Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1828
Titre: المعوقات التنظيمية لتطبيق أساليب تنمية الموارد البشرية
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية بجامعة باتنة 1 الحاج لخضر
Auteur(s): فاطمي, مريم
Mots-clés: المعوقات التنظيمية
الموارد البشرية
تنمية الموارد البشرية
إدارة الموارد البشرية
جامعة باتنة 1 الحاج لخضر
Date de publication: 2022
Editeur: UB1
Résumé: هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مستوى المعوقات التنظيمية في جامعة باتنة 01 و مستوى تطبيق أساليب تنمية الموارد البشرية، ثم التعرف على مدى تأثير المعوقات التنظيمية على تطبيق هذه الأساليب حيث تضمن متغير المعوقات التنظيمية العناصر الآتية: "نمط القيادة، نمط الإتصال و المعلومات، مركزية القرارات، ظروف العمل"، أما متغير أساليب تنمية الموارد البشرية فتضمن كل من: "التكوين، الحوافز، النشاطات العلمية، تكنولوجيا التعليم". اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي و على العينة العرضية المقدرة ب 173 أستاذا دائم، كما تم الإعتماد على الإستبيان كأداة لجمع بيانات في تفريغ البيانات و تحليلها (SPSS الدراسة و على برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية ( 25 من خلال الأساليب الإحصائية المناسبة و خلصت الدراسة إلى النتائج الآتية: .مستوى المعوقات التنظيمية من وجهة نظر الأساتذة متوسط في جامعة باتنة 01 * مستوى تطبيق أساليب تنمية الموارد البشرية من وجهة نظر الأساتذة متوسط في جامعة باتنة * .01 هناك إختلاف في ترتيب المعوقات التنظيمية في جامعة باتنة 01 الحاج لخضر من وجهة نظر * الأساتذة. هناك إختلاف في ترتيب أساليب تنمية الموارد البشرية من حيث درجة تطبيقها من وجهة نظر * أساتذة جامعة باتنة 01 الحاج لخضر. تؤثر المعوقات التنظيمية المتعلقة بنمط القيادة على تطبيق أساليب تنمية الموارد البشرية في * جامعة باتنة 01 الحاج لخضر. تؤثر المعوقات التنظيمية المتعلقة بنمط الاتصال و المعلومات على تطبيق أساليب تنمية الموارد * البشرية في جامعة باتنة 01 الحاج لخضر. تؤثر المعوقات التنظيمية المتعلقة بمركزية القرارات على تطبيق أساليب تنمية الموارد البشرية * في جامعة باتنة 01 الحاج لخضر. تؤثر المعوقات التنظيمية المتعلقة بظروف العمل على تطبيق أساليب تنمية الموارد البشرية في * جامعة باتنة 01 الحاج لخضر. و على ضوء النتائج التي تمخضت عن الدراسة الحالية، ارتأت الباحثة أن تقدم مجموعة من * الاقتراحات و التي يمكن إيجازها في النقاط التالية: * ضرورة إقامة دورات تدريبية لمختلف فئات أعضاء هيئة التدريس" القدامى و الجدد" لتحسين مهاراتهم و تطوير كفاياتهم التدريسية. ضرورة الاهتمام أكثر بموضوعية تقييم أداء أعضاء هيئة التدريس، لأنه السبيل الوحيد لتحديد * فجوة الأداء و الكشف عن الاحتياجات التدريبية الفعلية لهم. تطوير الجامعة للهياكل التنظيمية و تصميم هياكل جديدة تتسم بالمرونة و ذلك لتتمكن من تعزيز * قدرتها على التكيف مع الظروف الطارئة و المستجدات الخارجية و الظروف البيئية التي تواجهها. ضرورة تجهيز بيئة عمل ملائمة، تتوفر على المتطلبات الأساسية التي تساعد عضو هيئة * التدريس على أداء مهامه على أكمل وجه. ضرورة وعي الجامعة بأهمية التنويع الواسع في الأدوات النفسية(تحفيز مادي ومعنوي) بهدف * مساعدة الموظفين بشكل عام و الأساتذة بشكل خاص على إظهار قدراتهم و الرفع من مؤهلاتهم. This study aimed to reveal the level of organizational obstacles at the University of Batna 01 and the level of application of human resources development methods, and then to identify the extent of the impact of organizational obstacles on the application of these methods, as the organizational obstacles variable included the following elements: “leadership pattern, communication and information pattern, centralization of decisions, Working conditions, as for the human resource development methods variable, it included: “training, incentives, scientific activities, educational technology.” The researcher relied on the descriptive approach and on the estimated random sample of 173 permanent professors. The questionnaire was also relied on as a tool for collecting study data and on the statistical packages program For Social Sciences (SPSS25) in data unloading and analysis through appropriate statistical methods, the study concluded the following results: * The level of organizational obstacles from the point of view of the professors is average at the University of Batna 01. * The level of application of human resource development methods from the point of view of professors is average at Batna University 01. * There is a difference in the arrangement of organizational obstacles at the University of Batna 01 Hadj Lakhdar from the point of view of the professors. * There is a difference in the order of human resources development methods in terms of the degree of their application from the point of view of the professors of the University of Batna 01 Haj Lakhdar * The organizational obstacles related to leadership pattern affect the application of human resource development methods at the University of Batna 01, Haj Lakhdar. * The organizational obstacles related to the communication and information pattern affect the application of human resource development methods at the University of Batna 01 Haj Lakhdar. * The organizational obstacles related to the centralization of decisions affect the application of human resources development methods at the University of Batna 01 Haj Lakhdar. * Organizational obstacles related to working conditions affect the application of human resource development methods at the University of Batna 01, Haj Lakhdar. In light of the results of the current study, the researcher decided to present a set of suggestions, which can be summarized in the following points: * The necessity of holding training courses for various categories of faculty members, "old and new", to improve their skills and develop their teaching competencies. * The need to pay more attention to the objectivity of faculty members performance appraisal, because it is the only way to identify the performance gap and reveal their actual training needs. * Developing the university's organizational structures and designing new structures that are flexible in order to be able to enhance its ability to adapt to emergency conditions, external developments and the environmental conditions it faces. * The necessity of preparing an appropriate work environment that meets the basic requirements that help the faculty member perform his duties to the fullest * The necessity of the university’s awareness of the importance of a wide variety of psychological tools (material and moral stimulation) in order to help employees demonstrate their abilities and raise their qualifications.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1828
Collection(s) :Sciences humaines [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Meriem Fatmi.pdffichier PDF2,15 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.