Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1611
Titre: المقدس و الدنيوي في روايات أمين الزاوي
Auteur(s): لعرافة, نزيهة
Mots-clés: الرواية
الرواية الجزائرية
النسق
النسق الثقافي
المقدس
الشخصية
الفضاء
الدنيوي
الجسد
الجاه
المال
الملك
السلطان
أمين الزاوي
رواية أمين الزاوي: حادي التيوس أو فتنة النفوس لعذارى النصارى و المجوس
رواية أمين الزاوي: نزهة الخاطر
رواية أمين الزاوي: الساق فوق الساق في ثبوت رؤية هلال العشاق
Date de publication: 2021
Editeur: UB1
Résumé: The novel represents a vast world that contains many variables and correlations. This world is inhabited by both unique and diverse characters within changing and sometimes contrasting temporal as well as spatial spheres. And by virtue of these artistic components and tributaries of narrative action, harmony and homogeneity are achieved, which indicates through its linguistic construction another mark of it i.e. being considered as a cultural phenomenon through which not only the underlying cultural structures of a community, but also the absolute expression about its life can be deduced. The fictional writing styles have multiplied and varied through time, which has led to the multiplicity and variety in the ways critics analyze and study them. Algerian literature is a reflection of the current social and cultural reality and an excavation in its cognitive textures, and because creative texts also fall within the intellectual construction of society, this study targets examples of novels written by the Algerian author “Amin Al-Zawi”. These novels have been selected first and foremost due to the fact that the social structure of the cultural group can be extrapolated. In addition, through them, the problematic of producing meaning between what is real and imaginary emerges, as the novelist charges things with the cultural connotations he wants, hence the study is in essence ‘culturalsemiotic’, on account of the fact that this approach has imposed new perceptions of the semiotic lesson based mainly on the study of cultural phenomena as communicative processes, and looking at the text on the basis that it is a sign thanks to which reality can be identified and its cultural structures can be evidenced, by focusing on cultural patterns and their internal and external relations, which gives human behavior significance and meaning within the system to which it belongs. The dichotomy of ‘the sacred and the mundane’ was the most appropriate topic for revealing the artistically implicit cultural patterns, which express a fictional universe similar to the cultural one, through which the human situation towards the universe, and its various behaviors, are revealed as part of a broad organization that frames its various social practices. Accordingly, the semiotics of culture is more like an explanatory cosmological network for the novelist within a cognitive reading based on conceptual dimensions that found their position thanks to cultural signs that led to the detection of cultural interactions with their various contradictions, and how context and format have great control over human action and therefore, through them, the social structure and its various prevailing and dominant cultural standards are revealed. تمثل الرواية عالما واسعا، يحتوي متغيرات عديدة و تعالقات كثيرة. تقطنه شخصيات متفردة و متنوعة ضمن فضاءات زمانية و مكانية متغيرة و متباينة احيانا، و بفضل هذه المكونات الفنية و روافد الفعل السردي، تحقق انسجامها و تجانسها، و الذي يدلل عبر بنائها اللغوي على وسم اخر لها، و هو عدها ظاهرة ثقافية، يمكن من خلالها استنتاج الانساق المضمرة للبنيات الاجتماعية لجماعة ثقافية معينة و التعبير الكلي و الشامل عن حياتها. لقد تعددت اساليب الكتابة الروائية و تنوعت و عبرها تعدد درسها النقدي، و لان الادب الجزائري انعكاس للراهن الاجتماعي و الثقافي و حفر في بنياته المعرفية، و لان النص الابداعي ايضا يندرج ضمن البناء الفكري للمجتمع، كانت الدراسة في نماذج من روايات الكاتب الجزائري "امين زاوي"، و قد وقع الاختيار عليها لاننا من خلالها يمكن ان نستنتج البنية الاجتماعية للجماعة الثقافية، و عبرها تبرز اشكالية انتاج المعنى بين ما هو حقيقي و ما هو تخييلي، فالروائي يشحن الاشياء بالمدلولات الثقافية التي يريدها، من هنا كانت الدراسة سيميائية ثقافية؛ لان هذا المنهج قام بفرض تصورات جديدة للدرس السيميائي القائم اساسا على دراسة الظواهر الثقافية بعدها عمليات تواصلية، و النظر الى النص على اساس انه علامة بفضلها يمكن تعيين الواقع و التدليل على بنياته الثقافية، بالتركيز على الانساق الثقافية و علاقاتها الداخلية و الخارجية، بما يعطي لسلوك الانسان دلالة و معنى ضمن المنظومة التي ينتمي اليها. لقد كانت ثنائية "المقدس و الدنيوي" الموضوع الانسب لكشف الانساق الثقافية المضمرة فنيا، و المعبرة عن كون روائي مماثل للكون الثقافي، فعبرها يتكشف الوضع الانساني ازاء الكون، و مختلف سلوكاته، بعده جزءا من تنظيم واسع يؤطر ممارساته الاجتماعية المختلفة، فكانت سيمياء الثقافة اشبه بشبكة كوزمولوجية مفسرة للروائي ضمن قراءة معرفية تستند على ابعاد مفهومية وجدت تموقعها بفضل علامات ثقافية قادت الى كشف تفاعلات ثقافية بمختلف متناقضاتها، و كيف ان السياق و النسق لهما سيطرة كبيرة على الفعل الانساني و بالتالي، فمن خلالها يتم كشف البناء الاجتماعي و مختلف معاييره الثقافية السائدة و المسيطرة.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1611
Collection(s) :Langue, littèrature arabes et des arts [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
le Naziha Larafa.pdffichier PDF2,8 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.