Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1282
Titre: الهوية السوسيولوجية للباحث في علم الإجتماع
Autre(s) titre(s): دراسة ميدانية لأطروحات الدكتوراه بالجامعات الجزائرية
Auteur(s): بوسحلة, إيناس
Mots-clés: التفكير الإجتماعي
الفلسفة الإجتماعية
المعرفة العلمية
الإبستيمولوجيا
السوسيولوجيا
علم الإجتماع
علم الإجتماع الأوروبي
الوطن العربي
الجزائر
الهوية السوسيولوجية
الباحث
البحث العلمي
مراحل البحث العلمي
أطروحات الدكتوراه
الجامعة الجزائرية
Date de publication: 2019
Editeur: UB1
Résumé: هدفت الدراسة الحالية المعنونة ب:" الهوية السوسيولوجية للباحث في علم الاجتماع "الى محاولة تشخيص الممارسة السوسيولوجية الأكاديمية في الجزائر، من خلال الكشف عن المعوقات المعرفية والمنهجية التي تقف في وجه الباحث وتفقده القدرة على انتاج معرفة سوسيولوجية خاصة ونوعية بالواقع الاجتماعي المعاش، كما هدفت هذه الدراسة أيضا الي استطلاع البحث السوسيولوجي الأكاديمي في الجزائر لتحديد النموذج المعرفي المستخدم (المدخل النظرية الموظفة، المنهجية المتبعة، ووحدات التحليل، وأدوات جمع البيانات)، ومدى مقاربته للواقع الاجتماعي المعاش، لذلك تمت صياغة إشكالية الدراسة في التساؤل المركزي التالي: هل المنتوج السوسيولوجي الأكاديمي في الجزائر في دراساته للواقع الاجتماعي المعاش بكل مشكلاته واستشكالاته احترم النموذج المعرفي الغربي من حيث التطابق في وحدات التحليل والمنهج والأداة المستعملة وبالتالي استطاع أن ينتج سوسيولوجيا خاصة بالواقع الاجتماعي المعاش؟ إذا لم يستطع هذه المنتوج احترام النموذج المعرفي الغربي، فهل استطاعي أن ينتج مؤشرات عن الواقع المدروس؟ آم انه أعاد إنتاج قوالب ومفاهيم نظرية نمطية يعتقد المستعمل لها بأنها أداة لتحليل وتفسير الواقع الاجتماعي ولكنها في اعتقادنا لم ترقى إلي مستوى تشكيل نسق معرفي يعتمد كسوسيولوجيا خاصة ونوعية عن الواقع الاجتماعي المدروس؟ وإذا لم يعتبر هذا المنتوج الأكاديمي في الجزائر كسوسيولوجيا خاصة ونوعية عن الواقع الاجتماعي المعاش، كيف يصنف هذا المنتوج المعرفي؟ والاجابة عن هذه الإشكالية تم صياغة جملة من الفرضيات هي: 1- هناك عوائق معرفية أفقدت الباحث السوسيولوجي القدرة على إنتاج معرفة سوسيولوجية حول الواقع الاجتماعي الجزائري المعاش. 2- هناك عوائق منهجية أفقدت الباحث السوسيولوجي القدرة على إنتاج معرفة سوسيولوجية حول الواقع الاجتماعي الجزائري المعاش. 3- إن عدم تطابق وحدة التحليل والمنهج والأداة التي تضمنتها المقاربات المعاصرة مع وحدة التحليل والمنهج والأداة في البحوث الأكاديمية التي أنتجت حول الواقع الاجتماعي الجزائري المعاش أدت إلى إنتاج معرفة لا يمكن توصيفها بالمعرفة السوسيولوجيا. لإجراء هذه الدراسة، وكوننا أمام موضوع يتطلب التعدد المنهجي فقد تم في هذه الدراسة الاستعانة بمجموعة من المناهج، تمثلت في منهج سوسيولوجيا المعرفة ومنهج تحليل المحتوى والذي تم استخدامه في تحليل المقابلات التي أجريت مع الأساتذة الذين قدر عددهم ب 10 أساتذة واطروحات الدكتوراه التي قدر عددها ب 20 أطروحة التي تم الاعتماد عليها في الدراسة، اما العينة فقد كان عينة قصدية. وقد توصلت الدراسة الي النتائج التالية: 1- ان العجز الذي تعاني منه الممارسة السوسيولوجية في مطابقة الواقع الاجتماعي المعاش لا يكمن في نقص علمية النسق المعرفي الأكاديمي وانما في اختيار مقاربة منهجية قاصرة، واستعمال أساليب بحث وأدوات جمع بيانات بطريقة غير سليمة، إضافة الي التفريط في الوظيفة التنظيرية للعلم وسوء الفهم والتأويل والتفسير. 2- ضعف الطرق التي تنفذ بها الممارسة السوسيولوجية في دراساتنا الاكاديمية، فهي تعتمد على منهج التقليد لا منهج التجديد. 3- ان المتتبع للإنتاج الأكاديمي السوسيولوجي يلاحظ ان اغلب البحوث المنجزة بحوث وصفية لا تتطلب توفر الخيال والقدرة على الخلق والابداع، كما تعتمد اغلبها على المناهج والأساليب الكمية واهمال او اغفال المناهج والأدوات الكيفية. 4- ان السوسيولوجيا الجزائرية سوسيولوجيا أيديولوجية، لم تحدث القطيعة مع الممارسات التقليدية الفوقية فهي تعاني عجزا ذاتيا، لافتقادها للموضوع (الواقع الاجتماعي المعاش) من جهة، واستخدام منهجية مشتتة بين وحدة التحليل والتقنيات من جهة أخرى. 5- ان تطوير الممارسة السوسيولوجية الاكاديمية لن يكون الا بتبني مقاربات متعددة الابعاد تجعل الممارسة السوسيولوجية مرنة وقابلة للتكيف مع متغيرات الواقع الاجتماعي المعاش. The presented study entitled under the name of“the sociological identity of the Sociologist” aimed at trying to analyze the sociological academic practice in Algeria by identifying the cognitive and methodological obstacles that stand in front of