Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/214
Titre: فعالية بعض إستراتيجيات تعديل السلوك في تنمية مهارة توكيد الذات و الشعور بالأمن النفسي لدى التلاميذ ضحايا التنمر المدرسي
Autre(s) titre(s): دراسة تجريبية
Auteur(s): بن زروال, رانية
Mots-clés: إستراتيجيات تعديل السلوك
مهارة توكيد الذات
الشعور بالأمن النفسي
ضحايا التنمر المدرسي
Behavior modification strategies
Self- assertiveness skill
Psychological security feeling
School bulling victims
Date de publication: 2020
Editeur: UB1
Résumé: The present study aimed to identify the effectiveness of some behavior modification strategies in developing self- assertiveness skill and psychological security feeling among students of school bullying victims. The researcher used the experimental method with quasi- experimental design and two homogeneous groups (control and experimental) by pre and post tests. The study sample consisted of 30 pupils who were victims of school bullying, from primary school ( fourth and fifth year ) at Essani El-Saleh primary school in Lazro - Batna - were chosen in a purposive manner after they obtained the highest scores in the school bullying questionnaire and were randomly assigned to two homogeneous groups (control and experimental), where the homogeneity between them in the level of self- assertiveness skill and psychological security feeling, age, economic and sociocultural level. The program designed in this study was applied for two months and is based on some behavioral modification techniques from behavioral cognitive approach by collective counseling style. The study tools are : Self-assertiveness skill Questionnaire (prepared by the researcher). School Bullying victims Questionnaire (prepared by the researcher). The Psychological Security Feeling Questionnare (prepared by Aqil bin Sassi). Economic, Social and Cultural Level Form (prepared by Bashir Mammaria). Counseling Program prepared by the researcher The results are : 1. The proposed counseling program based on behavior modification strategies is effective in developing self- assertiveness skill among school bullying victims pupils, where the differences between the rank mean of the experimental and control groups were also significant and the calculated impact size is significant by rrb = 1. 2. The proposed counseling program based on behavior modification strategies is effective in developing psychological security feeling among school bullying victims pupils, where the differences between the rank mean of the experimental and control groups were also significant and the calculated impact size is significant by rrb = 1. 3. The counseling program based on behavior modification strategies is effective in reducing the scores on bullying school victims questionnaire among school bullying victims pupils where the calculated impact size was high by 1.05. هدف الدرلسة: هدفت الدراسة الحالية الى تحقيق هدف رئيسي و هو معرفة فعالية بعض استراتيجيات تعديل السلوك في تنمية مهارة توكيد الذات و الشعور بالامن النفسي لدى تلاميذ ضحايا التنمر المدرسي. منهج الدراسة: استخدمت الباحثة المنهج التجريبي بالتصميم الشبه التجريبي ذو مجموعتين متجانستين (ضابطة و تجريبية) باختبار قبلي و بعدي. عينة الدراسة: تكونت عينة الدراسة من 28 تلميذ ضحية للتنمر المدرسي مستوى الرابعة و الخامسة ابتدائي يتمدرسون في ابتدائية عيساني الصالح بلدية لازرو-باتنة- تم اختيارهم بطريقة قصدية بعد حصولهم على اعلى الدرجات في مقياس الوقوع ضحية للتنمر المدرسي، و تم توزيعهم عشوائيا الى مجموعتين متجانستين (ضابطة وتجريبية)، حيث روعي التجانس بينهما في مستوى مهارة توكيد الذات و الشعور بالامن النفسي، و العمرن و المستوى الاقتصادي و الاجتماعي و الثقافي، و البرنامج المصمم في هذه الدراسة استغرق تطبيقه 7 اسابيع بواقع جلستين، و هو يستند الى بعض فنيات تعديل السلوك ذات الاتجاه المعرفي السلوكي باسلوب الارشاد الجمعي. ادوات الدراسة: استخدمت الباحثة لاجراء الدراسة الحالية الادوات التالية: مقياس مهارة توكيد الذات (من اعداد الباحثة). مقياس الوقوع ضحية التنمر المدرسي (من اعداد الباحثة). . مقياس الشعور بالامن النفسي (عقيل بن ساسي). استمارة المستوى الاقتصادي و الاجتماعي و الثقافي (بشير معمرية). البرنامج الارشادي من اعداد الباحثة. نتائج الدراسة: توصلت نتائج الدراسة الى ما يلي: ان البرنامج الارشادي القائم على استراتيجيات تعديل السلوك كان فعالا في تنمية مهارة توكيد الذات لدى تلاميذ ضحايا التنمر المدرسي حيث كانت الفروق بين متوسطات رتب المجموعة التجريبية و الضابطة دال كما ان حجم الاثر المحسوب كبير بقيمة 1. ان البرنامج الارشادي القائم على استراتيجيات تعديل السلوك كان فعالا في زيادة الشعور بالامن النفسي حيث كانت الفروق بين متوسطات رتب المجموعة التجريبية و الضابطة دال كما ان حجم الاثر المحسوب كبير بقيمة 1. ان البرنامج الارشادي القائم على استراتيجيات تعديل السلوك كان فعالا في خفض الدرجات على مقياس الوقوع ضحية التنمر المدرسي حيث كان حجم الاثر المحسوب كبير بقيمة 1.05.
URI/URL: http://localhost/xmlui/handle/123456789/214
Collection(s) :Sciences humaines [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Rania Ben Zeroual.pdffichier PDF40,74 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.