Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/246
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorشلواش, سمراء-
dc.date.accessioned2020-09-28T09:53:20Z-
dc.date.available2020-09-28T09:53:20Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://localhost/xmlui/handle/123456789/246-
dc.description.abstractThe teaching of the Arabic language is one of the core topics, which has received an abundant share of research and studies within the fields of educational systems, and the textbook is one of the most important tools on which the educational learning process is based. Because its content is related to important studies in the field of teaching and learning language activities, and the process of analyzing and evaluating it is useful in revealing weaknesses to work on removing them and strengths to maintain and support them, so the aim of the study was to uncover the most important contents of reform that came in the second generation curriculum for language book The Arabic language for the first year of intermediate education, by working on evaluating the linguistic activities included within it, and this is what made the study finally reach a set of conclusions, among them: Among the advantages of the second generation curriculum is the development of the field of speech understanding and production, which contributes to building the language of communication and developing the skill of listening For the learners, most of the texts contained within the linguistic activities are abstract texts, which are subject to some ambiguity and complexity, and did not take into account in their selection the level of the learners and their preferences, the disproportionate share of the integration of the learners' tribal gains with their expressive achievements . تعليمية اللغة العربية من المواضيع الجوهرية، التي نالت نصيبا وافرا من الأبحاث و الدراسات ضمن حقوق المنظومات التربوية، و الكتاب المدرسي من أهم الوسائل التي ترتكز عليها العملية التعليمية؛ لأن محتواه يرتبط بالدراسات المهمة في ميدان تعليم و تعلم أنشطة اللغة، و تفيد عملية تحليله و تقييمه في الكشف عن نقاط الضعف للعمل على إزالتها و نقاط القوة للإبقاء عليها و دعمها، لذلك كان الهدف من الدراسة هو الكشف عن أهم مضامين الإصلاح التي جاء بها منهاج الجيل الثاني لكتاب اللغة العربية للسنة الأولى من التعليم المتوسط، من خلال العمل على تقييم الأنشطة اللغوية المدرجة ضمنه، و هذا ما جعل الدراسة تتوصل في الأخير إلى مجموعة من الاستنتاجات من بينها: من ايجابيات منهاج الجيل الثاني استحداث ميدان فهم المنطوق و إنتاجه الذي يسهم في بناء لغة التواصل و تنمية مهارة الإستماع لدى المتعلمين، معظم النصوص الواردة ضمن الأنشطة اللغوية نصوص مجردة، يعتريها بعض الغموض و التعقيد، و لم يراع في انتقائها مستوى المتعلمين و ميولاتهم، عدم تناسب حصة إدماج المكتسبات القبلية للمتعلمين مع منجزاتهم التعبيرية.fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectالكتاب المدرسيfr_FR
dc.subjectالأنشطة اللغويةfr_FR
dc.subjectالمتعلمfr_FR
dc.subjectمناهج الجيل الثانيfr_FR
dc.subjectTextbookfr_FR
dc.subjectLanguage activitiesfr_FR
dc.subjectLearnerfr_FR
dc.subjectSecond generation curriculumfr_FR
dc.titleتعليمية أنشطة اللغة العربية في منهاج الجيل الثاني من الكتاب المدرسي سنة أولى متوسطfr_FR
dc.title.alternativeدراسة تقييميةfr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Langue, littèrature arabes et des arts [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
le Samra Chellouache.pdf.pdffichier PDF12,88 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.