Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1833
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorسعادنة, سكينة-
dc.date.accessioned2022-09-11T09:39:03Z-
dc.date.available2022-09-11T09:39:03Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1833-
dc.description.abstractيتمثل موضوع هذه الدراسة في بحث فاعلية برنامج تدريبي تعليمي لعلاج صعوبات الانتباه المصاحب لفرط النشاط الحركي لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين في المدارس، و قد انطلقت الدراسة من مجموعة من اهداف و هي : - بناء برنامج تدريبي تعليمي لعلاج صعوبات الانتباه المصاحب لفرط النشاط الحركي و التخفيف من حدته لذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين في المدارس. - اختبار البرنامج و التحقق تجريبيا من فعاليته في علاج صعوبات الانتباه و حدة فرط النشاط الحركي و تعديل السلوك الإندفاعي، و التعرف على مدى نجاعة الأنشطة التدريبية و فعاليتها على تنمية القدرات المعرفية و المهارات الأكاديمية و التحصيلية لأفراد المجموعة التجريبية . و لإختبار البرنامج المقترح أعتمدت الدراسة المنهج التجربي ذو التصميم الشبه التجريبي ، لعينتين مرتبطتين اخضعت لقياس قبلي و بعدي و تتبعي، و اجريت الدراسة على عينة تكونت من ( 10 ) اطفال ( 06 ) ذكور و ( 4 ) اناث ، و لتحقيق اهداف الدراسة استخدمت الباحثة مجموعة من الادوات تتمثل في: لتشخيص صعوبات الانتباه المصاحب لفرط النشاط الحركي بنسختيه (نسخة لتقدير الوالدين ، ونسخة لتقدير الأساتذة) و المعرب من طرف اخصائي التربية الاستاذ عبد الرحمان القوني ( conners ) مقياس التقدير لكونرز اختبار كولومبيا للذكاء . و قد توصلت الدراسة إلى نتائج spss v و لمعالجة بيانات الدراسة استخدمت الباحثة برنامج التحليل الاحصائي 20 التالية : 1- هناك أثر فعال للبرنامج التدريبي التعليمي في خفض فرط النشاط الحركي لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين في المدارس حيث وجد: - أن هناك فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات افراد المجموعة التجريبية بين القياسين القبلي والبعدي لخفض النشاط الحركي ( نسخة الوالدين ، نسخة الاساتذة ) لصالح القياس القبلي . 2- هناك أثر فعال للبرنامج التدريبي التعليمي في خفض الإندفاعية لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين في المدارس وتوصلت النتائج إلى : أ. وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات افراد المجموعة التجريبية بين القياسين القبلي و البعدي لخفض الاندفاعية ( نسخة الوالدين ، نسخة الاساتذة ) لصالح القياس القبلي . 3- هناك أثر فعال للبرنامج التدريبي التعليمي في خفض قصور الانتباه لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين في المدارس حيث: أ. تبين وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطات افراد المجموعة التجريبية بين القياسين القبلي و البعدي لخفض قصور الانتباه ( نسخة الوالدين ، نسخة الاساتذة ) لصالح القياس القبلي. - و كما اشارت نتائج حجم الاثر و معامل بلاك إلى درجات تتراوح من المرتفع إلى المتوسط الفاعلية و التأثير و استمرار فاعلية البرنامج حتى بعد التوقف من تطبيقه و تمت مناقشة و تفسير النتائج في ضوء الدراسات السابقة و التراث النظري و الظروف التجريبية، و اختتمت الدراسة ببعض الاقتراحات البحثية و التوصيات . The subject of this study is to examine the effectiveness of an educational training programme to address the difficulties of attention associated with hyperactivity in children with simple mental disabilities who are integrated into schools. The study is based on a set of general objectives: Build an educational training programme to address and mitigate attention difficulties associated with hyperactivity for those with simple mental disabilities integrated into schools. Testing the programme for experimental detection and verification of its effectiveness in addressing attention difficulties and hyperactivity, modifying impulsive behaviour, and identifying the efficacy and effectiveness of training activities in developing the cognitive, academic and immunological skills of the members of the pilot group. In order to test the proposed programme, the study adopted the pilot approach, which is similar to the pilot design, of two associated specimens that were subjected to pre- and post-measurement and tracking, and was conducted on a sample consisting of (10) children.(06) male and ( 04) female, the researcher used a range of tools: Conners' scale of estimation (to diagnose the difficulties of attention associated with hyperactivity in both versions (copy for parental appreciation, copy for teacher appreciation)) expressed by educationist Professor Abdurrahman Al-Quni Columbia's test of intelligence. To process the data of the study, the researcher used the statistical analysis programme spss v20. 1- There is an effective impact of the educational training programme in reducing hyperactivity in children with simple mental disabilities integrated into schools (parent version, teacher version): -There are statistically significant differences between the averages of the members of the experimental group between the tribal and post measurements of the reduction of motor activity (parent version, teacher version) in favour of tribal measurement. 2- There is an effective impact of the educational training programme in reducing impulse among children with simple mental disabilities integrated into schools (parent version, teacher version) The results were: - statistically significant difference between the averages of the members of the experimental group between the tribal and post-impulse reduction measurements (parent copy, teacher version) in favour of tribal measurement. 3 -There is an effective impact of the educational training programme in reducing attention deficit among children with simple mental disabilities integrated into schools (parent version, teacher version) where: - Found statistically significant differences between the averages of the members of the experimental group between the tribal and post measurements of the reduction of attention deficiencies (parent copy, teacher version) in favour of tribal measurement. -The results of the impact volume and BLACK factor also indicated degrees ranging from high to average effectiveness, impact and continued effectiveness of the programme even after its application had ceased. The findings were discussed and interpreted in the light of previous studies, theoretical heritage and empirical circumstances, and the study concluded with some research suggestions and recommendations.fr_FR
dc.publisherUB1fr_FR
dc.subjectالبرنامج التدريبي التعليميfr_FR
dc.subjectصعوبات الإنتباهfr_FR
dc.subjectفرط الحركةfr_FR
dc.subjectالإعاقة العقلية البسيطةfr_FR
dc.subjectالدمج المدرسيfr_FR
dc.subjectEducational training programfr_FR
dc.subjectAttention difficultiesfr_FR
dc.subjectHyperactivityfr_FR
dc.subjectMinor mental disabilityfr_FR
dc.subjectSchool integrationfr_FR
dc.titleفاعلية برنامج تدريبي تعليمي لعلاج صعوبات الإنتباه المصاحب لفرط الحركة لدى الأطفال ذوي الإعاقة العقلية البسيطة المدمجين في المدارسfr_FR
dc.title.alternativeدراسة شبه تجريبيةfr_FR
dc.typeThesisfr_FR
Collection(s) :Sciences humaines [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Sakina Saadna.pdffichier PDF3,53 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.