theSociologist that causes him (the sociologist) to lose the capability to produce a special and unique sociological knowledge in the social reality, The study also aimed to research the social and academic research in the field to determine the cognitive model used (employee theory approach, methodology used, analysis units, data collection tools) and their orientation to social reality, therefore, the main question to the study has been posed as follows: Did the academic sociological product in Algeria in its study of the social reality of all its problems, respects the Western cognitive prototype in terms of conformity in the units of analysis, methodology and tool used, and thus be able to produce a specialized sociology that is directed to the social reality? If this product cannot respect the Western cognitive prototype, can it produce indicators of the studied reality? Or did it reproduce templates and concepts of theoretical theory that the user believes it as a tool for the analysis and interpretation of social reality, but in our belief did not transcend to the formation of a cognitive pattern that could be taken as aunique and a specific on the social reality studied. If this academic product in Algeria does not change as a special and qualitative sociology about the social reality, how is this knowledge product classified? To answer this problem we have formulated a number of hypotheses which are: - There are some cognitive obstacles that have deprived the sociologist of the ability to produce a sociological knowledge about the Algerian social reality. - The mismatch of the analytical unite, methodology, and the tool included in the contemporary approaches with the analytical unite, methodology and tool in the academic research produced on the Algerian social reality led to the production of knowledge that cannot be characterized by sociological knowledge. In order to conduct this study, and as we are dealing with a subject that requires systematic pluralism. In this study, we used a combination of the following methods: the Sociology of knowledge and the content analysis method, which was used in the analysis of interviews with 10 professors and doctoral theses. There were 20 studies that were approved in the study, as for the sample, it was a purposive sample. The study found the following final results: - The disability of the sociological practice in matching the social reality does not lie in the lack of scientific academic knowledge pattern, but in the selection of an Insufficient systematic method, and the use of research methods and tools to collect data in an improper manner, add to that the neglecting ofthe scientific theoretical functioning and misunderstanding and misinterpretation. - The inadequacy of the ways in which the practice of neurological practice is carried out in our academic studies is based on tradition rather than innovation. - The follower of the academic sociological production notes that most of the research carried out isdescriptive researches that do not require the availability of imagination and the ability of creativity, and it relies mostly on the methods and quantitative methods and neglect or omitthe curricula and qualitative tools. - The Algerian sociology is an ideological sociology, there was no boycott with the traditional practices, it suffers from self-inability, cause of the lack of the topic (social reality) on the one hand, and the use of a distributed methodology between analytical unit and the techniques on the other. - The development of academic sociological practice will only be through the adoption of multidimensional approaches that will make sociological practice flexible and adaptable to the variables of social reality.
URI/URL: http://dspace.univ-batna.dz/xmlui/handle/123456789/1282
Collection(s) :Sciences sociales

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
hsi Ines Boussahla.pdffichier pdf2,57 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.