Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/234
Titre: الصورة الفنية في السرد النسوي الجزائري المعاصر
Auteur(s): بن حداد, موسى
Mots-clés: التصوير
الصورة السردية
الصورة الشعرية
التقنيات
الأنماط
التشكيل
البلاغة
الأجناس السردية
الكتابة النسوية
Photography
Narrative
Poetry
Techniques
Patterns
Composition
Rhetoric
Narrative races
Feminist writing
Date de publication: 2019
Editeur: UB1
Résumé: This research focuses on the season: "The artistic picture in the contemporary Algerian feminist narrative" on the issues of narrative photography and image, which has not received their luck as the case with the poetic side in the Arab world only recently, although the two terms are frequently visible in the critiques of some critical studies that Fiction and anecdotal works dealt with different mechanisms and approaches. However, the pioneers of the (Tetouan) episode played a big role in laying the foundations of this new orientation, where I turned to the books they produced interested in these subjects within the genre of the novel and the very short story to an urgent desire that led me to enter this field in an attempt to approach the narrative image as a new form of interest. Recent critics, standing on the geometry of narrative script formation; beyond him as a result of experimentation and dialogues of vision and perception. The study revolves around a major problem: How are the features of the narrative image defined in its general context in light of a comprehensive narrative rhetoric based on the aesthetic features and the specificity of the literary genus within the narrative field in which it is produced? I tried to gather the threads formed by the narrative rhetoric through what has been circulated about the fictional and anecdotal images in its partial framework and its expansion to include the rest of the races (story and short story and very short story) to find out the specificity of the narrative photography and picture within each sex, and then within the narrative domain in general -Determine the points of differentiation with its poetic picture counterpart from the starting points: composition, personality, sexual affiliation, and angle of interest. To answer them I saw that the research plan should be as follows: Introduction, then introductory chapter, two doors. The first section includes six chapters, while the second section contains five chapters, then a conclusion. I studied in the introductory chapter the transfer of attention from the poetic picture to the narrative image, and then associated issues and concepts, and the first section has studied the techniques of narrative photography in the narrative writing of contemporary Algerian feminist, where each technique represents a chapter, we provide the following :( Description, dialogue technique, visualization technique, diagnostic technique, symbol technology, interfering technique). In Chapter 2, I studied the patterns of the narrative picture in contemporary Algerian feminist narrative writing, where each style represented a chapter. Here are the following: (cinematography, portrait, location, time, event). Then concluded with a conclusion was the outcome of the most important findings and observations reached during the research phase. يركز هذا البحث الموسم ب: "الصورة الفنية في السرد النسوي الجزائري المعاصر" على مسألتي التصوير والصورة السرديين الذين لم ينالا حظهما من الاهتمام مثلما هو الشأن مع الجانب الشعري في الوطن العربي إلا مؤخراً رغم أن المصطلحين يتواتر حضورهما بشكل ملموس في ثنايا بعض الدراسات النقدية التي تناولت الأعمال الروائية والقصصية موظفة آليات ومناهج مختلفة. إلا أن رواد حلقة (تيطوان) لعبوا دورا كبيرا في إرساء دعائم هذا التوجه الجديد حيث تحول وقوفي على ما أنتجوه من مؤلفات تهتم بهذين المبحثين ضمن جنسي الرواية والقصة القصيرة جدا إلى رغبة ملحة دفعتني لولوج هذا المضمار محاولاً الاقتراب من الصورة السردية باعتبارها شكلاً جديداً شغل اهتمام النقاد في الآونة الأخيرة، والوقوف على هندسة التشكيل النصي السردي؛ بعده نتيجة لعمليات التجريب وحوارية الرؤية والتصور. تتمحور الدراسة حول إشكالية كبرى هي: كيف تتحدد ملامح الصورة السردية في إطارها العام في ظل بلاغة سردية نوعية شمولية مبنية على جمالية السمات وخصوصية الجنس الأدبي ضمن الحقل السردي الذي تنتج في إطاره؟ حاولت أن أجمع الخيوط المشكلة لنسيج البلاغة السردية من خلال ما تم تداوله عن الصو رتين الروائية والقصصية في إطارها الجزئي والتوسع بها لتشمل باقي الأجناس(القصة والقصة القصيرة والقصة القصيرة جدا) للوقوف على خصوصية التصوير والصورة السرديين ضمن كل جنس، ثم ضمن إطارالمجال السردي بصفة عامة، وتبيان نقاط التمايز مع نظيرتها الصورة الشعرية من منطلقات: التكوين، والسمات، والانتماء الجنسي، وزاوية الاهتمام. وللإجابة عنها رأيت أن تكون خطة البحث على النحو الآتي: مقدمة، ثم فصل تمهيدي، فبابين. يضم الباب الأول ستة فصول، بينما يضم الباب الثاني خمسة فصول، ثم خاتمة. درست في الفصل التمهيدي انتقال الاهتمام من الصورة الشعرية إلى الصورة السردية، ثم ما يرتبط بهما من قضايا ومفاهيم، أما الباب الأول فقد درست فيه تقنيات التصوير السردي في الكتابة السردية النسوية الجزائرية المعاصرة، حيث تمثل كل تقنية منها فصلا، نوردها فيما يأتي:( تقنية الوصف، تقنية الحوار، تقنية التخييل، تقنية التشخيص، تقنية الرمز، تقنية التناص). في حين درست في الباب الثاني: أنماط الصورة السردية في الكتابة السردية النسوية الجزائرية المعاصرة، حيث مثل كل نمط فصلا. نذكرها فيما يأتي:( الصورة السينمائية، صورة الشخصية، صورة المكان، صورة الزمن، صورة الحدث). ثم ختمته بخاتمة كانت حوصلة لأهم النتائج والملاحظات التي توصلت إليها طيلة مرحلة البحث.
URI/URL: http://localhost/xmlui/handle/123456789/234
Collection(s) :Langue, littèrature arabes et des arts [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
le Moussa Benhaddad.pdf.pdffichier PDF4,69 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.