Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1408
Titre: الوسط المدرسي و علاقته بالتفوق الدراسي للتلميذ
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية على متفوقي ثانويتي الإخوة عمراني و علي النمر - باتنة - للموسم الدراسي 2016/2015
Auteur(s): غقالي, سمية
Mots-clés: الوسط المدرسي
التفوق الدراسي
الأستاذ
التلميذ
التلميذ المتفوق دراسيا
المواد الدراسية
الإدارة المدرسية
ثانوية الإخوة عمراني - باتنة - للموسم الدراسي 2016/2015
ثانوية علي النمر - باتنة - للموسم الدراسي 2016/2015
Date de publication: 2018
Editeur: UB1
Résumé: إن الوسط المدرسي مؤسسة اجتماعية داخل المجتمع، فهو يدفع الأجيال الناشئة إلى إكسابهم نماذج سلوكية معينة تخدم الحياة الاجتماعية التي ينتمي إليها التلاميذ، و من بين هذه السلوكيات الايجابية و التي يحبذها المجتمع هو إحراز التلاميذ للتفوق الدراسي من خلال تحصيل نتائج مدرسية جيدة، و يكون ذلك ضمن وسط مدرسي متكامل الوظائف بين جميع عناصره الأساسية قصد تحقيق الأهداف التربوية المنشودة، و لا تستطيع المدرسة أداء وظيفتها التربوية دون تدخل باقي المؤسسات الاجتماعية الأخرى، فهي تتعاون فيما بينها باعتبارها الأوساط الاجتماعية التي يعيش فيها التلميذ فتؤثر فيه و يتأثر بها، و ذلك من خلال مختلف الوسائل البيئية المساعدة على التفوق الدراسي. و منه جاءت هذه الدراسة بعنوان " الوسط المدرسي و علاقته بالتفوق الدراسي للتلميذ"، و تم حصر مكونات الوسط المدرسي التي لها علاقة بالتفوق الدراسي للتلميذ في الأستاذ و المواد الدراسية و الإدارة المدرسية، و مدى التأثير الذي تمارسه هذه العوامل على المتفوق دراسيا. و انطلاقا مما سبق يتضح بأن التساؤل الرئيس لهذه الدراسة هو: كيف تؤثر البيئة المدرسية المحيطة بالتلميذ في المرحلة الثانوية على تفوقه الدراسي؟. و للاجابة على هذا التساؤل تم طرح ثلاث تساؤلات فرعية بغية إيجاد حل لمشكلة البحث، و هذه التساؤلات هي: أولا: كيت يؤثر السلوك الاتصالي للاستاذ على تفوق التلميذ دراسيا في مرحلة التعليم الثانوي في المدرسة الجزائرية؟. ثانيا: كيف تؤثر البرامج التعليمية على زيادة فرص التفوق عند تلاميذ المرحلة الثانوية في المدرسة الجزائرية ؟ ثالثا: كيف تؤثر إدارة مدرسة غنية بالمثيرات التربوية الايجابية على تفوق التلميذ دراسيا في مرحلة التعليم الثانوي في المدرسة الجزائرية؟ . للاجابة على هذه التساؤلات عرضنا الموضوع نظريا من خلال توضيح كل ما يتعلق بمكونات الوسط المدرسي، و التفوق الدراسي من عناصر و نظريات، و علاقة الوسط المدرسي بالتفوق الدراسي. و تم إجراء دراسة ميدانية لتدعيم الجانب النظري و التي اخترنا أن تكون في ثانويتين، حيث تم توظيف المنهج الوصفي بالتحليل و مناقشة النتائج، بالإضافة إلى الاعتماد على أساليب إحصائية و أدوات منهجية و هي: الملاحظة، المقابلة، الاستمارة. من خلال هذه الدراسة توصلنا إلى النتائج الآتية: 1- أن السلوك الاتصالي للاستاذ يؤثر على تفوق التلميذ دراسيا في مرحلة التعليم الثانوي - فهو يساهم بشكل كبير في إنجاح العملية التعليمية التعلمية من خلال مجموعة من العلاقات الايجابية التي يتجاوب فيها التلميذ مع الأستاذ، و نجاح التفاعل الصفي بين التلميذ و الأستاذ يساعد في تحقيق الأهداف التربوية المنشودة، و من بينها إحراز التلاميذ للتفوق الدراسي. 2- أن البرامج التعليمية تؤثر على زيادة فرص التفوق عند تلاميذ المرحلة الثانوية من - خلال أن المواد الدراسية المقررة على تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي في جميع الشعب العلمية و الأدبية و بجميع مستوياتهم الدراسية (أولى - ثانية - ثالثة ثانوي)، تؤدي إلى تفوق التلاميذ دراسيا حيث أنها تتلاءم مع مستوى التلاميذ الدراسي و لا تخرج عن نطاق ما اكتسبوه و تعلموه في السنوات الدراسية السابقة كما أن باستطاعتهم مراجعتها و دراستها بشكل جيد سواء في المدرسة و المنزل. 3- أن الإدارة المدرسة الغنية بالمثيرات التربوية الايجابية تؤثر على تفوق التلميذ دراسيا - في مرحلة التعليم الثانوي، ففريق الإدارة المدرسية مسؤول على توفير كافة الإمكانات المادية و المعنوية المساعدة و المحفزة على الدراسية و التي تؤدي إلى تفوق التلاميذ دراسيا. The school environment is a social institution within the society. It motivates the younger generations to acquire certain behavioural models that serve the social life to which the students belong. Among these positive behaviours, which are favoured by society, is the success of students by achieving good school results. The school can not perform its educational function without the intervention of other social institutions. They cooperate with one another as the social circles in which the student lives, influenced by, and through various environmental aids to academic excellence. The study included a study entitled, "The middle school and its relation to the student's academic excellence." The components of the school's curriculum, which have to do with the student's academic superiority in the teacher, subjects and school administration, were limited. Based on the above, it is clear that the main question of this study is: How does the school environment surrounding the student affect his / her high school graduation? To answer this question, three sub-questions were asked in order to find a solution to the problem of research. These questions are: Firstly, how does the communicative behaviour of the teacher affect the student's superiority in the secondary education stage in Algerian schools? Secondly, How do educational programs affect the chances of excellence among high school students in Algerian schools? Thirdly, How does the management of a school affect the positive educational stimuli and the student's academic superiority in secondary school in Algeria? To answer these questions, we presented the subject theoretically by clarifying all the components of the school, the academic excellence of elements and theories, and the relation of the school to the superiority of the school. A descriptive approach was used to analyze and discuss the results, as well as relying on statistical methods and methodological tools: observation, interview, and form. Through this study we reached the following results: 1.) The communicative behavior of the professor affects the student's superiority in the secondary education stage. It contributes significantly to the success of the educational process through a series of positive relationships that respond to the student with the professor, and the success of class interaction between the student and the professor helps to achieve the educational goals Including student achievement for academic excellence. 2.) Educational programs affect the increase of the chances of excellence in secondary school students through the subjects that are scheduled for secondary school students in all the scientific and literary subjects and at all levels of study (first - second - third secondary), leading to the superiority of students study where they fit the level of students and do not exceed the scope of what they have learned and learned in previous school years and can be reviewed and studied well both in school and at home. 3.) A school administration rich in positive educational stimuli affects the student's superiority in the secondary education stage. The school management team is responsible for providing all required material as well as inspiring students to reach their potential in order to help and stimulate and enable the superiority of students’ study.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1408
Collection(s) :Sciences sociales

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Soumia Ghoggali.pdffichier PDF4,79 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.