Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1472
Titre: ضوابط أسماء الله الحسنى و صفاته العليا
Autre(s) titre(s): جمعا و دراسة
Auteur(s): يسعد, حسين
Mots-clés: الضوابط
الأسماء
الحسنى
الأسماء الحسنى
الصفات
الصفات العليا
Date de publication: 2021
Editeur: UB1
Résumé: الحمد لله الذي له الصفات العليا و الاسماء الحسنى، و الصلاة و السلام على محمد صاحب المقام الاسنى، و على اله و صحبه خير من سار على نهجه الاسمى. اما بعد: فهذا بحث علمي يتناول موضوع التقعيد العقدي من جهة التنظير، كما ان له جانبا تطبيقيا على باب من اعظم الابواب التي تعرف الله بها الى خلقه، الا وهو باب الاسماء الحسنى و الصفات العليا، و ذلك من خلال استقراء و تتبع الضوابط المتعلقة بها، و لذا كان عنوان البحث: (ضوابط أسماء الله الحسنى و صفاته العليا - جمعا و دراسة - )، فمن هذا العنوان تبرز اشكالية رئيسة، و هي: ما هي الضوابط العقدية المتعلقة بباب الاسماء و الصفات، التي يصح الاستناد عليها تاصيلا و تاسيسا لمعرفة هذا الباب، من جهة مصدريته و الاحكام المتعلقة به تقريرا و حجاجا وفق منهج اهل الحديث؟ و يبرز عنه ايضا تساؤلات فرعية جزئية، و هي كما يلي: ما هي المراحل التي مر بها التقعيد العقدي، و خاصة في باب الاسماء و الصفات؟ و ما هي مصادر التلقي و الاستدلال في هذا الباب؟ و هل هي على درجة واحدة في الاحتجاج بها عند اهل الحديث؟ و هل هناك خصائص للضوابط العقدية المتعلقة بالاسماء دون الضوابط العقدية المتعلقة بالصفات او العكس؟ و هل هناك مواطن اتفاق و تناظر بين ضوابط الاسماء و ضوابط الصفات بحيث يصح اجراؤها على وزان بعضها؟ و ما هي الضوابط التي استند عليها في باب الحجاج و الرد و المناظرة لمن سلك مسلك اهل الحديث؟ فجاء الجواب عن هذه التساؤلات و غيرها مفصلا في مقدمة و خمسة فصول: اما المقدمة فذكرت فيها: اشكالية البحث، و اهمية الموضوع و اهدافه، و اسباب اختياره، و الدراسات السابقة حوله، و المنهج المتبع في هذه الدراسة، و المنهجية المتبعة في العمل فيه، و الصعوبات التي واجهتني في اثناء البحث، ثم خطة البحث. و بعد المقدمة تناولت في الفصل الاول تعريف المصطلحات، و دراسة التقعيد العقدي، فذكرت تعريف المصطلحات الاساسية و هي: (الضوابط، الاسماء الحسنى، الصفات) في اللغة و الاصطلاح، ثم المصطلحات ذات الصلة و هي: (القواعد، التقاسيم، الاصول) في اللغة و الاصطلاح، ثم الفروق بين هذه المصطلحات، و بعد ذلك عرجت على دراسة التقعيد العقدي، فتناولت مقومات القواعد و الضوابط العقدية و اقسامها، كما ذكرت مراحل التقعيد العقدي و طرقه. و بعدها تناولت في الفصل الثاني: الضوابط المتعلقة بمصادر التلقي و الاستدلال في باب الاسماء و الصفات، و قد قسمتها الى ضوابط متعلقة بمصادر التلقي و الاستدلال الاصلية، ذكرت تحتها خمسة ضوابط، جماعها الكتاب و السنة و الاجماع، و ما تعلق بالنصوص و ما تفرع عنها، ثم ذكرت ضوابط متعلقة بمصادر التلقي و الاستدلال التبعية، ذكرت تحتها ستة ضوابط، جماعها الفطرة و العقل، مع بيان ما يصح استعماله في حق الله من الاقيسة و ما لا يصح. و بعدها تناولت في الفصل الثالث الضوابط المتعلقة باثبات الاسماء الحسنى و احكامها، و قد قسمتها الى ضوابط متعلقة باثبات الاسماء الحسنى، و هي الضوابط التي تعرف و تميز من خلالها الاسماء الحسنى عن غيرها، مع ادراج جملة من افرادها الماعا الى اندراجها ضمن ما يصح ان يسمى الله تبارك و تعالى به، فذكرت تحتها سبعة ضوابط، ثم ذكرت الضوابط المتعلقة باحكام الاسماء الحسنى، لا من جهة الثبوت، و لكن من جهات متعددة اخرى كحصر الاسماء و دلالتها، و غيرها من المسائل، و ذكرت تحتها ثمانية ضوابط. و بعدها تناولت في الفصل الرابع: الضوابط المتعلقة باثبات الصفات العليا و احكامها، و قد قسمتها الى ضوابط متعلقة باثبات الصفات العليا، و هي الضوابط التي تعرف و تميز من خلالها الصفات العليا عن غيرها، مع ادراج جملة من افرادها الماعا الى اندراجها ضمن ما يصح ان يوصف الله تبارك و تعالى به، فذكرت تحتها ثمانية ضوابط، ثم ذكرت الضوابط المتعلقة باحكام الصفات العليا، لا من جهة الثبوت، و لكن من جهات متعددة اخرى كوجوب الايمان بها و حكم الالحاد فيها، و غيرها من المسائل، و ذكرت تحتها سبعة ضوابط. و بعدها تناولت في الفصل الخامس: ضوابط الرد و المناظرة المتعلقة بالاسماء و الصفات، و ذلك وفق ادب الخلاف، و قد قسمتها الى ضوابط رد و مناظرة مشتركة بين الاسماء و الصفات، و ذكرت تحتها ستة ضوابط، و الى ضوابط رد و مناظرة مختصة بالصفات، و ذكرت تحتها خمسة ضوابط. و اما الخاتمة فعرضت فيها اهم النتائج التي توصلت اليها من خلال هذا البحث، و منها ما يلي: 1- الضوابط المتعلقة بالاسماء و الصفات ضوابط جامعة يصح الاستناد اليها تاصيلا و تاسيسا لمعرفة هذا الباب من جهة مصدريته و الاحكام المتعلقة به تقريرا و حجاجا، و اما استقراء اقوال اهل العلم فيستفاد منه في تجميع الضوابط العقدية، و هذه الضوابط تنقسم الى اربعة اقسام و هي: ضوابط متعلقة بمصادر التلقي و الاستدلال، و ضوابط متعلقة باثبات الاسماء الحسنى و احكامها، و ضوابط متعلقة باثبات الصفات العليا و احكامها، و ضوابط رد و مناظرة متعلقة بالاسماء و الصفات. 2- مر التعقيد العقدي بمرحلتين و هما: أ- مرحلة النشاة. ب- مرحلة النمو و التدوين. و لم يصل بعد الى مرحلة الرسوخ و التنسيق، و ارجو ان تكون هذه الدراسة لبنة من لبنات استكمال مشروع البحث في القواعد و الضوابط العقدية وفق منهج اهل الحديث. 