Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1517
Titre: التطور التاريخي للتدوين الفقهي المالكي في العصر الوسيط
Auteur(s): طيايبة, تقي الدين
Mots-clés: المذهب
الإمام مالك
المذهب المالكي
الفقه المالكي
التدوين
التدوين الفقهي المالكي
التطور التاريخي
العصر الوسيط
Date de publication: 2020
Editeur: UB1
Résumé: What distinguishes the Islamic Ouma (nation) from the rest of theworld is that its way of practice(s) / actionable performance(s) isconnected and related one to each other, where the current onesalwaysseek to study and look for what has been already done by theirpredecessors based on: redirection(s) and correction(s). Thus, theidentity of the late will not be built unless looking back at thosewho stepped up earlier.All this we can find it crystal clear in Imam Malek’s (mercy upon him)doctrine where Mudawana was , of course after Muataa, the law andmodel (regulation(s))on which they stand and refer in terms of eitherjurisprudence (legal system)or science and research. This set of rules(Mudawana) was their kernel and starting point since its firstappearance by Assadben Furat who heard it first time from Ibn AlKacem. Then, it became one of the doctrine’s pillars and a subject ofsearch and query. Once it reached him, Sahnoun took it straightway toIbn Al Kacem to hear it from its origin his own words as he is got itdirectly from Imam Malek. Thus, Sahnoun reorganized it in terms ofchapters, reformulation, and writing / printing. Furthermore, he addedsome of Malek’s comates opinions such as: Ashhab, and Ibn Wahb .Following the publication of the new version of Mudawana by Sahnoun, aset of books emerged in the same trend such as Al Mukhtasar by Ibn AbdAl Hakam on three main parts: big, medium, and small. Abu Bakr AlAbhari then showed his concern and explained the big volume. Thematter didn’t stop at this level, but a wave of products swept botheast and west and became references of Malekes (doctrine). Among thesepublications, ‘ Al Rissala’ (The Letter) by Ibn Abi Zaid Al Kairawani(mercy upon him) who wrote it upon a request from Mahrez when he askedhim to provide a summary of certain jurisprudent issues / matters origins and their branches.Eventually, writing knew a kind of stability after the publication ofIkd Al Djawahir Al Thamina by Ibn Shas. Finally, Khalil’s Al Mukhtasrcompleted the list through showing the Preferred and the Famousopinions in the Maliki School / doctrine, and all what came afterwards were just explanations and observations about this book. The Maliki school also went through stages: the rooting stage, the second stage is the branching stage, the third stage is the application stage, and the fourth stage is the revision stage. All this work contributed to the emergence of the Maliki schools, starting with the mother school, which is the Hijaz school (the madinna), then the Iraqi school, then the Egyptian school, then the Moroccan school of Andalusia, and each of these schools had characteristics that distinguish it from the other school. The Maliki jurisprudence has been divided into three stages, the first stage from the 2nd century AH - to the 3rd century AH, and this stage was characterized by the emergence of the Muwatta, the narrations on it, as the speakers were known to differ in the east and the west, and after the hearings the texts appeared, starting with the author, Muhammad ibn Ibrahim ibn Dinar al-Juhani, To the last book at this stage, which is the book of Hamdis bin Ibrahim While the second stage starts from s 3 AH - to s 6 AH, and these books classified at this stage can be divided into approved, reliable books, and