Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1832
Titre: فاعلية برنامج إرشادي_إعلامي مدرسي لبناء تصور للمشروع الشخصي للتلميذ في ضوء معايير الجودة
Autre(s) titre(s): دراسة تجريبية بمرحلة التعليم المتوسط
Auteur(s): دحماني, وهيبة
Mots-clés: البرنامج الإرشادي_الإعلامي
المشروع الشخصي للتلميذ
معايير الجودة
تلاميذ التعليم المتوسط
Information-counseling program
The pupil's personal project
Quality standards
Middle school pupils
Date de publication: 2021
Editeur: UB1
Résumé: The current study aims to identify the effectiveness of an informational school counseling program to build a perception of the student's personal project in light of quality standards through developing knowledge with self, and with academic, formative and professional environment. To test the proposed program, the researcher used the experimental method by one-group design, with pre-, post- and follow up tests. The informational school counseling program took 13 sessions at a rate of two sessions per week, and the participants number in the program was seven pupils of third year (middle school) . The study tools were : The perception of the student's personal project questionnaire prepared by the researcher, The informational school counseling program prepared by the researcher The study results are: 􀁸 The informational school counseling program is effective in building the pupil's personal project perception in light of the quality standards 1. _ There are statistically significant differences between pupils on the pupils's personal project perception questionnaire between the pre and post tests in favor of the post test. a. There are statistically significant differences in the self-knowledge of the group members between the pre and post tests in favor of the post test. b. There are statistically significant differences in the knowledge of the academic and formative environment among the group members between the pre and post tests in favor of the post test. c. There are statistically significant differences in knowledge of the professional environment among the group members between the pre and post tests in favor of the post test. _ The effect size and the effectiveness results also indicated a high degree of the effect and effectiveness 2. There are no statistically significant differences between pupils on the pupil's personal project perception questionnaire between the post and follow up tests. a. There are no statistically significant differences in the self-knowledge of the group members between the post and follow up tests. b. There are no statistically significant differences in the knowledge of the academic and formative environment among the group members between the post and follow up tests. c. There are no statistically significant differences in knowledge of the professional environment among the group members between the post and follow up tests. هدفت الدراسة الحالية الى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي_إعلامي مدرسي لبناء تصور للمشروع الشخصي للتلميذ في ضوء معايير الجودة من خلال تنمية المعرفة بالذات و بالمحيط الدراسي و التكويني و المهني. و لاختبار البرنامج المقترح اعتمدت الباحثة على المنهج التجريبي ذو المجموعة الواحدة بقياس قبلي و بعدي و تتبعي، حيث استغرق تطبيق البرنامج الإرشادي_الإعلامي المدرسي 13 جلسة بمعدل جلستين اسبوعيا، و قد كان عدد المشاركين بالبرنامج سبعة تلاميذ من تلاميذ السنة الثالثة متوسط. اما بالنسبة للادوات المستخدمة في هذه الدراسة فهي: 1- استبيان تصور المشروع الشخصي للتلميذ الذي تم بناءه من طرف الباحثة. 2- البرنامج الإرشادي_الإعلامي المدرسي لبناء تصور للمشروع الشخصي للتلميذ الذي تم بناءه من طرف الباحثة. كما تم استخدام عدة اساليب احصائية و التي تم حسابها باستخدام الحزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS. و قد توصلت الدراسة الى النتائج التالية: 1. للبرنامج الإرشادي_الإعلامي المدرسي فاعلية في بناء تصور للمشروع الشخصي للتلميذ في ضوء معايير الجودة حيث وجد: 1- ان هناك فروق ذات دلالة احصائية بين استجابات التلاميذ على استبيان تصور المشروع الشخصي للتلميذ بين نتائج القياسين القبلي و البعدي لصالح القياس البعدي. أ. ان هناك فروق ذات دلالة احصائية في معرفة الذات لدى افراد المجموعة التجريبية بين نتائج القياسين القبلي و البعدي لصالح القياس البعدي. ب. ان هناك فروق ذات دلالة احصائية في معرفة المحيط الدراسي و التكويني لدى افراد المجموعة التجريبية بين نتائج القياسين القبلي و البعدي لصالح القياس البعدي. ج. ان هناك فروق ذات دلالة احصائية في معرفة المحيط المهني لدى افراد المجموعة التجريبية بين نتائج القياسين القبلي و البعدي لصالح القياس البعدي. كما اشارت نتائج حجم الاثر و الفاعلية الى درجة مرتفعة من التاثير و الفعالية. 2. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين استجابات التلاميذ على استبيان تصور المشروع الشخصي للتلميذ بين نتائج القياسين البعدي و التتبعي. أ. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في معرفة الذات لدى افراد المجموعة التجريبية بين نتائج القياسين البعدي و التتبعي. ب. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في معرفة المحيط الدراسي و التكويني لدى افراد المجموعة التجريبية بين نتائج القياسين البعدي و التتبعي. ج. لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في معرفة المحيط المهني لدى افراد المجموعة التجريبية بين نتائج القياسين البعدي و التتبعي.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1832
Collection(s) :Sciences humaines [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Ouahiba Dahmani.pdffichier PDF2,59 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.