3- مصادر التلقي و الاستدلال في هذا الباب منها ما هي مصادر اصلية، و منها ما هي مصادر تبعية، اما المصادر الاصلية فهي: الكتاب و السنة و الاجماع، اما ما تعلق بالكتاب فهي القراءات المتواترة، و اما ما تعلق بالسنة فهو خبر الاحاد، و قول الصحابي الذي له حكم الرفع، و هذه المصادر ليست على درجة واحدة في الاحتجاج بها. 5- امتازت ضوابط الاسماء بخصائص انفردت بها، كما امتازت ضوابط الصفات بخصائص اخرى انفردت بها، و اتفقت ضوابط الاسماء الحسنى و ضوابط الصفات العليا في جملة من الضوابط بحيث يصح اجراء بعضها على وزان بعض، و يظهر هذا التناظر من جهة الاجمال، و من جهة التفصيل. 6- المقصود من ايراد ضوابط الرد و المناظرة وفق منهج اهل الحديث، هو تقوية جانب التقرير الذي اعتمد في الفصول السابقة. 7- مساهمة هذا البحث في استقراء هذه الضوابط و استخراجها و تحرير الفاظها كانت بحسب الطاقة و الاستطاعة، و لا يمكن الادعاء بان هذا البحث احاط بكل الضوابط المتعلقة بهذا الباب، فهو جهد بشري قابل للاستدراك و التذييل. و الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات. All praise is due to Allah, who has the greatest attitudes and the most glorious names, and may blessings and peace be upon his messenger Muhammad, his favored one among his creation, and the followers of his noble path. This scientific research deals with the subject of making creed basis from the point of view of its theorization. Moreover, it has an applied aspect on a greatest chapter of which God is known to his creation, namely is the chapter of Allah's Most Beautiful Names and the lofty Attributes through extrapolation and following the controls related to it. That is why the title of the research was (control of the Most Beautiful Names of God and His lofty Attribute - Collucting and Studying). A question that this research project sets out to answer is: Whether there could be any limitations for the chapter of the Names and Attributes so that it is accurate enough to rely on them in order to determine and secure the knowledge of this chapter in terms of its source and the rules relating to it as a report and as an evidence? In this regard, partial sub-questions are also raised as following: 1- Are there any stages through which the creed basis making has proceeded, specifically in the chapter of the names and attributes? 2- Is there any agreement on the sources of receiving and inferring in this chapter?Are they equally evident? 3- Are there any control qualities of names in the absence of control of attributes or vice versa?Are there any oints of agreement and symmetry between the names'controls and attributes'controls so that they are right for each other? 4- Are there any ruleson which the argumentation, the Controversy, and the debate were based? Thes answer to these and further issues has been outlined in an introduction and five chapters: For the introduction, i have mentioned: the problem of research, the importance of the topic and its reasons for being selected, the prior studies about it, the methodology followed in this study, the methodology used to work upon it, and the difficulties i have faced in the course of the research, the research plan. After this introduction, i have discussed in the first chapter the terminology definitions, as well as the study of creed basis making by mentioning the definition lexically and contextually of the basic terms, which are: (controls, the most beautiful names, Attributes), and then the related terms: (Rules, Divides, assets) lexically and contextually too. Then i discussed the differences between these terms, and i moved on to the study of creed basis making by treating the elements of nodal rules and controls and their divides, along with the stages and methods of creed basis making. In the second chapter i have discussed the controls related to the sources of receiving and inferring in the chapter of Names and Attributes, and divided them into controls related to the original sources of receiving and inferring. Under this heading, i mentioned five controls grouped together by the Quran, the Sunnah, and consensus, and what is related to the texts and what is branched out from them. Further, i mentioned the controls related to the sources of reception and inference of subordination. I mentioned underneath these six controls, a combination of instinct and reasons, with an explanation of what is right and what is not right to be used in Allah's law from measurements. Next, in the third chapter, i covered the controls related to the setting of the Most Beautiful Names and their rules. Moreover, i divided them into controls related to the setting of the Most Beautiful Names. They are the rules by which the the Most Beautiful Names are known and distinguished from others, with the including of a group of their equivalents denoting what is called lawful by Allah, the Most Blessed and