكي قامت الباحثة بتصميمه يهدف إلى تصحيح المدركات المشوهة لنماذج السلطة و خفض درجة الخطورة الإجرامية لدى الأحداث . عينة الدراسة : تتألف عينة الدراسة من مجموعتين الأولى تجريبية و الثانية ضابطة حيث تتكون كل مجموعة من عشرة أحداث تتراوح أعمارهم من 8 إلى 17 سنة متواجدين بمركز لحماية الطفولة . نتائج الدراسة : 1. يوجد تأثير دال إحصائيا لتطبيق الإستراتيجية في تصحيح المدركات المشوهة لنمااذج السلطة وخفض درجة الخطورة الإجرامية لدى الأحداث . 2. توجد فروق دالة احصائيا بين متوسطات درجات الأحداث في المجموعة التجريبية على استبيان مدركات نماذج السلطة بين القياس القبلي و البعدي . 3. توجد فروق دالة احصائيا بين متوسطات درجات الأحداث في المجموعة التجريبية على استبيان الخطورة الإجرامية بين القياس القبلي و البعدي 4. توجد فروق دالة احصائيا بين متوسطات درجات الأحداث بين المجموعتين التجريبية و الضابطة على استبيان الخطورة الإجرامية في القياس البعدي . 5. توجد فروق دالة احصائيا بين متوسطات درجات الأحداث بين المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة على استبيان مدركات نماذج السلطة في القياس البعدي.
URI/URL: http://localhost/xmlui/handle/123456789/277
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Imane Leberrara.pdffichier PDF22,46 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.