Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/2694
Titre: أثر بيداغوجيا اللعب في زيادة الدافعية للتعلم و تنمية مهارات التفكير الإبتكاري لدى تلاميذ السنة الأولى إبتدائي
Autre(s) titre(s): مادة الرياضيات نموذجا
دراسة تجريبية بمدرسة طريق الطلبة - بأولاد عدي لقبالة - ولاية المسيلة
Auteur(s): سعودي, أحمد
Mots-clés: اللعب
بيداغوجيا اللعب
الدافعية
الدافعية للتعلم
التفكير
الإبتكار
التفكير الإبتكاري
مهارات التفكير الإبتكاري
الرياضيات
تلاميذ السنة الأولى إبتدائي
مدرسة طريق الطلبة - بأولاد عدي لقبالة - ولاية المسيلة
Date de publication: 2017
Editeur: UB1
Résumé: هدفت الدراسة إلى الكشف عن حجم أثر برنامج يستند إلى بيداغوجيا اللعب في زيادة الدافعية لتعلم الرياضيات، و تنمية التفكير الابتكاري و مهاراته (طلاقة، مرونة، و أصالة)،كما بحثت فيما إذا كان هناك ارتباط بين زيادة الدافعية و نمو الابتكار، و لهذا الغرض تم استخدام المنهج التجريبي، حيث طبقت الدراسة على عينة قوامها 18 متعلما و متعلمة من المستوى الأول الابتدائي للموسم الدراسي 2016/2015 و اعتمدت التصميم التجريبي ذا المجموعة الواحدة (ضابطة و تجريبية في آن واحد)، و لرصد السلوكات الدالة على دافعية تعلم الرياضيات قبل و بعد تطبيق البرنامج استخدمت شبكة ملاحظة تم بناؤها من قبل الطالب استنادا إلى التراث النظري و الدراسات السابقة و كذا جملة من مقاييس الدافعية شائعة الاستعمال، و وجد أنها تتميز بدرجتي صدق و ثبات عاليتين، في حين تم القياس القبلي و البعدي للابتكار و مهاراته باستخدام اختبار تورانس بصورته الشكلية (أ)، و ذلك بعد تقنينه على البيئة الجزائرية و على فئة الأطفال الذين يقدر معدل أعمارهم ب 06 سنوات و 03 أشهر و نصف، و لمعرفة أثر هذا ،(t. test) البرنامج تم توظيف جملة من الأساليب الإحصائية مثل المتوسط الحسابي، و الانحراف المعياري، اختبار لحساب الفروق، و معامل ارتباط بيرسون للدلالة على العلاقة بين الدافعية و الابتكار، و لبيان (z) و ولكوكسن و بعد تحليل البيانات المتحصل عليها و تفسيرها توصلت الدراسة إلى ،(Ƞ حجم هذا الأثر تم حساب مربع إيتا (2 جملة من النتائج، أهمها: وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات التطبيقين القبلي و البعدي في الدرجة الكلية للتفكير الابتكاري و مهاراته، و الدرجة الكلية للدافعية الداخلية للتعلم و مستوياتها لصالح التطبيق البعدي، كما كشفت عن حجم أثر كبير للبرنامج في المتغيرين السابقين، الشيء الذي يؤكد فاعلية البرنامج المستند إلى بيداغوجيا اللعب في زيادة الدافعية لتعلم الرياضيات و تنمية مهارات التفكير الابتكاري. في حين لم تكشف عن وجود فروق بين الذكور و الإناث في كل من الدافعية و الابتكار تعزى للبرنامج، كما بينت ضعف العلاقة بين زيادة الدافعية و نمو الابتكار، و بناء على هذه النتائج أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام ببيداغوجيا اللعب و إدماجها ضمن المساعي و الاستراتيجيات التعليمية لتعلم الرياضيات، بل و توسيعها إلى مختلف الأنشطة و المستويات، مع التأكيد على ضرورة إستثارة دوافع المتعلمين، و الاهتمام بتنمية الابتكار و المبتكرين، و اقترحت كذلك إجراء دراسات شبيهة بالدراسة الحالية في أنشطة أخرى، مع إدراج متغيرات غير التفكير الابتكاري، و دراسات مقارنة بين التعلم ببيداغوجا اللعب و أساليب تعلم أخرى، و كذا توظيفها في علاج مشكلات بعض الفئات الخاصة كالموهوبين، و المتأخرين دراسيا، و بطيئي التعلم. The study aims at discovering the influence of a based-playing pedagogy program in raising the motivation to study mathematics and promoting creative thinking and its skills (fluency, flexibility, and originality), also it searched further about the relationship between motivation raising and creative thinking growth using experimental method on a sample of 18 learners of the first grade of the school year 2015/2016, using experimental design of the only one group (restrictive and experimental at once). In order to know the behaviours that show mathematics learning motivation before and after applying the programme, the student used an observation arena build by him conforming to theoretical and recent studies as well a group of widely used motivation measurements. The result was that it has a higher degree of stability and sincerity; meanwhile before and after measurement was made for creative thinking and its skills, using Torrens test in its formal figure (A). This was made after its integration in the code of Algerian ecology and on children aging between three months and half and six years. In order to discover the programme influence, many statistical ways as the arithmetic mean , the standard deviation, the T.test, and the test of Wilcoxon (Z) to calculate the differential study and the correlation quotient,in order to measure the relation between motivation and creativity, In ordre to show the size of the effect, we calculated ETA squae (Ƞ2(. After data collection analysis and explanation, many results were achieved such as: differences of statistical meaning exist between average degrees of pre and post application in global degree of creative thinking and its skills, as well global degree of internal motivation for learning and its levels for the sake of pre-application. It also revealed the higher influence of the programme in the previous variables, which confirms the effectiveness of the programme based upon playing pedagogy in raising the motivation to study mathematics and promoting creative thinking and its skills. Hence; it does not reveal any differences between boys and girls in both motivation and creative thinking due to the programme, as well, it reveals the double connection between motivation increase and creative thinking growth. The study recommended, according to these results, the importance of playing pedagogy and its integration in strategies and aims to learn mathematics, therefore to emancipate it to the diverse activities and levels, ensuring the necessity to appeal learners’ motivation, paying attention to promote creative thinking and creators. It also proposed the realization of similar studies in other activities, including variables other than creative thinking and comparative studies between learning via playing pedagogy and other learning manners, in addition to its utilization in some specific groups problems cure such as talented people, latecomers curriculum, and slow learning people.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/2694
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi أحمد سعودي.pdffichier PDF36,06 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.