the Most Exalted. Therefore, i mentioned seven checks related to the rules of the the Most Beautiful Names, not from the point of view of evidence, but from several other points, such as the restriction of the names and their meanings, and other matters. Eight chechs were mentioned under them. In the fourth chapter, i talked about the controls related to the determination of the supreme Attributes and their regulations, by which i divided them into controls related to the determination of the Supreme Attributes which are the controls by which the Supreme Attributes are known and distinguished from the others. This was with the including of a group of their equivalents denoting what is right to be called by Allah, the Most Blessed and the Most Exalted. Therefore, i mentioned seven checks related to the rules of the supreme attributes, not from the point of view of evidence, but from several other points, such as the compulsion to believe in them and the regulation of non-believing in them, as well as other issues. Seven guidelines are listed in this document. In the fifth chapter, i dealt with response and debate controls related to Names and Attributes according to the controversy art. Idivided these into common responses and debate controls among Names and Attributes. In addition, six controls were referred to thereunder, and specialized response and debate controls in attributes, and five controls were referred to under them. As a conclusion, i have presented the most important results i have achieved through this research, including the following: 1- The controls of Names and Attributes are comprehensive checks that can be relied upon to determine the knowledge of this section in terms of its sourcing and regulations as a report and as an evidence. As to what is extrapolated from the saying of the scholars, they are used in the compilation of the doctrinal checks, and these checks are divided into four sections, namely: A- Controls related to the sources of reception and inference. B- Controls related to the determination of the most beautiful Names and their regulations. C- Controls related to the determination of Superior Attributes and their dispositions. D- Rules of responding and debating Names and Attributes. 2- Making creed basis has gone through two phases: A- The early origination age. B- The stage of growth and codification. It has not yet reached the stage of consolidation and coordination, and i hope that this study will be one of the brick for the completion of the research project concerning contract regulations and rules. 3- Some of the sources of reception and inference in this section are original sources and others are dependent sources. As for the original sources, they are: the Qur'an, the sunnah and the consensus, as well as what is related to the texts and their branches, namely: the frequent Quranic readings but not others, the Hadith Ahaâd, and Al-hadith Al-Mawqouf (whose narration is attributed to the companions of the Prophet) as for the auxiliary sources, they are: the common sense, the frank mind. 4- The sources of reception and inference in this section, including those that are agreed upon, such as the Qur'an and the Sunnah, and some that are not so agreed upon, such as Al-hadith Al-Mawqouf (whose narration is attributed to the companions of the Prophet) these sources are not on the same level of evidence. 5- Names'checks are distiguished by characteristics of their own, in the same way that attributes'checks are distiguished by other characteristics of their own too. The controls of the Most Beautiful Names and the controls of the Supreme Attributes corresponde to a number of points, so that it is valid to consider some of them equally valuable, and this similarity appears from the perspective of the totality, and from the perspective of details. 6- The aim of including the evidence and the fair approach controls on responses and debates is to reinforce the aspect of reporting that has been adopted in the previous chapters. 7- The contribution of this research in the extrapolation of these controls, their extraction and editing of their terms has been a factor of ability and aptitude. It clearly can not be claimed that this research has covered all the controls related to this chapter since this is a human effort that can be adjusted and annexed. Praise is to Allah by whose grace good deeds are completed.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1472
Collection(s) :Sciences islamiques

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Houcine Yasaad.pdffichier PDF6,55 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.