Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/259
Titre: أثر سياسات المزيج التسويقي لخدمة النقل على تنمية سلوك مسؤول لدى الأفراد
Autre(s) titre(s): (ETUSA) دراسة حالة المؤسسة العمومية للنقل الحضري والشبه حضري للجزائر العاصمة
Auteur(s): دواس, نادية
Mots-clés: تسويق النقل
المزيج التسويقي للنقل
التنمية المستدامة
السلوك المسؤول
ETUSA مؤسسة النقل الحضري والشبه حضري
Transport marketing
Transport marketing mix
Sustainable development
Responsible behavior
ETUSA
Date de publication: 2019
Editeur: UB1
Résumé: This study dealt with the subject of marketing mix as a factor affecting the behavior of individuals. It aimed to know the extent to which it is possible to influence the individuals under study and motivate them to adopt responsible behavior in transport. The researcher relied on a combination of questionnaire and interview tools, The interview was addressed to the transport authorities in Algiers, Such as to the Ministry of Transport, the Directorate of Transport, officials of the Urban and Semi-Urban Transport Corporation of Algiers (ETUSA). In addition to a questionnaire for tires in the organization, In addition to a questionnaire for individuals using mass transit that was distributed to a random sample and retrieved 387 questionable questionnaires. Data analysis and hypothesis testing were performed using a number of statistical methods in the SPSS program. The study proved that ETUSA has positive attitudes towards adopting the requirements of the marketing mix, which also proved its impact on the behavior of the individuals under study. At the micro level, the study showed differences in both the general and behavioral characteristics of ETUSA bus users and their responsible behavior. تناولت هذه الدراسة موضوع المزيج التسويقي كعامل مؤثر على سلوك الأفراد. فهدفت إلى معرفة مدى إمكانية التأثير في الأفراد محل الدراسة ودفعهم لتبني سلوك مسؤول في النقل. حيث اعتمدت الباحثة على مزيج من ادتي الاستبيان والمقابلة حيث وجهت المقابلة إلى الجهات المسؤولة على النقل في الجزائر العاصمة على غرار وزارة النقل، مديرية النقل، مسؤولي مؤسسة النقل الحضري وشبه حضري بالجزائر العاصمة إضافة إلى استبيان وجه لإطارات بالمؤسسة، إضافة إلى استبيان للأفراد مستعملي النقل الجماعي تم توزيعه على عينة عشوائية وسترجاع 387 استبانة قابلة للتحليل، وتم تحليل المعطيات واختبار الفروض باستخدام عددا من الأساليب الإحصائية في برنامج . أثبتت الدراسة أن مؤسسة النقل الحضري و شبه حضري لها توجهات إيجابية لتبني متطلبات المزيج التسويقي والذي اثبت الدراسة أيضا اثره على سلوك الأفراد محل الدراسة. أما على المستوى الجزئي أظهرت الدراسة وجود فروق بالنسبة لكل من الخصائص العامة والخصائص السلوكية لمستعملي حافلات مؤسسة النقل الحضري و شبه حضري والسلوك المسؤول لديهم.
URI/URL: http://localhost/xmlui/handle/123456789/259
Collection(s) :Sciences économiques [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
ec Nadia Douas.pdf.pdffichier PDF8,06 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.