books received by scholars with acceptance. Provisions for Ibrahim bin Ahmed bin Abdul Rahman Al-Gharnati. As for the third stage, it starts from Q6 AH - Q9 AH, this stage was known for its diversity in authorship, from the books on the doctrine of Malik, may God have mercy on him, the books on issues of dispute, and the works of practical jurisprudence. ان من اعظم ما يميز امة الاسلام عن غيرها من الامم ان سيرتها العلمية مترابطة حلقاتها من اول انطلاقتها الى ان يرث الله الارض و من عليها، يسعى اللاحق من علمائها الى دراسة ما خلفه سلفه تقويما و تصحيحا و بناء عليه، فلا تجد قطيعة و لا صراعا بين اجيال هذه الامة بل ان المتاخر منها لا يجد هويته و لا تتحقق ذاته الا بانتمائه الى من سبقه، و هذا يتضح لنا في مذهب الامام مالك، ايما اتضاح، و يتجلى لنا فيه كبلجة الصبح اللماح، فقد كانت المدونة اساس فقههم، و مبنى علمهم بعد الموطا، فهي نقطة انطلاقهم، و لبنة اساسهم فمنذ بداية ظهورها بتدوينها على يد اسد بن الفرات الذي سمعها من ابن القاسم في اول امرها، اتخذت اصلا للمذهب، فاهتم الكل بها و اراد الجميع الحصول عليها، و بمجرد وصولها الى الامام سحنون و اطلاعه عليها، ارتحل بها الى ابن القاسم قاصدا اياه، مبتغ سماعها منه، اذ ان اصلها هو سماعات ابن القاسم عن الامام مالك، فكان لسحنون مراده و مبتغاه، فاعاد صياغتها، و ذلك بتهذيبها و تبويبها و تدوينها، مع اضافة بعض اراء كبار اصحاب مالك فيها كاشهب و ابن وهب، مع مراجعة شاملة لابوابها. و بعد تاليف المدونة بعد المراجعة و التنقيح من طرف سحنون من طرف سحنون على شيخه ابن القاسم، ظهر بعده مؤلف مهم لابن عبد الحكم الذي الف المختصر، و هو على ثلاثة اقسام، كبير، و وسيط، و صغير، و قيظ الله من من عباده من اهتم به، و اولى العناية به و هو ابو بكر الابهري الذي شرح الكبير منه، و بعد هذه الفترة ظهر من الكتب المعتمدة عند المالكية التي كتب الله لها القبول و ذاع صيتها مشرقا و مغربا، مؤلف الرسالة لابن ابي زيد القيرواني رحمه الله، هذا الاخير الفها بطلب من محرز حينما طلب منه ان يكتب له جملة مختصرة من مسائل الفقه باعتبارها اصولا متبوعة بالفروع، ثم بعد ذلك عرف التاليف استقرارا بعدما ظهر مؤلف ابن شاس رحمه الله الموسوم بعقد الجواهر الثمينة، و ختمت هذه المؤلفات بمختصر خليل رحمه الله، الذي ذكر فيه الراجح و المشهور في المذهب، و كل المدونات التي جاءت بعده انما هي شروح و حواشي لهذا الكتاب. كما مر المذهب المالكي بمراحل: مرحلة التاصيل، و المرحلة الثانية هي مرحلة التفريع، و المرحلة الثالثة هي مرحلة التطبيق، و المرحلة الرابعة هي مرحلة التنقيح. كل هذا العمل اسهم في ظهور المدارس المالكية، بدءا من مدرسة الام و هي المدرسة الحجاز (المدينة)، ثم المدرسة العراقية، ثم المدرسة المصرية، ثم المدرسة المغربية الاندلسية، و كان لكل مدرسة من هذه المدارس خصائص تميزها عن المدرسة الاخرى. و اما التاليف في الفقه المالكي فقد قسمته على ثلاث مراحل، المرحلة الاولى من ق 2ه الى القرن 3ه، و تميزت هذه المرحلة بظهور الموطا، الروايات عليه، كما عرفت السماعات باختلافها مشرقا، و مغربا، و بعد السماعات ظهرت المتون، بدءا بمؤلف، محمد بن ابراهيم بن دينار الجهني، الى اخر كتاب في هذه المرحلة، و هو كتاب حمديس بن ابراهيم بينما المرحلة الثانية فانها تبدا من ق 3ه الى ق 6ه، و هذه الكتب المصنفة في هذه المرحلة يمكن تقسيمها الى كتب معتمدة، و معول عليها، و كتب تلقاها العلماء بالقبول، و تبدا مؤلفات هذه المرحلة، من اول مؤلف، و هو مؤلف يحيى بن يحيى، و تنتهي بكتاب الاجوبة في الاحكام لابراهيم بن احمد بن عبد الرحمن الغرناطي. اما المرحلة الثالثة، فتبدا من ق6ه - ق 9ه، هذه المرحلة عرفت بالتنوع في التاليف، من مؤلفات الذب عن مذهب مالك رحمه الله، و مؤلفات مسائل الخلاف، و مؤلفات الفقه العملي، و تبدا هذه المرحلة باول مؤلف هو الجامع بين الامهات لابن الحاجب، و تنتهي بمنتقى الاحكام لابن راشد القفصي.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1517
Collection(s) :Sciences islamiques [LMD]

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Taki-Eddine Tiaiba.pdffichier PDF66,18 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.