Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1398
Titre: دور المعتقدات الصحية و الإتجاهات نحو السلامة المرورية في التنبؤ بسلوك القيادة الخطرة للسيارات
Auteur(s): بهلول, سارة أشواق
Mots-clés: سلوك السياقة الخطر
المعتقد الصحي
القيادة الدفاعية
توقع الخطر
السلامة المرورية
Dangerous driving behaviour
Health belief
Defensive driving
Risk perception
Traffic safety
Date de publication: 2019
Editeur: UB1
Résumé: هدفت الدراسة الحالية إلى البحث عن إمكانية المعتقدات الصحية و الاتجاهات نحو السلامة المرورية في التنبؤ بسلوكات السياقة الخطرة (السرعة المفرطة و التجاوزات الخطيرة)، و محاولة اختبار صدق نموذج لتفسير العلاقة بين متغيرات الدراسة عن طريق نموذج تحليل المسار بواسطة برنامج . و ذلك من أجل اقتراح نموذج بنائي يساعد على تغيير سلوكات الخطر عند السائقين. لتحقيق ذلك، اتخذت الدراسة المنهج الوصفي بالاعتماد على ثلاث مقاييس أعدت من طرف الباحثة، و هي: مقياس سلوكات السياقة الخطرة، مقياس الاتجاهات نحو السلامة المرورية و مقياس المعتقدات الصحية المتعلقة بالسياقة، وزعت على عينة تراوحت 2225 سائق من مختلف الجنسين، بمتوسط عمري 34 سنة و 10 اشهر، من 16 ولاية -الجزائر-اختيرت بطريقة مدروسة. استخدمت الباحثة الأساليب الإحصائية اللازمة لهذه الدراسة بالاعتماد على نظام SPSS V24 وبرنامج AMOS V24 . و قد أسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج من أبرزها: أنه يمكننا التنبؤ بسلوك السرعة المفرطة و سلوك التجاوزات الخطيرة من خلال الحواجز المدركة و الفوائد المدركة، الاتجاه نحو السلامة الشخصية، الاتجاه نحو احترام القانون و الاتجاه نحو التفاعل مع المحيط. و تعزى هذه النتائج إلى الخصائص الديمغرافية (العمر، المستوى التعليمي و الخبرة في السياقة) و كذلك إلى بعض العوامل النفسية (التفاؤلية الدفاعية، و الخصائص النفس فيزيولوجية في مرحلة الشباب). كما توصلت الدراسة إلى أن دخول الاتجاه نحو احترام القانون كوسيط في العلاقة بين سلوكات الخطر (السرعة المفرطة و التجا وزات الخطيرة) و المعتقدات الصحية (الحواجز المدركة و الفوائد المدركة)، حسن من التأثير على هذه السلوكات؛ و على حسب مؤشرات المطابقة، فإن النماذج المقترحة من طرف الباحثة تعتبر صادقة و مطابقة للنموذج الأساسي للدراسة. توصي الدراسة بمجموعة من التوصيات و الاقتراحات من أبرزها: الاعتماد على المتغيرات الوسيطة مثل الاتجاه نحو احترام القانون و متغيرات المعتقدات الصحية، في البرامج المعتمدة من طرف الدولة في تغيير سلوكات السياقة الخطرة، و الترويج لها من خلال الحملات التحسيسية المدروسة. و كذلك الاعتماد على برامج القيادة الدفاعية في رسكلة سلوك السائقين و تهذيبه ليصبح سلوك سياقة صحي. The present study is intended to investigate the extent to which health beliefs and attitude towards traffic safety can predict dangerous driving behaviour (excessive speed and overtaking driving), and testing the conformity of the Model proposed to explain the effects of the path Modelling by using AMOS, and to propose a structural model that helps to change driver’s risk behaviours. To achieve this, the study took the descriptive approach based on three scales prepared by the researcher: the scale of dangerous driving behaviour, the scale of attitude towards traffic safety, and the scale of health beliefs related to driving, distributed to a sample of 2225 drivers of all genders, with an average age of 34 years and 10 months, from 16 states - Algeria - were chosen in a studied way. The researcher used the statistical methods needed for this study relying on SPSS V24 and AMOS V 24. The study resulted in a series of results: we can predict the behaviour of excessive speed and overtaking driving through perceived barriers and perceived benefits, the attitude towards personal safety, the attitude towards respect for the law and the attitude towards environment. These results are measured onto demographic characteristics (age, educational level and driving experience), and to some psychological factors (Optimism bias, Physiological Psychology at the youth stage). The study also found that the attitude towards respect for the law as an intermediary in the relationship between risk behaviour and health beliefs (perceived barriers and perceived benefits) improved the impact on these behaviours. According to the Fit Indices structure, the models proposed by the researcher are considered to be reliable and conform to the principal model of the study The study recommends a set of proposals and suggestions, the most prominent of these are: reliance on intermediate variables such as the attitude towards respect for the law and changing the perception of health beliefs through the public programs that focus on changing dangerous driving behaviours and promoting them through awareness campaigns. Also, integrating the defensive driving and rationalization in order to have healthy driving behaviours.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1398
Collection(s) :Sciences humaines

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Sara Achouak Behloul.pdffichier PDF8,12 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.